Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-22, 17:49
rolfmms avatar
rolfmm rolfmm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Dalsland
Inlägg: 14
Standard Bygga sommarstuga i Grekland

Hej
Jag är ny på forumet!
Vi har möjlighet att köpa en tomt/mark för att bygga en sommarstuga i Grekland (Tilos). Vatten/avlopp och el finns i närheten. Han vi kan köpa av är en pålitlig person. Vi måste göre det här genom advokat för att det ska bli rätt. Och jag vill vara 100% säker på att få bygga innan vi köper. Vi vill bygga en liten stuga som vi kan bo i 4-6 månader i året, men med möjlighet för att kunna bo där hela året om vi vill.
Vad ska man tänka på? Är det svårt att få grekisk skattenummer? Är detta i hela taget möjligt? Och är det smart att göra detta under Greklandskrisen??

mvh Rolf

(- som egentligen är norsk!)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-22, 18:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Allra först: Vilken lycka att få bo på Tilos!!

mouche här på Kalimera har nog råd att ge för de har ju själva byggt på Kreta.
Även BoCina. De kommer nog att läsa Din fråga. Det finns trådar om detta här på forumet som du kanske kan söka efter under sökfunktionen.

Lissi - som ska åter till Tilos i höst.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-22, 19:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Att få skattenummer är ingen konst vad jag vet, man ska ha ID-handlingar förstås. Vad gäller bygga ska ni absolut anlita någon välrenommerad advokat, mycket för att hela lagstiftningen kring ägande och byggande står under ständig förändring. De personer vi känner (icke-greker) som köpt hus har hittat färdiga objekt. Säkert finns det många på kalimera som har erfarenhet av att låta bygga också.
Det borde vara rätt tid nu- med många byggare som vill jobba. Även där bör ni ta råd av lokala välrenommerade sakkunniga. Om priserna är lägre? Tveksamt.
-Och var hittar man välrenommerade sakkunniga???...prata med folk, fråga...jämför...sitt på kafé och bli bekant med folk...det löser sig säkert.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-22, 22:00
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Ja, stemmer godt det som sies at jeg/vi har bygget hus på Kreta som nettop er ferdig. Er der/her nu og nyter livet med ferske jordgubbar og et glass med honningraki.

Det aller viktigste er å få tak i en god og pålitelig advokat som noen kan anbefale. Dette bør ikke være samme advokat som selger/utbygger bruker.

Din advokat skaffer skattenummer, ikke noe problem, og vil stå ansvarlig for det aller meste overfor de greske myndigheter. Dette betyr at du vil signere en Power of Attorney og da vår advokat oversatte/leste opp denne fra gresk så begynte jeg å le! Hvorfor? Jo, for man fraskriver seg alle rettigheter og overlater alt til advokaten, men det er sånn det er her og alle gjør det.

Bruk en utbygger som du kan stole på og som kan anbefales av noen du har tillit til. Ikke betal forskudd! Vi fikk overført eiendommen/tomten til oss før vi betalte en krone, og deretter betalte vi etterhvert som byggingen gikk fremover etter en avtalt og definert fremdrift.

Vi var veldig spente på hele prosessen, hørt alle historier om hvor ille det kan gå (finnes en del bøker du ikke skal lese før huset er ferdig!), men det hele har gått veldig greit og i dag er vi veldig fornøyde og avslappet med det hele.

Det er maaange råd jeg kan gi med hensyn til huset og hva som er viktig, men problemet er at alle rådene koster penger! Vi kjøpte en ferdig pakke med alt inkludert og sluttsummen ble ca 30% høyere enn "pakkeprisen". Dette var egne valg og endringer som vi gjorde bl.a. varmekabler i alle gulv i hele huset (svensk produkt - Ebeco), ventiler i alle rom, ja faktisk to i de fleste (tatt emd fra Norge) og da store ventiler med en diameter på 15 centimeter (viktig!), peis med innsats og glassdør til å lukke. Det er kaldt om vinteren og også tidlig vår/sen høst. Vi har A/C i stue og to soverom, men også takvifter som vi vil bruke emst mulig da A/C er dyrt i bruk og ikke så sunt/behagelig, men til tider nødvendig.
Røropplegget skal være såkalt European plumbing slik at rør har en diameter til å kunne håndtere papir og da slipper man bøtte for papiret som eller ser vanlig her.

Om det er smart å gjøre dette nå? Vi gjorde det og med åpne øyne! Vi har kjøpt, skal beholde det og har ingen planer om å selge. Håper våre barn kan ta over etter oss. Vi tenker å bo her 2/3 måneder om vinter/vår og høst om noen år.

Det er stor forskjell på vinter og sommer her så tenk litt på at om vinteren er det ingen turister og kan bli stille og kjedelig (?).

Vi var her to uker i februar på det kaldeste, hadde fyr på peisen hver dag/kveld og koste oss. Hadde planer om å stå på ski i alpene neste vinter noe vi har gjort hvert år i mange år, men har bestemt oss for å dra til Kreta!

Her går vi turer, sykler, reiser rundt, spiser og drikker godt, og det kan vi gjøre ganske billig når man bare holder seg litt unna de typiske turiststedene.

Grekerne er hjelpsomme, vennlige og gjestfrie og vi har ikke opplevd at noen har prølvd å lure oss. Føler oss trygge her selv om det har blitt mere kriminalitet også her, men det er tyverier og ikke vold.

Det er bare å spørre så skal jeg prølve å svare deg hvis du har konkrete spørsmål.

Vil aldri anbefale hva andre skal, bør eller kan gjøre, men vi har gjort det og det sier vel sitt?

Senast redigerad av mouche den 2012-04-22 klockan 22:07.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-23, 07:59
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Hej Rolf och välkommen till forumet.
Jag är nästan i samma sits som du.
Jag har köpt tomt 12€/kvardratmeter men tror att priset normalt är högre med både vita bergen o Psiloritis samt havet som utsikt.
Det var inga problem med tomtköpet ta det som steg 1.

Hus skall jag EJ EJ bygga enligt Grekisk standart.
Här bygger man stora fina hus på en nästan oisolerad grund!! man hänvisar till det varma klimatet men glömmer fukten som kryper upp.
Har man sen värmegolv med dålig isolering så kommer fukten in snabbt..

Jag rekomenderar dig att köpa ett färdigt isolerat hus som dom monterar upp på en vecka.
Dom är isolerade väggarna ca:K= 0,11 w/kvm här bygger man med ofta över K=1.5 i väggarna och kallar det isolerat. Kanske bara 5cm isolering mellan tegelväggar som yttervägg.
Har flera bekanta som byggt sina lyxhus med denna lilla isolering och det kostar att värma på vintern och kyla på sommaren.
Värme/kyla återvinning i ventilationen bör/skall du ha som vi bygger i övriga europa. Nästan 90% återvinning av värme opch kyla samt byter all luft i huset på 2 timmar. Vanlig passiv vent fungerar dåligt i värmen.

Kolla passivhus på nätet.
http://www.passivhuscentrum.se/

Denna leverantör av hus har jag besökt i Athen och om jag bygger kommer jag att anlita dom.
www.kofinas.gr

Är ute på vandringstur har mer information hemma.

Olle

ps: ett färdigt hus exkl. grund tomt anslutningar mm altså bara färdiga huset kostar ca: 7-800€/kvardrat som riktlinje.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-23, 10:09
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Vi har ju också byggt hus här nere på Peloponnesos, från början ville vi bygga huset som vi bygger i Sverige, men det gick ju inte . Så vi fick anpassa oss lite till grekiska normerna dock gjorde vi själva alla rörarbeten och våtutrymmen med fuktspärr, dom är inte så bra här på detta fuktspärr, man kan se badrum i bara några år gamla hus börja mögla. Vi installerade också vattenburen golv värme i huset vilket enl byggherrarna här var helt omöjligt !Vi bor här ca 9-10 månader om året och vet vad fukten är!
Vi målade också huset själva både inne och ute och fortfarande efter 6 år har vi ej behövt måla om. Isoleringen är ju alltid ett problem här, gäller att se till att de gör det ordentligt! Vi byggde ganska många väggar inomhus av gipsskivor och isolerade med minst 15cm isolering.
Jordbävningsreglerna är ju också en viktig del i byggandet.
Viktigt är och som det sägs här att anlita en advokat. Och duktiga arbetare hittar man genom att prata med folk i byar och höra sig för.
Vi kunde ej vara på plats här hela byggtiden vilket gjorde att vissa saker blev fel, så kan man vara på plats så kan man ju bättre styra byggandet.
Man måste också stå på sig om nåt går fel, i vårat fall krävde jag ersättning för felen,men fick bråka ganska länge med vår grekiska byggherre. Det blev finsk temperament mot grekisk
Inte helt lätt att bygga här om det nu är det överhuvudtaget nånstans.
Kan berätta många roliga historier från byggtiden, tex när vi fick vänta på el i 9 Månader!!!! Och grannen var nära att döda oss då vi körde med aggregat!! Nu kan man skratta
Men priserna som fysimeria talar om låter väldigt låga! är det så billigare att bygga där på öarna än här eller har priserna verkligen gått ned så mycket!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-23, 11:43
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Jag tror att mitt markpris var extra billigt.
Vad gäller detta med förproducerat hus som tål jordbävning betydligt bättre än vanligt stenhus så är det standard priser enligt prislista samt baserat på en skriftlig offert.
Det företag som jag besökte har tillverkat 1000tals hus med god/mycket god kvalite. Jag har även besökt hus som dom har byggt.

En tumregel kan vara att det oftast kostar upp till 1000€/kvardratmeter med grund samt ingenjör med lokala kontakter vilket man bör ha.
Sommarstuga på 90 Kvardrat isolerad klar för under en miljon helt realistiskt.


Min tomt har ej vatten,avlopp eller el så den kan bli dyr innan det är klart.
Jag kommer ej att bygga före 2013/14 har ej bråttom och har fullt upp med andra projekt just nu (renoverar nu en husbil här på Kreta),.

Olle
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-23, 14:00
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Avlopp? Ikke et hus i området her på Kreta som er tilknyttet noe avlopp. Alle har sin egen septiktank, eller to (en per etasje som vi har) på egen tomt og denne dreneres naturlig i terrenget. Det fungerer faktisk bra og har til gode å høre noen snakke om dette som noe problem hverken med fylling, tømming eller lukt, men det er klart et sted går en grense for dette.

De som bor her fast må vel få tømt tanken (mest tørrmasse) etter et antall år, men det koster rundt 100 euro.

Vi var siste huset i vårt område som ble bygget/ferdigstilt så har ikke hatt noe problem med tilknytning til vann og strøm og det kostet ikke mye, kanskje rundt 1000 euro totalt inkluysive noe depositum på strømmen.

Etter et år fra byggestrøm ble klart er vi fortsatt på byggestrøm og da er huset per en eller annen definisjon ikke ferdig så vi slipper den nye eiendomsskatten som er innført i hele Hellas. Denne er kun vedtatt for 2011 og 2012 så valget nå vil være litt spennende mht denne skatten for det koster en del.

Vann koster her ca 50 cent per kubikkmeter inkl. moms og avløp koster ikke noe siden vi ikke har det. Med basseng og nokså stor hage med vanningsanlegg må vi regne med å bruke 400/600 kubikkmeter med vann i året, det aller meste til hagen, men helt nødvendig. Anlegget går på timer og må da justeres etter som behovet/sesongen skrider frem.

Man må også levere årlig selvangivelse til Hellas og dette gjør advokaten for en til en billig penge. Samme med både vannregning og strømregning. Å bruke en advokat til slikt er jo helt meningsløst, men Hellas er ganske gammeldags og disse regningene må fortsatt betales ved fremmøte og i kontanter. Endringer på gang dog!

De prisene som Fysimera nevner kan man bare drømme om her, men store variasjoner og noe er mere attraktivt her som alle andre steder i verden.
Jeg snakker her om Kreta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-23, 15:34
rolfmms avatar
rolfmm rolfmm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Dalsland
Inlägg: 14
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Tack för alla svar och inspel. Jag har förstått att ventilation och isolation är viktigt. Vill nog prova bygga med nordisk standard och med vattenburen golvvärme. Hade hoppat kunna göra en del själv, såsom murning och målning. Satt av et halvt år på platsen. Anlita lokala hantverkare och vara med själv. Vet ju inte om det är realistiskt...
Det är inget stort hus vi har tänkt, ca 50m2 - något som det här: http://www.kofinas.gr/house.php?l=1&t=i&d=50,70&h=I01 (Tack för länken Fysimera)
Synd det inte finns Leca Isoblock eller dylikt. Borde väll vare perfekt i Grekland. Har murat upp tre grundmurar i mitt liv så jag har lite 'murerfarenhet'.
Uppvärmning hade jag tänkt luft/luft (A/C) och vattenburen golvvärme. Kan detta tas från varmtvattenberedaren med solfångare?? Braskamin vore ju mysigt men det är inte mycket trä/ved på Tilos...

// Rolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-23, 16:29
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Kan du inte bygga ett hus med dubbelmur d.v.s. dubbla murar Leca, med luftspalt och frigolit som isolering emellan? (Kanske inte finns den typen av isolering i Grekland?)
Vi har gjort så, dock inte i Grekland utan i Sverige. Älskar "stenhus" med putsade väggar inomhus . I ett stenhus med platta på mark är golvvärme ett måste och som nämns god isolering under. Annars luktar det mögel.

(Många tips när det gäller att bygga hus finns på forumet Byggahus.se)

Senast redigerad av Deia den 2012-04-23 klockan 16:35.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-23, 18:15
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

mouche!! Jag bor sedan 10 år på KRETA.
De priser jag uppgett är korrekta.
Offerter och erfarenhet finns..

Rolf det hus som jag har som utgångspunkt är

http://www.kofinas.gr/house.php?l=2&t=i&d=50,70&h=I03
hustyp 103 med vissa ändringar av väggar mm.

Värme återvinning hade jag planerat följande men det finns flera typer.
http://www.flexit.no/Produkter/Luftb...t-K2R/?tid=585

Hade i början planerat vattenburen golvvärme med ack tank och solpaneler MEN.
Räknade på detta och med en passivhus med då god isolering var det onödigt det räcker med en luft/luft värmeväxlare samt lite elgolvvärme i badet.
All tilläggs isolering, fönster, dörrar värme återvinning mm. kostar ca:70 tusen extra jag räknade med 100 inkl frakter och överaskningar.
Rent matematiskt så skulle jag,den kallaste vinterdagen på Kreta hålla värmen i huset med 1kw.. om verkligheten skiljer sig 5 ggr så räcker ändå en bra luft/luft värmepump (jag har det i dag här nere med ett cop värde på 5,5). Sen kan man ju tända en brasa..
Sen kan man ju fundera på hus skönt det är att ha ett svalt hus på sommaren.


Tror att hemligheten med energisnålt är att veta hur man skall bygga ett passivt hus.
Svårt att hitta riktiga bra fönster med K= 0,8 eller så jag har ej hittat det och kanske det ej behövs men jag planerar att ta ner fönster från Europa.. Det som här kallas energifönster har K=2-3 vilket man ej får bygga med i sverige enligt standard byggnorm.

Jag rekomderar dig att läsa mycket om passiva hus och ut från det fundera på vad man kan pruta på om man vill pruta.

Även Grekland är ett av de 27 länder som skrivigt under en byggnorm som man ej uppfyller på normala nya fina hus i Grekland och även på Kreta. Troligen skall den börja gälla redan 2014 men vad vet vi.

Om du vill tar kontakt med Kofinas så har jag alla kontaktuppgifter samt en arkitekt där som pratar perfekt engelska.
Jag kan även sända dig den offert jag har om jag får din mail adress.
olle@fysimera.com
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-23, 18:40
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Hej igen Rolf.
på din fråga
Kan detta tas från varmtvattenberedaren med solfångare?? Braskamin vore ju mysigt men det är inte mycket trä/ved på Tilos...
Så kan jag med stor sannolikhet säga NEJ den räcker ej men du kan göra varmvatten från värmesystemets vatten via ackumulatortanken, tror att det är den väg man får gå.
Det finns fina kaminer och spisar med vattenburen slinga som kan räcka men utan ved så blir det svårt.
Det finns pellets att köpa som ger bra värme kostar ca:200-300€/ton och ger nästan dubbelt så mycket värme per ton som ved och det blir kanske lite billigare. Jag är lite involverad i ett projekt med pellets tillverkning här på Kreta men det är lite osäkert on/när/hur det blir med detta.

Lycka till
Olle
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-23, 18:45
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Bygger inte idéen om passivhus på ett hus utan ventiler och med stängda fönster? Endast ventilation med fläktar.....Om man bor i Grekland vill man troligtvis kunna ha fönster och dörrar öppna, i alla fall vissa tider på året.

Vi är inne på vårt andra stenhus och skulle inte bygga utan golvärme. Vi har golvvärmen på, på lägsta effekt, även på sommaren för att slippa fukt och mögel (kostar i princip inget på sommaren då vi har frånluftsvärmepump). Vårt första stenhus, ca 100 år gammalt, fick otroliga mögelproblem p.g.a. att det saknade golvvärme samt att träkonstruktionen hade kontakt med betong på flera ställen. Ett tips är att se till att det ligger asfaltboard under alla reglar som ligger an mot betong. Detta gör man sällan utomlands.

Vi byggde för fyra år sedan och klarade alla svenska byggnormer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-23, 19:02
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Jag känner att jag vill svara på dina funderingar utan att gå för mycket in på detaljer.
JA iden med passiva hus är kontrollerad ventilation för att förhindra mögel och dålig luft. Man skall omsätta all luft i huset ca: 0,6 ggr per timme så om man har någon typ av kännslighet mot dålig luft så är det toppen eftersom all inluft filtreras och syresätts.
Men visst det är ju bara att öppna alla fönster och dörrar som på vilket hus som helst ingen skilnad bara att du förlorar värme/kyla=€.
När man har A/C på så får/skall man ej öppna fönster/dörrar och hur bra är den luften efter en dag utan cirkulation, klart att många mår dåligt i A/C miljö med gammal kall luft.
Att gammla stenhus har mögelproblem är ett faktum och att behöva golvvärmen på för att ta bort/hindra mögel är ju en lösning men kanske det ej är bra om man ej har värmepump som trots allt tar en del ström.

I de hus jag länkat till finns givetvis skydd mellan platta och vägg tom. en formsprutad U-profil som fuktstopp.

Att möta den svenska standard byggnormen ger en viss garanti för ett bra hus som det ni har byggt.
Visst är det skönt att vara nöjd med sitt hus.

Olle
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-23, 20:00
rolfmms avatar
rolfmm rolfmm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Dalsland
Inlägg: 14
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Mycket intressant läsning här. Vilket forum!
Et passivhus är ifs inte nåt alternativ för oss. Dock ger det mycket att tänka på. Vi måste hitta et lagom alternativ mellan vad vi måste ha och vad vi har råd med. Bra ventilation och isolation är a och o. Vi vill ju inte frysa. Fast blir projektet för kostbart blir det inget. Det måste vara förnuftig inom vissa gränser. Vad kostar elen per kw/t i Grekland, jamför med Sverige? Dubbla? Den blir väll också dyrare när skatten kommer till så småningom...
Pellets låter smidigt men får man det över allt, Rhodos/Tilos?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-23, 20:23
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

JA ROLF detta är ett fantastiskt forum och nu vill vi stödja dig att bygga din sommarstuga på Tilos..

El här kostar lite olika från Ö till Ö så kolla med Tilos.
Jag menar ej att du skall bygga passivt hus utan ha kunskapen för att ta rätt byggbeslut.
Att satsa på isolation och aktiv ventilation rekomenderar jag bestämnt samt 20-30 cm isolation i grunden för detta kan ej fixas efter. Fönster,dörrar mm kan man ta när man tycker och byta. Jag tänkte ett tag gjuta in golvvärme utan att koppla in hela systemet det föränn jag vet att det behövs på ett isolerat hus. I badet kan du lägga lite el-värme uppepå vatten-slingorna som ren lyx värme.

Vi bor på ca: 60 kvardrat Grekbyggt hus och förbrukar mer energi på årsbasis värme/kyla än vad mina barn gör i sina större hus i Sverige..räknat i €=pengar, vi har centralvärme med olja,vedkamin och värmepump men i vinter har vi ej trots kylan använt olja men 3 ton ved...

Som du kanske förstår så är detta ett av mina intressen och jag har blivigt antagen till special utbildning och certifiering som kontrollant för passiva hus i Grekland. Det finns i dag enligt uppgift ej något godkännt passivt hus i Grekland trots all denna solvärme.. kanske jag ej satsar på denna vidare utbildning det finns så mycket "lokala experter" så det ger kanske bara ovänskap.

Olle

Pellets finns säkert på flera öar nu och i framtiden
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-23, 20:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
Kan detta tas från varmtvattenberedaren med solfångare??
Våre naboer har det, men de har slitt med systemet. Firmaet som installerte det er borte og ingen andre vil røre systemet! En holdning hos mange tekniske firmaer her etter hva jeg hører.

De fleste rundt her har en peis, og i løpet av en vinter så går det gjerne et til to tonn med ved (oliventrær), en ved som er helt herlig å fyre med.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-23, 21:16
rolfmms avatar
rolfmm rolfmm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Dalsland
Inlägg: 14
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Fyre med oliventrär?? Heligbröde! Det tar jo flere generasjoner för et oliventre bärer frukt. Vel, olivenproduksjonen er vel på vei tilbake da....
Mener du et til to tonn pr. hushold??
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-23, 22:09
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Her er det oliventrær så det holder og det ryddes og kappes os kjøres ut til ved i massevis. Ja, jeg mener ton som er hvordan man selger/kjøper ved her, eller også liten/stor pickup. Et til to ton per vinter er langt fra uvanlig. Prisen er rundt 140/150 euro per ton fritt levert og sikkert billigere enn å bruke strømmen som er dyr.
Dette går ikke på bekostning av produksjon av oliven!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-09-05, 21:28
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

Det var dyrt!normalpris ett år sedan 1 kubikmeter =100€ olivträd o levererat!!Har det blivit så mkt dyrare??
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT