Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-12, 09:50
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Ett vänligt bemötande

Mitt omedelbara huvudintryck är ett bra och många gånger vänligt, även många gånger uppriktigt, och överhuvudtaget problemfritt bemötande av människor i Grekland.

På flygplatsen i Aten , när jag kommer rusande med andan i halsen, längs incheckningsdiskarna - 20 min kvar till avgång - hejdar mig en dam och frågar lugnt vad hon kan göra, lyfter på luren, och det ordnar sig.
Säkerhetskontrollen är minst lika noggrann som på andra flygplatser, vilket gjorde mig än mer jäktad, men när jag kommer fram till gate:n håller folk fortfarande på att gå på. Och det var en mycket behaglig flygning, i en stor airbus, den sista biten till Kreta, då jag äntligen kunde koppla av. Under den långa flygningen till och från Gatwick innan, kändes mer stressande.
Och bagaget kom med planet till Kreta, vilket var fantastiskt.

På det lilla postkontoret i hamnen Hersonissos, hade jag väntat mig problem, men det verkade som man direkt visste vem jag var, och fick mitt paket direkt, efter diverse formaliteter - mycket smidigt !

Du får ofta en "tumme upp", i stället för ord, och behöver heller inte linda in orden så mycket när du ska tala till någon personal. På bussen sa jag i början hur många stopp jag skulle, det var svårare att lära sig hållplatsens namn, och uttala det rätt.

"Studion" är ganska råkall, men det är moderna fönster och dörr, så det drar inte, men under stormen som var så drogs fukten och råheten ut. Som jag var beredd på så finns inte alltid varmt vatten i större mängd, men lite värme från centralvärmen kan jag själv sätta på , då stiger tempen från 14 till ca 19, men det är bättre att ta på sig varma kläder och spara på värmen.
Och stänga av den på den natten. Jag sover väldigt bra när det är svalt, och jag vet inte när jag har haft så god sömn, jag vill nästan inte gå upp på morgonen, men det finns mycket att göra !

Det finns en bra radiokanal som ständigt sänder traditionell kretensisk sång, långa mässande haranger och passus med en gnetande fela, och åtminstone en riktig Kreta-kanal på tv:n. Hersonissos är den enda självförsörjande kommunen - eller en av dom få - i Grekland, som inte får bidrag från stat eller EU, här finns fler restauranger och turistboenden än i Aten, och kommunen är ganska stor.
Det blir vitt i vattenkokaren av kalk så jag använder bara köpt vatten till kaffe och te.

Staden låg ursprungligen där nuvarande hamnen ligger, men när romarna försvann härifrån, var man tvungen att flytta längre upp på land, och därför finns nu den gamla byn Hersonissos där den är belägen.

Det tar lite tid att lära sig när bussarna kommer, men jag har gladeligen gått sträckan längs huvudvägen Heraklion - Hersonissos in till hamnen (Limenas Hersonissos) , men man får se upp med trafiken, dom lösspringande katterna förstår inte faran och blir lätt påkörda.
Det var en betagande utsikt som jag såg igår utmed vägen, av olivlundar så långt ögat kunde se , havet bandat i grönt blått och grått, och bergen som nu var lite extra snötyngda efter ovädret. Så jag beslöt att köpa en ny kamera, eftersom den förra digitala gick sönder förra året, det måste vara en riktig investering för vistelsen här, även om det blir hål i plånboken, det blir det ju alltid i samband med flyttningar.
Nya solglasögon var också nödvändiga, och jag tror att jag aldrig köpt så dyra, men det är säkert en god investering också, nu känns som det är solglasögonen som är ute och går med mig, och inte tvärtom.
(Kameran ska jag hämta ut idag, så jag har inte tagit några bilder med den ännu, bilderna från karnevalen i Malia är tagen med en gammal kamera, karnevalen återkommer jag till i nästa tråd.)




Senast redigerad av lugnagatan den 2011-03-12 klockan 09:55. Anledning: felstavning
  #2  
Gammal 2011-03-12, 12:34
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Hej lycka till på Kreta. Ang .värme o. fukt .Finns det Ac på rummet kör den i värmeläge .billigare än oljevärme om du får bet. den sep. När du hittar dit riktiga boende kan det vara klokt att investera i en avfuktare. då man inte har ventilation o värme som vi är vana vid.Du kan också köra avfuktning på Ac läget heter dry. el. symb. som en droppe .För att kolla luftfuktigheten kan köpa en hygrometer ,kostar 10-15 Euro.
  #3  
Gammal 2011-03-12, 13:30
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Kul med ännu en Kretabloggare! Lycka till med allt!
Gunilla
  #4  
Gammal 2011-03-12, 14:39
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Kul med ännu en Kretabloggare! Lycka till med allt!
Gunilla

Instammer med foregaende talare

Ser fram emot dina fotografier med din nya kamera


/Lucky
  #5  
Gammal 2011-03-12, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Tack för rapporter! Ser fram emot bilder senare!
  #6  
Gammal 2011-03-12, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Jag tycker också att det är kul med olika rapporter från Kreta...
Var det något särskilt som gjorde att Du valde just Hersonissos??

Lissi - som gärna kommer att läsa mer...
  #7  
Gammal 2011-03-12, 21:45
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Var det något särskilt som gjorde att Du valde just Hersonissos??

Lissi - som gärna kommer att läsa mer...


Det var så att jag tog en charter-resa förra sommaren med en tjeckisk reseagentur , satt bara en kväll och "råkade klicka" på en billig resa, och den inkluderade hotell-vistelse på hotell Dimitrion i Hersonissos hamn.
På Dimitrion var det uteslutande grupper från gamla öststater, inklusive Ryssland. Spännande. Och bara tvärs över gatan ner till strandpromenaden.

Därför ville jag återvända till det bekanta och utgå därifrån.
Här finns också bofasta svenskar, mest kanske kvinnor som är gifta med grekiska män, och har restauranger.
Det finns en restaurang i den gamla byn där man bl.a. har ett svenskt luciafirande varje år, och det ska finnas en skolverksamhet för barnen en gång i veckan.


Senast redigerad av lugnagatan den 2011-03-12 klockan 21:48. Anledning: lägger till ord
  #8  
Gammal 2011-03-12, 22:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett vänligt bemötande

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Därför ville jag återvända till det bekanta och utgå därifrån.

Säkert en alldeles utmärkt utgångspunkt..
LYCKA TILL!!!

Lissi
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT