Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Filmer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-28, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Det blåser på Amorgos

Fredag igen och då är det som vanligt filmtajm!

Som många känner till är stress inte lika vanligt i Grekland som i Sverige. Men det finns undantag, bland annat när färjorna ska lägga till eller lämna hamnarna, då är stressigt värre. Något som den här filmen är ett bra exempel på.

Förutsättningarna är dessa: vi är i Katapola på Amorgos, det har stormat i fem dagar, all båttrafik till och från ön har stått still i tre dagar, ingen har kunnat åka till eller från ön. Då helt plötsligt dyker Panagia Tinou upp i Katapola, tre dagar försenad. Trots att båten är tre dagar sen råder det en fruktansvärd stress i hamnen. Man tycker ju att tio minuter hit eller dit inte ska spela någon roll när man är tre dagar sen. Men så är det inte, varje minut är viktig. Kolla in stackarna som beställt varor, att de inte drabbas av hjärtattacker. Grigora, som hörs ibland, betyder skynda, snabba på...

Två saker tänkte jag på när jag stod där och filmade:
1. Jag är tacksam för att jag inte kom med den båten.
2. Jag är tacksam för att jag inte behövde lämna ön med den båten.

Det blåste nämligen fortfarande, inte storm, men inte långt ifrån. Det hörs kanske på filmen.

Filmen är lång och finns här...

Ni som har varit på Amorgos känner säker igen en och annan profil.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-11-18 klockan 13:33.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-29, 07:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Ja, herrregud vad ineffektivt egentligen. Tänk vad mycket snabbare det hade gått om de hade haft allt gods på lastpallar och kört av med truck. Jag vet inte hur många man det var som bar paket, men de småsprnag hela tiden. Sen undrar man ju varför det var så bråttom, men det är ju klart. Ligger man tre dar efter tidtabellen, så kanske det blir lite stressigt.

Noterade en sak. Den lilla gula bilen som kör av med en släpkärra, den kör två minuter senare ombord igen. Denna gg utan släpkärra. Hade de en bil bara för den lilla kärran?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-29, 09:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, herrregud vad ineffektivt egentligen. Tänk vad mycket snabbare det hade gått om de hade haft allt gods på lastpallar och kört av med truck. Jag vet inte hur många man det var som bar paket, men de småsprnag hela tiden. Sen undrar man ju varför det var så bråttom, men det är ju klart. Ligger man tre dar efter tidtabellen, så kanske det blir lite stressigt.

Noterade en sak. Den lilla gula bilen som kör av med en släpkärra, den kör två minuter senare ombord igen. Denna gg utan släpkärra. Hade de en bil bara för den lilla kärran?

/Netwolf
En sak som också gör att det är lite bråttom vid lossning och lastning är vädret och deras sätt att lägga till med hjälp av ankare och tross. Den hårda vinden kan ibland göra att båten börjar driva sidledes om inte trossarna orkar hålla. Då det som i Katapola är lite småtrångt kan det lätt hända otrevligheter om aktern rymmer då man lastar.
En annan sak som var lite intressant just här var vattennivån i hamnen, landgången stod snett uppåt då båtens bildäck låg under kajens nivå, inget läge för bilar med låg markfrigång att köra iland.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-29, 12:45
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, herrregud vad ineffektivt egentligen. Tänk vad mycket snabbare det hade gått om de hade haft allt gods på lastpallar och kört av med truck.
Ropade precis till min sambo att jag ska köpa en truck och flytta ner till grekland, fast då får man väl aldrig vara ledig.
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Noterade en sak. Den lilla gula bilen som kör av med en släpkärra, den kör två minuter senare ombord igen. Denna gg utan släpkärra. Hade de en bil bara för den lilla kärran?
Det tyckte jag också var konstigt men efter en granskning så såg jag att det var olika bilar. Den som kör av är en Peugeot 106 och den som kör på ser ut att vara en Fiat Punto. Samma färg dock
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-29, 16:59
ÖBO ÖBO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Brådskan föranleddes av att bogankaret började dragga och förtöjningstrossen i lovart började "rappa" på winschen. Fartyget började driva mot de förtöjda segelbåtarna.

Kalimera was here


And here
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-29, 18:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

PANAGIA MOU.... Jössös vad det blåste. Men Panagia Tino har jag åkt med många gånger. Dvs den FÖRRA. Och jag måste säga att den verkade säkrare än den nya med samma namn...
Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-31, 12:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ÖBO Visa inlägg
Kalimera was here
Jissa om jag blev paff när jag såg bilderna! Vem står bakom kameran?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-31, 19:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Citat:
Kalimera was here
Kalimera, Mickey Olsson and Camilla was here... (Kände igen ryggsäcken)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-31, 20:57
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Är jag helt ute och cyklar eller har Kreta glidit in på Jannes "favoritöar" efter den långa vistelsen i Grekland i fjol?

Senast redigerad av bob-kåre den 2008-03-31 klockan 20:57. Anledning: skrivihop
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-03, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Det blåser på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Är jag helt ute och cyklar eller har Kreta glidit in på Jannes "favoritöar" efter den långa vistelsen i Grekland i fjol?
Stämmer bra det. Har nu varit på Kreta tre gånger, senaste resan gav verkligen mersmak. Våra fyra veckors billuff gör jag gärna om, gärna längre.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT