Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-25, 16:34
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Fråga till Greklandsbor - brådskande

Jag ska imorgon till el-kontoret och skriva kontrakt för elen i min nya lägenhet.
Ägaren som följer med mig säger att jag behöver pass och "skattenummer i Sverige" och faderns namn.

Vad är detta "skattenummer" för något . Ni som har egna el-avtal och inte är skrivna i Grekland ? Finns det några sådana ?

Går det att teckna detta avtal utan andra formaliteter som skattekonto i Grekland ?

Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-25, 17:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Du ska INTE ha ett svenskt skattenummer utan ett grekiskt! Mer info finns i ett mejl som jag har skickat till dig!

Yanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-25, 18:34
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Utan skattenummer är det svårt att få avtal. Skattenumret behövs till alla myndigheter och bilköp.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-25, 20:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

När min dotter bodde i Rethymnon behövdes grekiskt skattenr för elavtalet. Pappas namn behövdes för många saker ex när hon öppnade konto i en grekisk bank, skrev in sig på universitetet etc. Det är en rest från ett feodalt samhälle och jag trodde att Grekland kommit till rätta med den här typen av byråkratiskt krångel att myndiga personer måste lämna uppgifter om sin far för att få teckna avtal. Hans yrke efterfrågades ibland också.

Eva L
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-25, 22:05
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

På mitt grekiska bankkort står det min fars namn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-25, 23:23
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Tror att min fars namn (och även mors) står med på i princip alla mina papper från statliga myndigheter här i Grekland, som t.ex motsvarigheterna till Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan; jobbkontrakt, bankpapper etc etc.

Ang skattenummer så var det rätt snabbt fixat på grekiska skattekontoret. Man behöver sitt pass med sig såklart... minns ej vad mer.
Yanna vet säkert!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-26, 00:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Yanna vet säkert!
Ja jag har ju också skaffat skattenr..för ett år sedan..och skrev elavtal i april...så jag har nu lämnat all info som behövs till Lugnagatan. Wardakis kompletterade med adressen till skattekontoret i Chania.

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-26, 00:39
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
När min dotter bodde i Rethymnon behövdes grekiskt skattenr för elavtalet. Pappas namn behövdes för många saker ex när hon öppnade konto i en grekisk bank, skrev in sig på universitetet etc. Det är en rest från ett feodalt samhälle och jag trodde att Grekland kommit till rätta med den här typen av byråkratiskt krångel att myndiga personer måste lämna uppgifter om sin far för att få teckna avtal. Hans yrke efterfrågades ibland också.

Eva L

Faderns namn har inget med det "feodala" samhället att göra utan uppges för att klargöra till vilken familj man tillhör. I ett samhälle där flera i familjen har exakt samma namn underlättar det särskiljandet av personer som saknar det vanliga svenska personnumret, i de fall faderns yrke behöver uppges kan det bero på att man har ett vanligt förekommande efternamn. I "min" familj har flera misstag uppstått pg a att min sambo och en
av hans kusiner har samma namn och deras respektive fäder även de har samma namn, fädernas yrke särskiljer personerna precis som mödrarnas namn.

//Kikh, som klarat sig med grekiskt skattekonto (AFM) och bägge föräldrarnas namn...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-26, 07:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Faderns namn har inget med det "feodala" samhället att göra utan uppges för att klargöra till vilken familj man tillhör. I ett samhälle där flera i familjen har exakt samma namn underlättar det särskiljandet av personer som saknar det vanliga svenska personnumret, i de fall faderns yrke behöver uppges kan det bero på att man har ett vanligt förekommande efternamn. I "min" familj har flera misstag uppstått pg a att min sambo och en
av hans kusiner har samma namn och deras respektive fäder även de har samma namn, fädernas yrke särskiljer personerna precis som mödrarnas namn.

//Kikh, som klarat sig med grekiskt skattekonto (AFM) och bägge föräldrarnas namn...
Just det jag menar. Här är vi ju datoriserade och har personummer så släkträdet saknar betydelse i den meningen.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-26, 08:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Lugn, snart har alla i Grekland också personnummer, det tar bara lite tid ...Det kallas AMKA och man får det via ΚΕΠ, KEP-kontoren (=information tilll medborgarna) om man har ID-handlingar med sig. Till skillnad från det svenska börjar det med födelsedag, sen månad, sen år och ett femsiffrigt nummer. I Sverige vande jag mig att rabbla upp 420514....innan jag ens sa mitt namn.

Det här AMKA-numret efterfrågas alltmer så snart är det väl även här i Grekland risk för att man inte ens behöver nämna sitt namn, och alls inte faderns, det kommer att duga med 140542.....-

Förtjusta i förkortningar är man i Grekland också. Skattenumret kallas ΑΦΜ, AFM (a-fi-mi) , moms heter ΦΠΑ. FPA ( fi-pi-a)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-26, 09:27
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Jag fick uppge min pappas namn när jag skaffade internet hos Vodafone. Han hette Torsten, tjejen döpte raskt om honom till Kostas!
Undrar om vi/de som bor periodvis i Grekland och skaffar telefonabonnemang, köper bilar, tecknar elavtal etc också kommer att behöva grekiska personnummer?
Gunilla
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-26, 09:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Han hette Torsten, tjejen döpte raskt om honom till Kostas!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-26, 09:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Undrar om vi/de som bor periodvis i Grekland och skaffar telefonabonnemang, köper bilar, tecknar elavtal etc också kommer att behöva grekiska personnummer?
Gunilla
For å kjøpe en bil så trenger man vel i dag både skattenummer og bostedsbevis hvor man sannsynliggjør at man skal være der minst tre måneder i året. Dette i følge en venn som har hus på Kreta og nettop kjøpte bil.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-26, 14:18
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Hej,

för att teckna el-avtal, mobilabonnemang och satellit-TV så behöver man ett grekiskt skattenummer.
För att köpa (registrera) en bil så måste man också ha ett s k Residence Permit (typ Uppehållstillstånd). Det får man på den lokala polisstationen mot uppvisande av pass och ett kontoutdrag från grekisk bank som visar att du har pengar (oklart hur mycket som behövs).
Jag försökte "snabba på den grekiska byråkratin (lokala polisen som hade hand om just detta kom inte förrän på fredag när jag var på besök en tisdag) så jag tänkte "polisstation som polisstation" och åkte till Rethymno. Allt gick bra tills handläggaren frågade var jag bor - Plakias svarade jag käckt! Då sade hon kort - Spili. Sen vände hon mig ryggen och det samtalet var avslutat..... Tillbaka på "ruta ett". Bara att vänta till fredagen, men då gick det snabbt och enkelt.

Däremot har jag inte lyckats registrera bilen ännu eftersom säljaren (som är från England) och jag inte har lyckats vara där samtidigt ännu. Blir nog under hösten. Bra att ha en anledning/ursäkt att åka ner igen

BoCina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-26, 15:00
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Det är ett intyg om att du har permanent boende här nere. Jag fick mitt på en dag !!! och utan att visa bankkonto!
Bilen däremot fick vi vänta på i 2 månader för att ingen på ministeriet hade tid att teckna under registerpappren
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-27, 13:33
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Förtjusta i förkortningar är man i Grekland också. Skattenumret kallas ΑΦΜ, AFM (a-fi-mi) , moms heter ΦΠΑ. FPA ( fi-pi-a)
I de flesta länder använder man gärna förkortningar - moms är en förkortning för "mervärdes- och omsättningsskatt".

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-27, 15:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

...moms...först var det bara oms...min pappa var oerhört arg, han gillade inte att betala skatt...

...och vad är det jag läser i GP om mutor? Tänka sig, förekommer sånt i Sverige med?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-28, 13:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och vad är det jag läser i GP om mutor? Tänka sig, förekommer sånt i Sverige med?
Det handlar inte så mycket om mutor i betydelsen att betala extra för att få en tjänst utförd.
Det handlar t.ex. om att ett byggföretag har överfakturerat ett kommunalt bostadsbolag. Eller att en del chefer, både på privat och på kommunal nivå, t.ex har bekostat privata husbyggen eller på annat sätt berikat sig på skattebetalarnas bekostnad.

Men ja, det har varit för mycket sån skit här i Göteborg nu...


/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-28, 13:41
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Tack for all intressant information och diskussion. Yannas snabba meddelande gjorde att jag snabbt kunde klara upp med nye hyresvarden att vi forst maste till skattekontoret (som jag nu hittat efter tips av Wardakis) Nu hittar jag battre och battre bade i Chania och i byrakratin

Jag kunde flytta in i fredags men utan el. Imorgon ska vi till skattekontoret och sedan elverket. Om det skulle vara sa att nagon far for sig att fraga vad jag gor har och om jag har ekonomi, sa kan ju min van hyresvarden i alla fall intyga att jag har ordnat boende .
Det ar i alla fall en bra familj jag kommit till. Farmor och farfar finns alltid dar och tillga och fraga om det ar nagot , och varden (sonsonen) ar mycket noga och forklarar allt flera ganger om , sa att man maste lunga honom. Han kande till att skattekontoret har stangt onsdag och fredag (for vanliga manniskor), han hjalpte mig med transporten av mobler. Ar nykterist och har familj och bra jobb (inom polisen)

I Sverige - nar det var feodalt - kunde ett namn innehalla information om tre generationer, exv. Lars Ols' Lars Larsson (Lars med fadern Lars och farfar Oluf)





Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Faderns namn har inget med det "feodala" samhället att göra utan uppges för att klargöra till vilken familj man tillhör. I ett samhälle där flera i familjen har exakt samma namn underlättar det särskiljandet av personer som saknar det vanliga svenska personnumret, i de fall faderns yrke behöver uppges kan det bero på att man har ett vanligt förekommande efternamn. I "min" familj har flera misstag uppstått pg a att min sambo och en
av hans kusiner har samma namn och deras respektive fäder även de har samma namn, fädernas yrke särskiljer personerna precis som mödrarnas namn.

//Kikh, som klarat sig med grekiskt skattekonto (AFM) och bägge föräldrarnas namn...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-29, 11:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Fråga till Greklandsbor - brådskande

Hej! Nu är det klart. Allt gick på ca 2 tim, mycket tack vare att vi tog mc:n och kryssade lugnt fram.
Man får känsla av att det är något fint, för den högre klassen att betala skatt, man måste ha tillstånd för att betala skatt . Vi gick också snällt och begärde tillstånd för att Josif skulle fbetala skatt för uthyrningen...Två olika kassor och tre luntor som jag måste skriva på alla. Detta är bakvända världen. Men det känns oerhört klart och bra och ärligt att ha alla papper.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT