Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2012-06-17, 18:30
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Har du lust att delge hur det lät när du växlade? Jag vet att det filas på en tidningsartikel angående Forex fula marknadsföringsknep och din erfarenhet kan eventuellt vara till hjälp i utformningen av artikeln.

Jag minns inte ordagrant vad han sa men jag sa att jag hade halvpension på hotellet och kände att jag inte behövde ha med mig så mycket pengar då jag och barnen hade tänkt bara sola och bada, ville växla till motsvarande 6000 kronor för en vecka men på Forex sa de att det är bra att ha med sig lite mer och att det inte fanns några pengar i bankomaterna, att euro var en gångbar valuta och det var ingen fara om man växlade in en större summa än man tänkt för man kunde lätt växla tillbaka/använda euro. Jag växlade då motsvarande 7000 svenska kronor för säkerhetsskull.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2012-06-17, 20:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av sahar Visa inlägg
Jag minns inte ordagrant vad han sa

Troligtvis skriver inte journalisten exakt vad jag menar heller, jag gav ett tveksamt ja-svar till att ställa upp, får se om jag blir kontaktad i morgon igen
Svara med citat
  #63  
Gammal 2012-06-17, 22:18
mollie mollie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 41
Standard Ta med kontanter eller ej?

Hej!
Vi åker till Kefalonia på lördag och är lite i valet och kvalet över om man bör ta med kontanter eller om det fortfarande funkar att ta ut i bankomaterna där? Har hört hört både det ena och det andra och blir lite förvirrade över vad man ska tro.
/Annika
Svara med citat
  #64  
Gammal 2012-06-17, 23:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Den enda säkra källan till detta rykte verkar vara Forex... Källan känns i mina ögon inte tillförlitlig. Det är klart att det finns fungerande bankomater och bankkontor, vänd på frågan, varför skulle det inte finnas? Önskar er en underbar resa!
Svara med citat
  #65  
Gammal 2012-06-18, 00:03
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den enda säkra källan till detta rykte verkar vara Forex... Källan känns i mina ögon inte tillförlitlig.
Helt enig. Selv liker jeg alltid å veksle litt penger før avreise. Men det er fordi jeg finner det praktisk, så slipper jeg å lete etter en minibank når jeg kommer fram.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2012-06-18, 00:26
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Jag tar alltid med lite kontanter så man klarar sig de första dagarna, oavsett resmål! Ha en skön semester!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2012-06-18, 05:58
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Godmorgon.. Klart det är ekonomiska intressen bakom detta med växlingspengar...Far till Grekland och oroa er inte.. Det finns pengar i både bankomater och växlingställen. Har precis kommit hem från Skiathos, och det var absolut inga problem,. Jag pratade med många och ingen har märkt någonting av ev. valutakris...
Dom svenska växlingsställena vill naturligtvis att vi växlar hos dom...../Bengtv
Svara med citat
  #68  
Gammal 2012-06-18, 07:55
mollie mollie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 41
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Hej igen,
vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört. Frågan handlade mera om huruvida man bör gardera sig med att ta med kontanter så att det räcker för hela veckan.

Då kan vi lugnt använda bankomater och kort utan att vara oroliga för att bli strandsatta, tack alla för lugnande svar.

/Annika
Svara med citat
  #69  
Gammal 2012-06-18, 10:41
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Ja, nu lär väl Forex sluta med sina idiotiska strategier. I Grekiska valet vann ju Nea Demokratia igen, euron har gått upp i värde och det kommer som vanligt inte vara problem att få ut pengar ur bankomaterna....som om det någonsin varit det..!!! Hoppas att alla som har överblivna euro var kväxlar på Forex igen, nu får ni ju mer kronor tillbaka för dom än ni betalade!!

Ingela
Svara med citat
  #70  
Gammal 2012-06-18, 13:26
kim_1138 kim_1138 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Åkarp
Inlägg: 4
Standard Sv: Kontanter

Växlade i dag och kassörskan ställde en del frågor ang om det var hela vår semesterkassa för "att bankomaterna funkar inte alls"!!!!

Dom har nog haft en internt indoktrineringskurs!

/Kim
Svara med citat
  #71  
Gammal 2012-06-18, 14:20
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av kim_1138 Visa inlägg
Växlade i dag och kassörskan ställde en del frågor ang om det var hela vår semesterkassa för "att bankomaterna funkar inte alls"!!!!
Det är bara FÖR dåligt!! Har dom ingen skam i kroppen på Forex? Lutar åt att dom blir mitt nya Ryanair, dvs totalbojkott!
Det värsta är ju att det här ytterligare spär på skrämselpropagandan att ingenting fungerar i Grekland, att man tar en stor risk om man åker dit.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2012-06-18, 14:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Forex och ficktjuvarna gnuggar händerna
Svara med citat
  #73  
Gammal 2012-06-18, 14:33
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Jag kommer att skicka nedanstående brev till Forex och alla ni som tycker likadant kan ju göra detsamma! Mail adressen är: info@forex.se

Till Forex

Jag skriver här under på att jag anser att era direktiv att växla extra mycket kontanter pga av att Grekiska bankomater är tomma, är rena påhittet! Grekiska bankomater fungerar precis som vanligt!

Ingela Allard
Svara med citat
  #74  
Gammal 2012-06-18, 14:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Jag anmälde deras annons, med hänvisning till vilseledande marknadsföring
Svara med citat
  #75  
Gammal 2012-06-18, 19:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Citat:
Ursprungligen postat av Vim Visa inlägg
... så slipper jeg å lete etter en minibank når jeg kommer fram.
Citat:
Ursprungligen postat av mollie Visa inlägg
... vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört.
Det finns ju alltid (minst) en bankomat på flygplatsen direkt när man har landat.


/kimmen, som för läänge sedan har slutat göda Forex
Svara med citat
  #76  
Gammal 2012-06-19, 10:35
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Ta med kontanter eller ej?

Citat:
Ursprungligen postat av mollie Visa inlägg
Hej igen,
vi brukar alltid ha med lite kontanter utifall man inte passerar en bankomat på stört. Frågan handlade mera om huruvida man bör gardera sig med att ta med kontanter så att det räcker för hela veckan.

Då kan vi lugnt använda bankomater och kort utan att vara oroliga för att bli strandsatta, tack alla för lugnande svar.

/Annika
Så brukar vi göra också, kanske 200 EUR, men.... jag köper aldrig pengar av Forex!

Jag brukar ta ut i bankomat här i Sverige, det finns ju både SEK och EUR i samma bankomat på många platser.
Då slipper man dyra avgifter och dålig kurs.

20 dagar kvar till Leros!
Svara med citat
  #77  
Gammal 2012-06-19, 10:53
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Eftersom det är betydligt färre turister hittills denna sommar räcker pengarna i bankomaterna på småöarna längre än vanligt, dvs det är mindre risk att behöva vänta ett par dagar på att påfyllningsmannen ska komma med båt från en större ö. Forex har verkligen lyckats skrämma upp nordborna helt i onödan!
Våga
Tycker nog vi ska gratulera Forex till en synnerligen lyckad reklamkampanj! Att ett företag lyckas få ett påstående i en annons citerat som ett faktum och presenterat som en nyhet i medierna måste vara varje marknadschefs våta dröm.

Själv har jag nyligen utan problem tagit ut pengar i bankomater både i Athen och på små öar i Kykladerna. Faktum är att på småöarna fungerar bankomaterna bättre än de sista två åren iom att det åter går att använda Mastercard. De två senaste somrarna fungerade ju bara Visa i bankomater på tex Koufonissi, på grund av att banken som äger bankomaterna på de öarna inte kommit överens med Mastercard om något.

Och de Greker jag talat med ställer sig väldigt frågande till påståendet att det inte skulle finnas pengar i bankomaterna...

/ LG
Svara med citat
  #78  
Gammal 2012-06-19, 14:34
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Jag mailade Forex med mitt meddelande och fick följande svar:

Hej,

tack för ditt mail.

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.


Vänligen,

Joanna

FOREX Service Center

FOREX Bank AB

Tel: 0771-22 22 21
Fax: +46 8 587 60799 Kornhamnstorg 4, SE-111 27 STOCKHOLM info@forex.se

Jag kommer att fortsätta skicka mail till dem för vilseledande marknadsföring!!

Ingela
Svara med citat
  #79  
Gammal 2012-06-19, 15:09
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Jag mailade Forex med mitt meddelande och fick följande svar:


FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.



Jag kommer att fortsätta skicka mail till dem för vilseledande marknadsföring!!

Ingela
Det är att göra det lätt för sig, hur kommer det sig att Forex hör att det är problem, men inga liknande kommentarer hörs här på Kalimera? Här finns ju gott om resenärer.
Mitt förtroende för Forex är ännu sämre nu....

På dem, Ingela!

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2012-06-19 klockan 15:57.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2012-06-19, 15:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Jag mailade Forex med mitt meddelande och fick följande svar:
Jag kommer att fortsätta skicka mail till dem för vilseledande marknadsföring!!
Ingela
Jag föreslår att du i så fall anmäler dem, att överösa dem med mail tror inte jag hjälper.
En ev fällande dom ger inte heller mer än ett "aja baja, gör inte om det igen" om det inte är så att de redan har domar på sig, jag har inte forskat i huruvida så är fallet.
Nästa gång företaget gör fel blir det böter.
Frågan är dock om de kan bli fällda för vilseledande marknadsföring, däremot spelar de på folks rädsla, vilket inte är tillåtet.

Pust - det börjar bli många företag på min "bojkottlista" nu.

Lidl, Ryan Air och nu Forex...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT