Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-02-25, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Fågelskåda i Grekland

Hur många fågelskådare är vi på Kalimera? Vi är, och vi tar alltid med kikare till Grekland. Våra tre favoritöar när det gäller fågelskådning är Lesbos, Tilos och Kreta. Om du skådar fågel i Grekland, vad är det mest spännande du har sett? För oss är det lammgam på Kreta och hökörn på Tilos.



Bilden är från Faneromeni Lake söder om Zaros på Kreta, som ni kan se bilder från här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-02-25, 17:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Jag är ingen fågelskådare, även om man kan bli nyfiken på vissa pippis. På Kreta har jag iaf sett enormt stora fåglar högt i skyn. Vet inte vad det var, men det var kanske gamar.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-02-25, 17:29
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Kan nog inte kalla oss "riktiga" fågelskådare men håller alltid ögonen öppna för alla sorters vilda djur och tama också för den delen.
De häftigaste vi fått se är lammgam och gåsgam på Kreta (ett flertal gånger) och så ett par härfåglar vid en rastplats på vägen mellan Parga och Ioannina.
Sedan har vi sköldpaddorna (Caretta caretta) I Argostoli's hamn, så fina! Minns också en resa med sonen, då 12 år gammal. Han hävdade bestämt att vilda landsköldpaddor inte fanns i Grekland, det hade han läst någonstans. Desto roligare när vi på en enslig liten väg nordost om Parga stötte på flera stycken! Hans lycka..... Hade fullt sjå att få honom därifrån utan att han tog med sig en.........
Catlady, som är mycket förtjust i alla djur, utom somliga insekter......

Senast redigerad av Catlady den 2024-02-25 klockan 17:35.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-02-26, 01:17
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Måste lägga till tornuggle-familjen i Rethymnon (tidigt 1990-tal och Rethymnon höll på att byggas ut). De bodde i ett stillastående nybygge bakom vårt hotell. Varje sen kväll på balkongen fick vi "ducka" vid ljudet av en stor vit vacker fågel med "frasande" vingar som susade mot boet med två ungar i Dessutom var ungarna väldigt "pratbara", maken lyckades låta precis som dem så det blev rena "samtalet" (inte för att vi begrep vad de sa.... ) Och så har vi förstårs Minerva-ugglan i Pythagorion på Samos som varje sen kväll jagade i en liten träddunge bakom vårt hotell. Så liten och graciös, väldigt söt helt enkelt!
Catlady, med så många minnen...........

Senast redigerad av Catlady den 2024-02-26 klockan 01:23.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-02-26, 11:37
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Jag är ingen fågelskådare heller.... men kollar in djurlivet på ett "naturligt sätt". Det kan vara storknästen, eller om man passerar områden med våtmark, - andra fågelarter osv. Det är trevligt.

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-02-26, 19:29
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

En handkikare är alltid med i bagaget på alla resor
På de specifika skådaresorna, är även tubkikaren med, och det har blivit några stycken, även till Grekland.
Lesbos besöktes 2010 och vi reste runt under en vecka och fick ihop 127 arter. Det som stack ut var Krüpers nötväcka, som har den enda kända grekiska häckningen på just Lesbos.
2015 gjorde vi en resa i norra Grekland, flyg till Thessaloniki, bil till gränsen mot Turkiet. Där”skådade” vi oss västerut mot Lake Kerkini. Under denna vecka såg vi 179 olika arter. Det som gav lite extra krydda var den stora mängden pelikaner i Lake Kerkini, samt gamar och örnar vid Dadia skogens naturreservat.
Nisyros och Tilos besöktes 2023. Ner i kratern på Nisyros finns det en hel del träd, där sjöng Sommargyllingen hela tiden, vi fick även se och höra Skatgöken, som jag tidigare endast sett i Israel. Tilos blev en besvikelse, när jag var där 2013 var det ett eldorado för skådning, men nu förmodligen på grund av brist på nederbörd under vinter, mycket lite fågel. Dammen vid Eristos var helt tom på vatten, där såg vi mycket fågel 2013. Vi fick trösta oss på den stora mängden Eleonorafalkar som visade sig på kammen vi Anna Studios.
Flygbiljetter är bokade för sommaren och höstens familjeresor. Handkikaren skall packas med.

Tobbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-02-26, 20:43
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Tobbe, så roligt att läsa! Det finns så mycket vilda djur/fåglar att finna i Grekland....
Men, förlåt om jag uttrycker mig fel nu, exakt vad är det som driver er "riktiga" fågelskådare?? Är det bara för att kunna "bocka av" sällsynta arter i boken? Jag tror ju inte det men...... ? Ofta får jag intrycket att det är just mängden av arter som är det intressanta, inte hur de lever och klarar sig i vår, numer, förändrade värld (KLIMATET!) Mängden av arter är, självklart, ett mått på deras möjlighet till att fortleva men det är ju så mycket mer som finns där ute.
Aj, har svårt att få fram frågan men vore kul att höra vad du tycker/anser..... om du förstår vad jag menar
Catlady, i all vänlighet !
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-02-27, 16:08
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Jag tycker om att vistas ute i skog och mark. Jag tillhör inte den kategorin som far land och rike runt för att få in ett nytt "KRYSS" på listan.
På våra skådarresor är vi 4-5 kamrater, som tillsammans för lista över de arter vi ser, god gemenskap och god mat och dryck på kvällarna är viktiga inslag.

Ett par gånger i veckan så är vi ett gäng som träffas lokalt, och räknar sträckande fåglar, som nu börja anlända från vinterkvarteren.

Tobbe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-02-27, 18:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Tack, Tobbe! Det ante mig att det låg mer i det hela än "kryss på listan" .
Att vistas i skog och mark är skönt för både kropp och själ. Något jag tror alla behöver mer av, framförallt i dessa oroliga tider! Finns det något mer rogivande än naturen utan störande ljudföroreningar från tex bilar osv...... ? Att lyssna på tystnaden som bara avbryts av fågelsång och vindens sus i träden gör gott i själen!! Även om man är ensam känner man sig inte ensam alls, tvärtom känns det som om man är omgiven av vänliga "varelser" av alla de slag.....
Catlady

Senast redigerad av Catlady den 2024-02-27 klockan 18:46.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-02-27, 18:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Nästan avundsjuk på er fågelskådarintresse. Men, jag kan ändå förstå. Jag som lekman, känner ju bara igen de vanligaste som typ domherre och koltrast.

Men, ibland dyker det upp en ovanlig fågel och hemmavid har jag faktiskt en handkikare i köksfönstret. Visst blir även jag nyfiken och googlar och har mig. Det känns kul, när man lyckas identifiera nån pippi, men oftast är det ju inga sensationer.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-02-27, 19:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Jag befinner mig ungefär på samma nivå som du, Netwolf! Har matat småfågel i många år då jag har turen att bo vid ett "skogsbryn" och en liten sjö. Finns så många fina fåglar här också, är kul att försöka artbestämma dem. Har en speciell favorit som man dock bara ser på vintern vid talgbollarna, stjärtmesen, annars håller de sig "gömda" i lövskogen. Så små, söta och "pratiga" de småkvittrar hela tiden och kommer i små flockar. Sedan har vi ormvråken som brukar häcka ute i skogen nära oss med sitt specifika läte. Nötskrikan är också en trevlig bekant, mycket nyfiken och brukar "följa med" när jag plockar svamp. Ungefär som om den undrar vad jag gör.....? Koltrasten älskar jag för den vackra sången i gryning och skymning. Det finns så många......
Catlady
Svara med citat
  #12  
Gammal 2024-02-27, 22:01
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Är ingen fågelexpert, men har sett några arter på ön Tilos. Ljudet av ett gäng biätare ( mycket speciellt läte ) får mig alltid att kika efter de vackra, färgglada, men ack så snabba fåglarna ( flyger likt svalor). De arter jag sett förutom biätare är: blåtrast, bergshöna, minervauggla, eleonorafalk och örn - vilken sort vet jag inte.

Vet inte hur många gånger min man släpat runt på ett antal kilo kamera bara för att ”jaga” fågel på Tilos - en ö där förövrigt jakt på fågel är förbjudet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2024-03-01, 07:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Jag är alls inte någon fågelskådare, men jag blir glad när jag ser en fågel.
Utanför min studio i Paleochora sitter ofta en häger på min "sten".




Arne var en fågelälskare av stora mått och det första han gjorde när vi kom ut till vår stuga på Norrbyskär var att fylla på dom fyra fågelmatarna.




En rolig episod, som beskrev hur okunnig han ändå var på fåglar var när vi var i Nea Chora på Kreta och en kunnig fågelskådare på Kalimera frågade om han hade sett kungsfågeln, som alltid befann sig där. Arne svarade; Jo, jag har sett den stora fågeln flyga efter fiskebåtarna som kommer in. Tablå!!!!! Kungsfågeln är den minsta fågeln i hela Europa!

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2024-03-01, 20:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag är ingen fågelskådare, även om man kan bli nyfiken på vissa pippis. På Kreta har jag iaf sett enormt stora fåglar högt i skyn. Vet inte vad det var, men det var kanske gamar.

/Netwolf
Gåsgamar är tämligen vanliga i bergen på Kreta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2024-03-19, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland



I år har vi tänkt kombinera vår fågelskådning med boskapskådning. Det verkar vara hur spännande som helst.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2024-03-19, 16:22
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Det verkar vara trevligt!

//Conny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2024-03-22, 09:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fågelskåda i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Gåsgamar är tämligen vanliga i bergen på Kreta.
Ja, man tittade så länge att man fick ont i nacken

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I år har vi tänkt kombinera vår fågelskådning med boskapskådning. Det verkar vara hur spännande som helst.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT