Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-01, 22:52
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Restauranter og tavernaer

Hei!
Det hadde vært fint å få litt meninger om gode tavernaer på Karpathos! Har vært på ganske mange forskjellige, og favorittene er Four Seasons og Golden Beach i Amopi, og Arhontiko og Sokakis (nå ble jeg plutselig litt usikker på navnet, men det er den som ligger ved siden av Mike`s). Kanskje jeg får noen nye favoritter til sommeren? Har bare kjørt forbi Pine Tree, men den har jeg hørt veldig mye positivt om!

Mvh Nora
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-01, 23:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Restauranter og tavernaer

Hej!
Jag är nog inte rätt person att skriva om restauranter, men nåra har man vurt på....
Arkhontiko är helt ok.Dom(bröderna Archie&Louis et consortes) bytte ut och byggde om HELA köket, så det är sprak nytt och fräscht....samt målade om och renoverade den helt suveräna italienska tårtan till kåk..Kolla översta våningen uppför den branta trappan, en massa gamla fina svartvita kort från Pigadia/Karpathos vid sekelskiftet, etc.......
En hemlighet: palmen som står så stolt emellan borden är stendöd & målad grön, men säg inget.....
Dom är visst speciellt bra på firre, har jag hört.....

Där ungefär tar min egenhändiga Karpatiska kulinariska kunskap slut, men visst har man hört rykten....jag fick en helt suverän Stifado i Othos en gång.......
SevenEleven har visst god mat, samt nåra stellen nere vid strandpromenaden.Pelagos har stadigt blivit bättre på matsidan varje år...ny grill och finare grejer......Det finns många matställen i Pigadia, ett som jag relativt ofta är på heter visst To Helleniko, på hörnet till vänster om Farmakeion och Gullsme´n Mimis, strax ovanför Scala.Det är igång året runt och personalen har varit där länge......Två nivåer, en vid gatan och en lite högre upp, mer ifred.God mat, hyfsade priser och rent och snyggt.

PineTree.....kan det vara stället nånting under the tree?? Det ligger på västsidan av öa, när man kommer ner ifrån Piles och kör till vänster, va?? Jag missar nästan alltid avfarten, men hur som helst tvärnitar jag och lyckas på nåt vis hamna rätt.....Det ligger fint, en hel del avsatser med en trevlig badstrand nedanför.Dit åker man då och då och tillbringar halva dan där....Maten har jag ingen direkt stenkoll på, men trevligt är det, så antagligen är den helt ok.....

En del av charmen är(tycker jag)att oxå att knalla runt och käka sig fram här och där i stan...d.v.s lite på vinst och förlust, ety om allt är förutsägbart, hur kul är det??
Med hopp om ett flertal kulinariska upplevelser på Karpathos,
Eder,
Mikke
(KfK)

Senast redigerad av Mikke den 2005-04-01 klockan 23:31.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-02, 18:08
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Restauranter og tavernaer

Pine Tree er det stedet som ligger i Adia, til venstre ned mot sjøen, når du kommer fra Arkassa mot Lefkos. Jeg har heller ikke vært der, men hørt mye positivt om det.
Det andre stedet som Mikke nevner, og som han tipset oss om i oktober, heter Taverna Under The Trees, og ligger helt riktig nord for Finiki. Vi badet på den lille stranden på nedsiden av tavernaen og spiste lunsj. Veldig hyggelig sted med god mat.
Ellers synes jeg maten stort sett er kjempegod på de aller fleste plassene. Den fineste resturanten er vel Arhontiko. Men jeg vil nok likevel skryte litt av Dramoundana i Lefkos, som drives av Yannis.
Der er det så charmig å sitte ved vannkanten og beundre de fargerike fiskebåtene. Og på Dramoundana har de øyas beste hvitløkbrød.
Og så er det jo alltid en højdare å være på Pelagos, mye på grunn av musikken.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-02, 22:49
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Restauranter og tavernaer

Åh, jeg MÅ bare komme meg til Pelagos til sommeren! Det er helt utrolig at jeg ikke har vært der, asså! Har heller ikke vært på Dramoundana. Vi gikk forbi den restauranten og satte oss ned på den ved siden av, den aller siste helt ytterst. De hadde veldig god mat der også, og den ble servert av den aller aller minste gamle greske damen jeg har sett. De var veldig blide, men var ganske så dårlige på engelsk.

Nora
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-03, 14:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restauranter og tavernaer

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid
Pine Tree er det stedet som ligger i Adia, til venstre ned mot sjøen, når du kommer fra Arkassa mot Lefkos. Jeg har heller ikke vært der, men hørt mye positivt om det.
Det andre stedet som Mikke nevner, og som han tipset oss om i oktober, heter Taverna Under The Trees, og ligger helt riktig nord for Finiki. Vi badet på den lille stranden på nedsiden av tavernaen og spiste lunsj. Veldig hyggelig sted med god mat.
Ellers synes jeg maten stort sett er kjempegod på de aller fleste plassene. Den fineste resturanten er vel Arhontiko. Men jeg vil nok likevel skryte litt av Dramoundana i Lefkos, som drives av Yannis.
Der er det så charmig å sitte ved vannkanten og beundre de fargerike fiskebåtene. Og på Dramoundana har de øyas beste hvitløkbrød.
Og så er det jo alltid en højdare å være på Pelagos, mye på grunn av musikken.
På Dramoundana tillbringade jag och dottern flera timmar en stilla augusti eftermiddag och platsen är helt underbar, maten var supergod och personalen trevlig. Stället är tydligen väldigt populärt bland norrmän efter reklam på några norska hemsidor. Lefkos är absolut värt ett besök och jag skulle själv gärna bo där några dagar.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT