Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-13, 17:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Samos

Efter en hisnandelandning hoppade vi in i en taxi till Glyfada Village. Vi var framme innan chauffören lagt i 4:e växeln!!!
Underbart ställe! 15 lägenheter med egna uteplatser och balkonger. Ingen är den andra lik. Grekiskt inredd på grekiskt vis med flera designöverraskningar..haha!..så vill vi ha det. Bor i en egen liten tillbyggnad i markplan. Ägarna hälsade med varma handslag och klapp på kind. Bjöd oss på öl o kaffe.

Kvällen spenderades vid hamnpromenaden och Stifado avnjöts vid en restaurang intill stranden. Vi erbjöds glass eller ouzo on the house. Valet var lätt

Idag har vi hyrt vespa för hela veckan och puttrade iväg till Psili Ammos 1. Väldigt fin och svalkande tur i den 30-gradiga värmen.
Det var 26 i vattnet och helt underbart att äntligen bada i havet igen Inga hetsiga försäljare..bara lugnt och skönt.

Nu sitter vi vid vår lilla bar och jag blev bjuden på ett glas vitt Samosvin. Här "känner" vi snart alla gäster och stämningen är mysig och kamratlig. Alla hejjar och pratar. Baren har självbetjäning när inte ägaren är där. Lägga en peng i burken på disken..ja ni förstår vilket litet paradis det är

Ikväll ska vi ta oss till nån restaurang i våra kvarter.
Vi bor ca 1,2 km från stan så jag hoppas vi hittar nåt som grekerna besöker här "hemma".
Det här känns riktigt bra💙!!
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-13, 18:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Samos

Låter som att allt har börjat bra. Så fint! Njut på!

Och tack Kajja för att du rapporterar.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-13, 18:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Samos

Så härligt för er!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-13, 20:03
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Samos

Det ser ju jättemysigt ut så jag förstår att ni trivs..
Ha det fortsatt bra😊

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-13, 23:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Samos

Allt som du beskriver är ju precis det man önskar av en semester i Grekland.
Njut!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-14, 08:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det här känns riktigt bra!!
Kul!

Ni kanske till och med får en ny favoritö?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-14, 20:14
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Samos

Så härligt ni verkar ha det! Precis så som det ska va

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-14, 21:18
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Samos

Visst är det underbart på Samos? Vår favorit är Kokkari.
Och så skönt det låter. Bada i havet, sol och god mat.
Psili Ammos är underbart i lågsäsong, vi var där i juni och njöt av fina bad.
Fortsätt ha en härlig semester!
Pia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-15, 18:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Samos

Hej
En kort rapport för vi har bara wifi i vår bar. Där kan man ju inte sitta för länge..då blir det fööör trevligt innan middan
Först vill jag tacka för hälsningar, respons och tips om Samos.
Vi har det jättebra här. Tyvärr har matupplevelserna inte varit vad vi har önskat men vi gör ett nytt försök ikväll. Idag har vi bytt vespan mot en bil..men nu är vespan tillbaka. Vi har bilat till Samos stad och till Kokkari. Vad vi tyckte om detta återkommer jag till när hjärnan är lite klarare. Det är VARMT!!
Vi var på Papas Beach igår och det var verkligen underbart och annorlunda!! Som sagt..mer info senare. Masse...Hoppas ni får en fin resa ner till Skopelos! !
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-15, 21:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Masse...Hoppas ni får en fin resa ner till Skopelos! !
/ Kajja
Tack Kajja! Du är ju fantastisk som har tid att tänka på oss när ni själva är i full gång med er resa! Hoppas att det bättrar sig med maten. Tråkigt käk har alltid varit endast enstaka tillfällen när vi varit i Grekland. Hoppas att er resa i övrigt fortsätter lika bra som den börjat!

Masse, som nu har packat väskan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-16, 06:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Samos

Tråkigt med maten.
Vi tycker vi får överlag god mat i Pythagorion.
Imorgon dyker vi upp där och kommer nog att äta på Maritsa taverna.

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-09-16, 08:49
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Samos

På Coralli längs hamnpromenaden i Pythagorion får ni god och rikligt med mat! Trevlig personal dessutom!😊👍💙
På Remataki Beach ställer de ut borden från tavernorna på stranden på kvällen. Jättemysig stämning och Taverna Remataki kan jag rekommendera!

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-09-16, 12:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Samos

Faktum är att jag kan inte påminna mig om någon måltid på Samos som jag upplevt som outstanding. Inget fel på maten, men ofta inget att skriva hem om. Däremot kan det vara mysig stämning.

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-09-16, 14:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
På Remataki Beach ställer de ut borden från tavernorna på stranden på kvällen. Jättemysig stämning och Taverna Remataki kan jag rekommendera!
Katitzi
Halloj!
Det var där vi åt Stifado första kvällen. Den var väldigt god men inte en grönsak till. Bara ris o kött. Trevlig personal och gott vin.

Provade en Kleftiko i våra kvarter men det var två märgben omringade med lite kött på en pygme'tallrik En sur gubbe som säkert ville gå hem serverade. Såg att gästerna fick ett oskalat äpple on the house till efterrätt Det blev jämna pengar på bordet. Varke tack eller hej! Våra grannar här frågade oss om vi visste nåt bra ställe. Dom var så besvikna på maten
MEN jag ger inte upp..naturligtvis finns det bra taverner här och vi trivs jättebra
Dags för ett dopp i polen
/ Kajja
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-09-17, 00:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det var där vi åt Stifado första kvällen. Den var väldigt god men inte en grönsak till. Bara ris o kött.
Hmm... så tycker jag att det ofta är i Grekland. Nu är ju inte jag en stor grönsaksfantast, men vill man ha lite grönsaker till huvudrätten så får man beställa en sallad till också.

I somras åt vi för det mesta väldigt gott och bra inne i Pythagorion...

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-09-17, 17:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos

Beställer man stifado så ska man ju bara få stifado. Lägger de till ris och grönsaker är det för att de tänker att turisterna vill ha det så. Men traditionellt sätter man ju ihop måltiden av olika separata rätter - t ex en tallrik stifado, en tallrik patates, en sallad osv.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-09-17, 18:08
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Samos

Ja, hva er det vi får når vi bestiller mat i Hellas? Veldig forskjellig, syns jeg. Selv om det heter stifado, moussaka eller kleftiko.
På Thassos i år fikk vi stifadoen på en tallerken med potatoes in the oven.
Til moussakaen var det kålsalat og chips. Kleftiko er vel det jeg har sett mest av variasjoner på. Det kan være himmelsk godt, men det kan også være seigt og trist. Den beste kleftikoen jeg har fått, fikk jeg faktisk på en restaurant nær Sunwing Ayia Napa på Kypros som jeg har glemt navnet på.
Jeg bestiller ofte grillet kalamari. Har fått mye forskjellig ved siden av. Sist var det faktisk salat og litt chips og hvitløkssaus! Men også favabønner og chips. Favabønner var faktisk godt.
Når det gjelder Pythagorion så har vi ikke vært der nå siden 2011. Da var vi hos Lakis somligger på toppen av alle trappetrinnene. Han hadde meget god kalamares, og jeg hørte andre skryte av lammekotelettene hans. Vet jo ikke om han holder på fremdeles - han må være 64 år nå. Oa han sa: Dere vet ikke hva dere spiser på restaurangene nede i havna, og vær glade for det!

Må ta en tur til Samos snart, kjenner jeg.

Vennlig hilsen Pelagia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-09-18, 09:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Samos

Kalimera och gomorron!
Stort tack Birgitta för tipset om restaurang Maritsa!!
Vi åt väldigt god mat där igår. Jag tog en gudomlig Shrimps Saganaki och maken "en stor fisk" Allt väldigt fint upplagt och trevlig atmosfär.
Så synd att vi inte stötte på varandra bara

För oss är maten halva resan. Mezerätter äter vi ofta men så blev det inte denna resa. Kvällen innan åt vi på Elia längst till vänster vid hamnen. Det tipset hittade vi på Kalimera skrivet av Janne!
Min Kleftiko var suverän och makens Elias Special Hambugare är något han inte glömmer i första taget. Vi var så mätta att det bara var att ta en taxi hem och lägga sig direkt
Nu avlutar jag denna "matblogg"
Det finns ju annat att berätta om härifrån Pythagorion
En sammanfattning av resan kommer när vi är hemma igen, om någon vill läsa. Nu njuter vi på sista dygnet av denna semester.
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-09-18, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
En sammanfattning av resan kommer när vi är hemma igen, om någon vill läsa. Nu njuter vi på sista dygnet av denna semester.
Njut av sista dygnet! Ser fram emot en sammanfattning senare.

Kul att ni var nöjda med maten på Elia!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-09-18, 11:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Samos

Elias hamburgare kan varmt rekommenderas. Det är långt från hamburgare från dom svenska hamburgerierna. Dock kan jag inte uttala mig om Mc Donalds då jag vägrar äta där.

Birgitta, som kommer att äta Voulas ostpaj i afton på Agathonisi.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT