Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-30, 23:27
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Övervintra?

Pensionen närmar sig. Inom ett par år kan vi göra vad vi vill. Kanske bo i vår svenska sommarstuga från maj till september och sedan övervintra i Grekland. Vi har förvisso inte all världens pengar men skulle kunna sälja ”vinterhuset” i Sverige och få några hundratusen att spendera.
En lägenhet i Chania är en tanke, eller kanske en liten stuga i någon liten by som inte nödvändigtvis ligger på Kreta.
Så mycket har jag insett att klimatmässigt får det bli söderöver i Grekland, Thassos går bort, eller? Finns alternativ, vädermässigt, till Kreta? Annars är jag lite nyfiken på Ikaria eller Tinos/Andros som ligger bra till för rundresor. Eller kanske södra Peloponnesos? Men kan det vara stendött på vintern? Och kallt kanske? Svalka ute är inget problem, däremot kyla inne i bostaden.
En fundering är att åka ner första året, hyra lägenhet en månad vardera på fyra-fem ställen och känna sig för. Vad tror ni som har vintererfarenhet? Hur galet resonerar vi?
Cypern, där vi har grabben, är ett tänkbart alternativ också.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-31, 07:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Övervintra?

Tinos - Andros är nog alldeles för dött! Jag åker ju alltid till Tinos på senhösten och I början av nov 2015 var Chora helt " död" på kvällarna vilket förvånade mig.
Jag skulle välja Kreta och testa Ierapetra en månad. Eler Chania..Fastlandet också. Atenområdet, Nafplio, Kalamata..Prova olika ställen!!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-31, 08:41
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Övervintra?

Södra Peloponnesos är ett bra alternativ! Underbart lugnt vintertid men ändå inte helt dött,underbar grönska året om och behaglig väderlek.
Lönar sig att långtids hyra först och känna sig för.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-31, 09:19
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Övervintra?

Chania är mitt tips lever även när turisterna åkt ,eller byarna runt ikring emot Apostolio. Kalamaki.Nära till allt .lätt att göra utflykter ifrån.Hyr först ,prova hur ni trivs .Och ett tips ta av de Svenska glasögonen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-31, 10:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Övervintra?

Tomnil, du har Grekland i hjärta och hjärna. Utmärkt! Det är bra att börja tänka innan pensionen. Lissi har redan gett dig tipset om Ierapetraområdet och jag håller med! Europas bästa klimat för nordbor? Bättre än nordsidan av ön. Ett problem är den råa kylan inomhus vintertid, men det går att lösa.
Har du inte läst om vårt husköp på Kreta under Jannis och Ylvas hörna, kan jag rekommendera det!
Fråga mer och lycka till / Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-31, 11:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Övervintra?

Velkommen etter til den deilige Friheten det kan gi å være pensjonister
Dere har deilige planer med å fordele året mellom Stugan og Hellas
Men, vær obs på at det gunstigste er å være i Sverige minst halve året!

Mange gode alternativ i Hellas er allerede nevnt😊
Jeg støtter forslaget med å prøvebo fskj steder før dere evt kjøper noe.

Vi anbefalet gjerne Paleochora (sydvestre Kreta), den byen lever, de fastboende ( ca 2000) b r u k e r byen sin
Vi kom derfra til Chania på ettermiddagen 1.des i fjor, første kvelden ble en virkelig nedtur!
- allerede kl 19 var byen "død", dvs vi vet jo at det fantes folk rundt omkring, det er jo en stor by / stad!
Men der vi var i sentrum, bodde nær bussstasjonen, og ved 1866 torget og ned Halidon, mot havna var de i k k e!
Vi hadde tenkt å spise på Tamam i Gamlebyen, men vi stoppet på halvveien,
ALT var bommet igjen/stengt ( for dagen?) det var mørkt og lite trivelig å gå der!
Neste dag var det koselig og fint, men vi liker å være litt ute om kvelden og
- det er fordelen med Paleochora, byen har et konsentrert sentrum, de som er ute, synes, de e r der du/vi er!
Vi gleder oss til Paleochora igjen 1.nov i år
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-31, 19:27
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Övervintra?

Vi har varit flera gånger i Grekland under jul o nyår och trivs bra med det väder som är, oavsett om det regnar eller är sol. allt är bättre än hemma. Vi har mest bott i våra vänner sommarstuga utanför Aten, men kommer att flytta till Loutraki. Tycker att det känns bättre med lite stad på vintern än en liten by, som oftast är folktom på vintern
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-03, 22:43
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Sv: Övervintra?

Tack för alla goda råd. En provvinter på några ställen förefaller vara en bra idé. En stad med lite liv, t ex Chania förefaller också vara ett gott alternativ. Jag antar att turistorter på vintern inte är någon höjdare men kanske någon levande mer äktgrekisk by kunde vara ett alternativ, eller? Ska man ändå vara på plats långsiktigt så får man väl försöka klämma i sig lite av språket även om hjärnan blir allt trögare med tiden.
Driftskostnader är också intressant. Hur mycket kostar det att hålla en liten bostad hyfsat varm månne? ...och el och vatten.
Sen är det frågan om hur långt norröver det är realistiskt att övervintra.
Det blir nästan fler frågor ju mer svar man får men vi har ju gott om tid att fundera.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-04-05, 09:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Övervintra?

Välja boendeort är naturligtvis chansartat, om man inte har någon anknytning sedan tidigare. Hur långsiktigt kommer det att bli, är en annan tanke. Mina tankar är: I en alltför stor stad blir man lätt anonym, såvida man inte är i samma område hela tiden. I en liten by kan man bli ett inventarium efter 10 år och själv ganska less på det. För oss har stadsstorleken i Ierapetra varit perfekt. Vi känner fler människor där än i Ö-sund.
Kostnader för värme, el och vatten är något vi nordbor lätt oroar oss över! Så ock för oss en gång i tiden! Glöm! Vatten är nästan gratis. El med värme möjligen 2000:-/vintermånad. (Alla uppgifter finns på Kreta.) Vilken innetemperatur, vilket värmeslag, vilken luftfuktighet du vill ha kan naturligtvis inverka. Man kan ta på en extra tröja också!
Fundera mera och läs grekiska tycker / Jannis, som är på plats till helgen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-04-05, 11:33
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Sv: Övervintra?

"I en liten by kan man bli ett inventarium efter 10 år"

Det var ungefär det jag hade tänkt mej.
Skämt åsido så gäller det, antar jag, att hitta en plats som lever året om, stor eller liten. Drömmen är ju att kunna såpass grekiska så man kan slänga lite käft med lokalbefolkningen, arrangeras kurser i Ierapetra eller Chania, månne? Man får väl ha klart för sig att sommarens turistliv med restaurangbesök och barer inte funkar i februari. Vi är nog mer ute efter fina vandringar, utflykter till fornminnen och museer. Kanske lite eget skriva och måla.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-04-05, 13:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Övervintra?

Citat:
Ursprungligen postat av tomnil Visa inlägg
Drömmen är ju att kunna såpass grekiska så man kan slänga lite käft med lokalbefolkningen, arrangeras kurser i Ierapetra eller Chania, månne? .
Her er info om gresk kurs i Chania, tomnil, de har både 2 ukers intensivkurs og kurs som strekker seg over mange uker

http://www.lexis.edu.gr/
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-04-05, 18:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Övervintra?

Ta en titt på Kalymnos, om du vill veta hur man har levande stadsliv året runt. Vad gäller levnadskostnader är det helt omöjligt att bedöma eftersom vi alla har olika krav på komfort osv. Jag håller rätt god ordning på mina utgifter. Skulle du vilja veta detaljer kan vi ta det via PM.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-04-05, 20:29
tomnils avatar
tomnil tomnil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Arvika
Inlägg: 43
Standard Sv: Övervintra?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ta en titt på Kalymnos, om du vill veta hur man har levande stadsliv året runt. Vad gäller levnadskostnader är det helt omöjligt att bedöma eftersom vi alla har olika krav på komfort osv. Jag håller rätt god ordning på mina utgifter. Skulle du vilja veta detaljer kan vi ta det via PM.
Kalymnos har i varje fall jag funderat lite på. Skulle om inte annat gärna ö-luffa med eran egen lilla båt, Nisos Kalymnos, bland de norra Dodekaneserna. Går den än?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-04-05, 21:49
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Övervintra?

Citat:
Ursprungligen postat av tomnil Visa inlägg
"I en liten by kan man bli ett inventarium efter 10 år"

Det var ungefär det jag hade tänkt mej.
Skämt åsido så gäller det, antar jag, att hitta en plats som lever året om, stor eller liten. Drömmen är ju att kunna såpass grekiska så man kan slänga lite käft med lokalbefolkningen, arrangeras kurser i Ierapetra eller Chania, månne?
Jag pluggar just nu grekiska på distans vid universitetet. Allt sker via nätföreläsningar med kamera och mik. Tentorna skickar vår lärare till ett universitet nära där man bor.
. En av mina kursare bor i Grekland och det tycks fungera alldeles utmärkt att plugga på distans vid ett svenskt universitet även därifrån. Kanske kan vara ett tips och då kan ni börja här i Sverige redan till hösten och sen fortsätta kurserna från Grekland. Finns både hel och halvfartstakt.

Senast redigerad av Thira den 2016-04-05 klockan 22:22.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-04-05, 23:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Övervintra?

Språkkurser arrangeras även i Ierapetra!
/ Jannis
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-04-06, 05:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Övervintra?

Citat:
Ursprungligen postat av tomnil Visa inlägg
Kalymnos har i varje fall jag funderat lite på. Skulle om inte annat gärna ö-luffa med eran egen lilla båt, Nisos Kalymnos, bland de norra Dodekaneserna. Går den än?
Jo, visst åker Nisse omkring , just nu tillbaka från varv efter kontroller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT