Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-09-24, 12:26
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Nog är det lättare att köpa en bil Grekland än att ta med sig en......
Vi har haft en bil här nere nu i ca 3 år.Den tänker vi inte registera här.
Däremot så har vi tagit hit min moppe(EUmoppe) och tänker ha grekiska skyltar till den.
Första gången vi var till polisen,så skrattade dom åt oss när vi kom med bara registeringsbevis.Andra gången verkade det gå bra,tills dom kom på att vi måste översätta alla papper på grekiska.
Nu återstår tredje gången....
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-09-24, 15:28
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Enligt TV-nyheterna igår har Grekland fällts i EU-domstolen just p g a deras höga avgifter vid införsel av begagnade bilar från annat EU-land.

Så sänkning av kostnaden lär komma...

Britt-Marie


Senast redigerad av inkfish den 2007-09-25 klockan 00:41. Anledning: otillåten länk
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-09-24, 15:40
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-09-24, 19:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Det känns som att det pratas om två olika saker här: Dels att importera en bil till Grekland och dels att ta med sej en bil som flyttgods då man flyttar till Grekland. Flyttgods behöver inte betalas tull på men naturligtvis måste man betala tull om man importerar en bil utan att det handlar om flyttgods.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-09-25, 14:32
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det känns som att det pratas om två olika saker här: Dels att importera en bil till Grekland och dels att ta med sej en bil som flyttgods då man flyttar till Grekland. Flyttgods behöver inte betalas tull på men naturligtvis måste man betala tull om man importerar en bil utan att det handlar om flyttgods.

Mvh Janérik
Men du får inte ha en "flyttgodsbil" svenskreggad i Grekland mer än 6mån sedan måste den reggas i Grekland eller köras ut ur landet. Det är registreringsavgiften som är hög (att få Grekiskaplåtar på den, eller rättare sagt reggplåt med röda bokstäver och siffror). Det ska inte finnas tullavgifter inom EU.Du skall kunna handla tjänster och varor inom EU utan att tulla för dem om du betalt skatt på tjänst/vara i det land du handlat i. Det är själva vitsen med att man är EU-medborgare. Att ta in en bil från Tyskland är inte import som om du vill ta in en bil från tredjeland och som det var innan EG/EU.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-09-25, 22:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Men du får inte ha en "flyttgodsbil" svenskreggad i Grekland mer än 6mån sedan måste den reggas i Grekland eller köras ut ur landet. Det är registreringsavgiften som är hög (att få Grekiskaplåtar på den, eller rättare sagt reggplåt med röda bokstäver och siffror). Det ska inte finnas tullavgifter inom EU.Du skall kunna handla tjänster och varor inom EU utan att tulla för dem om du betalt skatt på tjänst/vara i det land du handlat i. Det är själva vitsen med att man är EU-medborgare. Att ta in en bil från Tyskland är inte import som om du vill ta in en bil från tredjeland och som det var innan EG/EU.
Ska väl kanske påpekas att jag inte är helt säker på att jag vet hur det fungerar i Grekland men jag antar att det är ungefär som i Finland då det gäller bilimport. Tar man med sej en bil som flyttgods så ska den omreggas samtidigt som man flyttar in i landet, alltså inte två veckor eller 3 månader senare. Fordonsskatten är olika i de olika EU-länderna, om man inte tar in bilen som flyttgods så åker man på att betala fordonsskatten i det land som man tar in den i.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-09-26, 11:02
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

[QUOTE=Janérik;106051]Ska väl kanske påpekas att jag inte är helt säker på att jag vet hur det fungerar i Grekland men jag antar att det är ungefär som i Finland då det gäller bilimport. Tar man med sej en bil som flyttgods så ska den omreggas samtidigt som man flyttar in i landet, alltså inte två veckor eller 3 månader senare.

Denna information har jag oxå fått i Grekland, vid flytt ca SEK 3500 i reg avgift och då får man de "röda" skyltarna!

Camilla
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-09-26, 11:18
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Det tyska paret som tog in sin stadsjeep i samband med hit flytten fick betala mycket mer än 3500skr kan jag lova dig, för de röda skyltarna!
Jag skulle bli jätte glad om det var så att du har de siffror som gäller för då tar jag ner Caravellen som står i Sverige direkt!

Senast redigerad av Agda den 2007-09-26 klockan 11:22.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-09-26, 22:14
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Hmm, låter ju lite underligt. Är du helt säker på att de verkligen flyttade precis då de tog bilen med sej? Annat som också spelar in är att man måste ha haft och använt bilen i landet man flyttar från en viss tid, jag har för mej att det är ett år men är osäker runt detta.
Då det gäller din egen bil så känns det ju som att du redan bor åtminstone större delen av året i Grekland vilket skulle kunna göra det svårt att visa att du har använt bilen i Sverige.
Finland har ju länge varit stenhårda runt dessa regler. Jag skulle aldrig låna ut min bil till någon som bor i Finland, blir de stoppade av fel polis blir bilen beslagtagen och man åker på att förtulla in den till Finland även om man inte hade en tanke på att importera bilen dit. Det skulle inte förvåna mej om grekerna tolkar lagarna lika hårt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-09-26, 23:55
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av BRITTMARIE Visa inlägg
Enligt TV-nyheterna igår har Grekland fällts i EU-domstolen just p g a deras höga avgifter vid införsel av begagnade bilar från annat EU-land.

Så sänkning av kostnaden lär komma...
Det är just pga att man bl a inte följt EU-reglerna när det gäller att man använt bil som "flytt-fordon" som Grekland förlorat i domstolen...

Här är det nog ofta som så att man fortsätter och gör som man alltid gjort så länge det går....

Men det gäller inte bara Grekland. Jag har själv en dispyt med Sverige. Men det är en annan fråga...

Britt-Marie
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-09-27, 13:31
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hmm, låter ju lite underligt. Är du helt säker på att de verkligen flyttade precis då de tog bilen med sej?

Då det gäller din egen bil så känns det ju som att du redan bor åtminstone större delen av året i Grekland vilket skulle kunna göra det svårt att visa att du har använt bilen i Sverige.
Mvh Janérik
Ja jag är till 100% säker att det var i direkt anslutning till deras flytt hit eftersom vi diskuterade detta väldigt ingående.
Officiellt så har jag inte tagit med något flyttgods ännu,med motiveringen att jag ville vänta och se om jag skulle komma att trivas och det var helt OK. Det mesta står faktiskt kvar i Sverige även då en bil som jag använder där och som är tänkt att användas för att köra ner flyttgods i när jag byggt mitt eget.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-10-01, 17:58
Kurre Kurre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Tack för alla inlägg.

Vi har hört detsamma som Britt-Marie säger i sitt inlägg,
att det ska var fritt att röra sig över gränserna med sina tillhörigheter, "man får inte försvåra detta" enligt EUs direktiv. Ett förslag ligger om att ändra detta så att det blir lika i alla länderna.
Frågan är bara om det hinner genomföras och "uppfattas" av Grekland innan vi flyttar ner vid nyår.
Kul med så många inlägg, fortsätt gärna meddela om ni har ny information.
Hälsningar
Kurre
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-10-07, 18:04
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av Kurre Visa inlägg
Frågan är bara om det hinner genomföras och "uppfattas" av Grekland innan vi flyttar ner vid nyår.

Kurre
Håller tummarna, har inte hört nåt mer efter det nyhetsinslaget...

Britt-Marie (som valde att inte ta med bilen 1997, men det var då det...)

PS. Nu har jag köpt bil i Grekland, funderar emellanåt på att flytta till Sverige. Ta med bilen eller inte? DS.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-11-01, 07:00
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Plombering av svenskbil

Nu har min kompis kommit tillbaka och skall öppna plomberingen igen så igår pratade vi om det. Så här går det till:
Bilen plomberas/öppnas på gården(hennes gård) av en polis, avgiften varierar från gång till gång,i avgiften ingår resan till/från gården (nu kom hon inte ihåg vad hon betalat i avgift eftersom den varierat så).Ingen dygnsavgift när den står plomberad (det var en missuppfattning) men därimot så är det en dygnsavgift när man använder bilen på ca 35:-/dygn( det var denna avgiften som kom som en "glad överraskning" första gången, ingen hade talat om det). Det kostar henne ca 6000:- för 6 månader att använda bilen här i Grekland.

Det är alltså en väldigt dyr historia att plombera en svenskbil.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-11-01, 07:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Plombering av svenskbil

Anmälde hon bilen i direkt anslutning till att hon flyttade till Grekland.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-01-20, 20:27
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Ta med sig bilen eller ej

Har nu nya uppgifter: en grek som återflyttar till Grekland och medtar en svenskreg bil, betalar ingen tullavgift om han/hon kan uppvisa ett intyg på hur länge han/hon varit bosatt i Sverige. Detta intyg ska vara från skattemyndighet och konsulat. Därefter ska då bilen omreg inom 1 mån i Grekland. Bilen får inte säljas vidare i Grekland förräns efter 2 år.

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT