Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-05-12, 07:00
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Bläddra neråt här i Karpathosforumet tills du kommer till de rapporter som lades in förra sommaren. Jag vet att jag är skyldig till några ...

Det finns hur mycket som helst att tipsa om. I Pigadia hittar du taverna efter taverna längs hamnpromenaden. Du kan börja vid den första och äta dig inåt ... Några av våra absoluta favoriter där är
Mezedopoleio Mesogeios, alldeles i hörnet. Där har du en lång mezemeny att botanisera i. Vi missar aldrig deras flogeres, friterade filodegsrullar med god fyllning, men allting är mycket gott där.
La Mirage på andra sidan trappan har både traditionella grekiska rätter och en mer internationell meny. Mycket bra allting, där också.
Sedan hoppar vi en bit till
Agnanti, en bar där vi ofta sitter på kvällarna med en god drink och tittar på folklivet som passerar förbi. Ett hopp till så hittar du
Taverna Pigadia med en litet egen twist på många av rätterna. Där missar jag aldrig deras Pigadiasallad till förrätt och sedan lammkotletterna. De godaste jag smakat någonsin.
Orea Karpathos har traditionell grekisk husmanskost. Menyn varierar litet beroende på vad de har fått in.
To Kyma längst bort går vi till när vi känner för att äta fisk.

På parallellgatan ovanför hamnpromenaden ligger en rad med caféer som också har mat. Att vi har några favoriter bland dem beror på att ägarna är vänner sedan många år. Många luncher och kvällar tillbringar vi också på antingen La Corte eller Acropolis.

På den gatan hittar du också stans enda fontän. ;-) Stå med den i ryggen och titta uppåt mot taxitorget. Alldeles till höger ligger Elea, en utmärkt taverna där vi ofta äter. Deras saganaki med honung är en fantastisk förrätt, men det räcker med en att dela på två. Den är mäktig. Ta gärna dagens rätt, det blir aldrig fel. En annan favorit är den friterade torsken som serveras med skordaliá. Längre upp på samma gata, i hörnet, ligger två gyrosställen mitt emot varandra. Båda är bra. Vi växlar om mellan dem.

Jag fortsätter Karpathosgatan upp från hamnpromenaden. Efter Acropolis ska du titta till vänster efter en lång trappa uppåt. Där hittar du en skylt som pekar mot ouzerian Faros. Ilias öppnar 17.00 och stänger när den sista gästen gått och lagt sig. Ett mysigt litet ställe där vi ofta tar en liten ouzo före middagen eller tar något annat senare på natten. Mycket trevligt att sitta där och se ut över bukten och bara må bra ...

Vid kompasstorget hittar du ett blått hus, Angelos hörn. Mycket bra mat har de här också; vi äter ofta lunch här. Gyros, hamburgare eller så.

Om du går ut från ditt hotell och går åt vänster, bort från stan, hittar du snart Taverna Pelagos. De öppnar för säsongen den 10 maj, och här kan du få Live Greek Music från halv nio varje kväll. Antingen äter vi middag är och gör en helkväll av det, eller så kommer vi hit litet senare och bara tar ett glas vin och lyssnar på musiken. Alla musiker som besöker ön brukar göra oannonserade gästspel på Pelagos, och spontandans uppstår ofta.

Hotell Parasol har en helt fantastisk restaurang. Litet dyrare, men underbar mat.

Bara för att nämna några ...

Karin
som får sitta på Pelagos och njuta om 46 dagar
Nu har jag fotat detta inlägg du gjort här Karin, så jag under veckan kan leta upp dina fina restaurangtips! Tack än en gång!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-05-12, 07:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Ha en härlig 2:a semester på Karpathos!
Vi bodde på hotell Romantica för 2 år sedan.
Trivdes jättebra! Fina lägenheter, rent och väldigt
trevlig personal
Njut av svit och utsikt
/ Kajja
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-05-12, 22:38
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Utsikten är hänförande. I en del rum kan man stå i duschen och blicka ut över havet. Astron Princess är verkligen bra. Sviterna oj så fina. Och så nära till Supermarket.
Ha underbara dagar.
Seaside.




.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-05-14, 07:31
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Ha en härlig 2:a semester på Karpathos!
Vi bodde på hotell Romantica för 2 år sedan.
Trivdes jättebra! Fina lägenheter, rent och väldigt
trevlig personal
Njut av svit och utsikt
/ Kajja
Ja hit kan jag tänka mig åka fler gånger. Visserligen sägs det att det kan blåsa mycket här och det gjorde det 17m/sek igår em/kväll, men nu är det lugnt igen. Igår på dagen var det varmaste dagen för oss hittills - 30 gr. På kvällen när det blåste var vindarna varma och det blev liksom en tropisk värme då.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-05-14, 07:40
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Utsikten är hänförande. I en del rum kan man stå i duschen och blicka ut över havet. Astron Princess är verkligen bra. Sviterna oj så fina. Och så nära till Supermarket.
Ha underbara dagar.
Seaside.




.
Jag har en enorm utsikt med två utgångar till den stora balkongen. Utsikten sträcker sig över hela rummet, både sovrumsdelen o "vardagsrumsdelen", men imgen från badrummet, men det får duga ändå ;-)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-05-15, 09:36
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Åh! Ha det så underbart! Njut på Astron Princess! Vi bodde där i fjor och det kändes lite lagom skönt lyxigt.
Hälsa till Toula i receptionen , från Pia, vi är födda på samma dag, då kanske hon minns!
Karpathos är en trevlig ö, och jag förstår att man återkommer.

Pian
Hej Pia!
Vi har pratat en hel del med Vasilis på hotellet. Vet du vem han är? Han sa iaf att Toula slutade där förra året.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-05-17, 11:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Oliv-ewa Visa inlägg
Nu har jag fotat detta inlägg du gjort här Karin, så jag under veckan kan leta upp dina fina restaurangtips! Tack än en gång!
Varsågod! Hoppas du gillar dem lika mycket som vi gör.

Karin
med 35 dagar kvar ... det närmar sig!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-05-17, 21:04
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Hej där! Vad härligt att ni har det bra på Karpathos och på Astron Princess.
Tror nog att det var Vasillis vi pratade mycket med, om han är optiker, så vet jag.
Fortsätt njut.
Pian
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-05-18, 08:36
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Varsågod! Hoppas du gillar dem lika mycket som vi gör.

Karin
med 35 dagar kvar ... det närmar sig!
Vi har ätit på Acropolis. Lammkotletter o testat deras irisch coffe som va en positiv överraskning. To Kyma hade jättefint fiskfat för 2. Där blev vi sittande länge. La Mirage låg fint men där va alldeles tomt så vi vände till Elea o det var populärt, massa folk där. Taverna Pelagos var vi oxå på o åt till levande musik. Det låg väldigt nära vårt hotell. Igår var på på ett suschiställe i hamnen som kan rekommenderas. Populärt ställe o en underbar utsikt. Jag promenerade förbi ditt hotell en dag oxå. Såg jättetrevligt ut o fint poolområde!

Igår regnade det ganska mycket på em fram till kvällen. Idag lite molnigt, men annars haft bra väder hela veckan.

Oliv-ewa som åker hem från Karpathos idag.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-05-18, 08:43
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Pian Visa inlägg
Hej där! Vad härligt att ni har det bra på Karpathos och på Astron Princess.
Tror nog att det var Vasillis vi pratade mycket med, om han är optiker, så vet jag.
Fortsätt njut.
Pian
Nej han e inte optiker, utan äger tydligen stället o även Astron hotel. Han är i receptionen vid in- o utcheckningar. Sen går han mest o kollar runt på hotellet rensar poolen etc.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-05-18, 10:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Astron Princess - eller var ska man bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Oliv-ewa Visa inlägg
Vi har ätit på Acropolis. Lammkotletter o testat deras irisch coffe som va en positiv överraskning. To Kyma hade jättefint fiskfat för 2. Där blev vi sittande länge. La Mirage låg fint men där va alldeles tomt så vi vände till Elea o det var populärt, massa folk där. Taverna Pelagos var vi oxå på o åt till levande musik. Det låg väldigt nära vårt hotell. Igår var på på ett suschiställe i hamnen som kan rekommenderas. Populärt ställe o en underbar utsikt. Jag promenerade förbi ditt hotell en dag oxå. Såg jättetrevligt ut o fint poolområde!
Roligt att höra!

Ja, poolen på Regina är en välsignelse för mig de dagar min man måste jobba och vi inte kan åka iväg någonstans. Då kan i alla fall jag sola och bada.

Karin
som har börjat gå igenom sommargarderoben
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT