Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-04, 17:37
Elin=) Elin=) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Gotland
Inlägg: 2
Standard Lära mig grekiska =)

Hejsan!

Förra året gjorde jag min första resa till Grekland och blev jätteförtjust i landet. Sedan dess har jag bara velat åka tillbaka! Nu skulle jag vilja lära mig grekiska och jag behöver lite hjälp--
Finns det någon som vet och kan hjälpa mig med att hitta grekiska kurser att läsa på distans? Jag är nybörjare och kan bara läsa på distans..
Jag har pratat med Lund och Stockholms universitet och deras distanskurser börjar inte förrens i höst.
Eftersom jag bor som jag gör, har jag ingen möjlighet att gå någon kvällskurs som många anordnar.
Jag har letat på internet och det verkar svårt att hitta något..jag vet att det finns cd och ljudböcker.. men vad är bra egentligen? Tips?
Jag vill ju imponera på resan.

Tacksam för hjälp
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-04, 18:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Jeg begynte også med cd-kurs, men er ikke strukturert nok til å jobbe mye/lenge med det. Men det gir deg jo en innføring, du lærer deg bokstavene og enkle ord/meninger. Deretter stoppet det for meg iallfall.
Jeg har prøvd tre cd-kurs, BBC's Active Talk var definitivt det beste. I tillegg er det lurt å høre så mye du bare kan på gresk musikk og gresk radio (via nett) for å få en bedre følelse med rytmen i språket etc.

Men jeg må innrømme at jeg ikke kunne mye gresk før etter et kurs i Hellas via Omilos, og deretter tre semestre i en liten gruppe med privatlærer.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-06, 12:17
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Hej Elin!
Bara för att komma igång ta en titt på nedanstående sida. Den är visserligen på
engelska men det brukar vi ju behärska rätt bra eller hur.
http://www.greeklanguagetutor.com/
Registrera dig och sen är det bara att börja från ruta ett. Jag vet inte om du har några förkunskaper men då är det bara att hoppa över vissa avsnitt.
Lycka till!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-12, 00:25
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Hej!
Kan oxå tipsa om att det finns massor av olika appar där du kan lära dig grekiska, om du har iPhone
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-22, 18:05
Elin=) Elin=) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Gotland
Inlägg: 2
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Tack snälla för alla era tips! Jag fann 'http://www.greeklanguagetutor.com/' som en otroligt bra och välarbetad sida med förklaringar och blandade övningar. Man börjar på steg 1 och går igenom allt grundläggande, alfabetet och lite grammatik... När man känner sig tillräckligt bra så går man bara vidare till nästa steg där nya uppgifter, nya ord, mer grammatik och svårare övningar kommer. Jättekul! Så nu sitter jag varje dag och pluggar =)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-14, 20:33
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Provat på att lära mig lite grann,hittade bl.a.en bra utb.skiva+lärohäfte..men jag har inget bra läshuvud så efter en tid tog det stopp..söker mellan varven olika utb.på"nätet"och hittade vid ett tillfälle en lista på hur fel det kan bli med uttalet..väldigt fel bara beställa dakos o uttala det så kan bli frågetecken tills man på engelska beskriver innehållet i rätten,har jag råkat ut för.flera gånger kan det bli frågetecken men frågar man om rätta uttalet får man det,vill man lära mer får man det...bara fråga på då man dräller runt på olika platser.
Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-20, 13:43
Lantzk Lantzk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 1
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Hej,
Umeå universitet håller internetbaserade distanskurser och det går att börja nybörjargrekiska del I i höst. Anmälan senast den 15 april. Jag gick i höstas och det gick bra. Del två går just nu. Kurserna är på kvartsfart.
Det finns också en sida på nätet : http://www.xanthi.ilsp.gr/filog/ där du kan plugga på i egen takt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-02, 20:36
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Kan även tipsa om livemocha.com där man hjälper varandra att lära sig språket genom skriv, lyssna, läs och pratövningar. Finns också bra nybörjar böcker att köpa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-22, 13:09
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Lunds universitet har på distans och halvtid. allt från nybörjare till kandidatexamen. kanske magister också. inga fysiska träffar. sök nygrekiska på antagning.se och klicka i endast distanskurser så hittar du vidare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-22, 21:30
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Jag läser på distans från Lund. Toppen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-23, 12:12
BaiChis avatar
BaiChi BaiChi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 42
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag läser på distans från Lund. Toppen!
Åh vilken kurs? Är det bra? Tungt? Jag funderar på att hoppa på fortdättningskursen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-23, 14:34
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Lära mig grekiska =)

Har tappat räkningen, men för mig är den här höstterminen den innan kandidatkursen. Skriv ett pm till mig med frågor, så svarar jag!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT