Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-25, 10:21
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Köpa båtbiljett i förväg?

Landar på Skitahos nu på tisdag och ska åka vidare till Skopelos samma dag. Vill åka stora färjan (Pegasus?) och det verkar som om vi kan hinna med turen som går mitt på dagen. Bör man köpa biljett i förväg och var i så fall? Finns det någon tillförlitlig sida där man också kan printa ut sina biljetter hemifrån? Eller brukar det inte vara några problem att köpa på plats? Finns det i så fall försäljning précis där båtarna går? (Har aldrig åkt båt i Grekland förut och är lite halvstressad över detta...)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-25, 17:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Landar på Skitahos nu på tisdag och ska åka vidare till Skopelos samma dag. Vill åka stora färjan (Pegasus?) och det verkar som om vi kan hinna med turen som går mitt på dagen. Bör man köpa biljett i förväg och var i så fall? Finns det någon tillförlitlig sida där man också kan printa ut sina biljetter hemifrån? Eller brukar det inte vara några problem att köpa på plats? Finns det i så fall försäljning précis där båtarna går? (Har aldrig åkt båt i Grekland förut och är lite halvstressad över detta...)
Enligt GTP är det Pegasus som går till Skopelos klockan 15.45. Det är ingen stor färja, men inte heller liten. Kolla bild via länken. Båten går endast till Glossas hamn, den heter Loutraki. Om ni ska bo i Skopelos stad får ni ta taxi dit, eller buss om det finns någon som passar.

Jag tror inte att du behöver boka en tisdag. Om du skulle göra det får du hämta ut biljetterna på Skiathos, de går inte att printa ut hemma vad jag vet. Om ni åker taxi från flygplatsen till Skiathos stad ber ni att bilen ska stanna nära någon av resebyråerna, de ligger nära hamnen.

Nu har jag kollat OpenSeas också, och där står det att Pegasus går till Skopelos stad kl 13.05. Den rutten finns inte med på GTP. Skumt.

När landar ni?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-25, 17:07
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Vi landar 11.00 (fr Köpenhamn). Det var turen som går vid 13 som vi hade siktat in oss på. Vill som sagt helst undvika snabbfärja eftersom jag lätt blir sjösjuk. Ska bo i Skopelos stad men har som reservplan att åka till Glossa o ta taxi därifrån. Har förstått att det är på biten mellan Glossa o Skopelos stad som det gungar som mest. Finns det större båt än Pegasus?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-25, 17:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Finns det större båt än Pegasus?
Just den dagen är det bara Pegasus, och snabba katamaraner som kör. (Fel info, se svar nedan.)

Om ni landar så tidigt hinner ni gott och väl med båten 13.05.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-25, 17:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Fel av mig! Det är Pegasus som går klockan 13.05.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-25, 17:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Pegasus tar 1518 passagerare, så ni bör få plats.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-25, 20:23
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Tack för hjälpen!!! Nu hoppas jag bara på stiltje och att allt ska klaffa med biljettköp mm. Vi ska alltså leta upp en resebyrå och köpa biljetterna där. Första gången vi åker på egen hand i Grekland (alltså inte charter) och första besöket på Skopelos! Jättespännande!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-26, 08:39
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Vi ska alltså leta upp en resebyrå och köpa biljetterna där.
Biljettkontor finns precis i början av Papadiamantis, d v s snett emot hamnen så ni kan be taxichauffören köra er direkt dit. Det är inga avstånd på Skiathios, taxituren tar typ max 10 minuter, så ni behöver inte känna er stressade. I närheten finns även flera mat- och kaffeställen att vänta in båten på om man inte vill sitta i fållan.

Vi är faktiskt med på samma plan (Spies var så snälla och sänkte priserna på flygstolarna i förrgår) men stannar på Skiathos och har bokat eget boende i Megali Amos.

Celbe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-26, 09:05
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Tack för info, känns alltid skönt att vara förberedd så mycket som går
Vi åker m Ving fr Köpenhamn. De var också snälla och sänkte flygstolarna nyss, men efter vi hade bokat...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-26, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Här kan du se hur nära det är till hamnen från där du köper biljetter.


Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-26, 10:24
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Perfekt! Då hittar nog t o m jag
Allt känns mycket lättare när man har ett sånt här forum att vända sig till
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-26, 12:10
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Janne, du kan nog flytta den vänstra pilen ännu längre in. Pegasus tillhör ju Hellenic Seaways och de brukar lägga till så att bilarna kör i princip direkt ut på strandpromenaden (i alla fall kvällsfärjan då det blir en sådan där härlig röra av folk och bilar).

Och man ska aldrig kolla priserna på flygstolar efter man bokat för då blir de alltid billigare av någon anledning. Sambon tyckte vi skulle vänta någon dag till men SÅ mycket is i magen har inte jag!

Celbe
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-26, 21:10
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Så var det resan tillbaka till Skiathos...Åker sönd 4 aug för att sova de två sista nätterna på Skiathos.
Åka kl 12 med Skiathos Express som tar 2 timmar på sig till Skiathos eller ta taxi till Glossa och åka Artemis som går 10.50 och bara tar en halvtimma?Låter ju skönt att inte behöva åka båt så länge men då den går så fort undrar jag om det verkligen är en lika stor och stadig färja?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-27, 10:39
fiffi fiffi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Jaha så sitter man här på Arlanda och väntar på ett försenat Skiathos flyg för vidare transport till Skopelos!! Är något m landningsbanan på ön!! Tack Janne för en fin o bra bild! Nu vet även jag var exakt dessa kontor ligger!
Ha det gott alla!
I väntans tider
Fiffi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-27, 17:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Janne, du kan nog flytta den vänstra pilen ännu längre in.
Jag lyckades inte rita exakt så den fick bli lite ungefärlig.

Citat:
Ursprungligen postat av fiffi Visa inlägg
Jaha så sitter man här på Arlanda och väntar på ett försenat Skiathos flyg för vidare transport till Skopelos!! Är något m landningsbanan på ön!!
Den är ju grymt kort, så kanske det beror på det, att de måste ha hitta en mer erfaren pilot.

Citat:
Ursprungligen postat av evali Visa inlägg
Åka kl 12 med Skiathos Express som tar 2 timmar på sig till Skiathos eller ta taxi till Glossa och åka Artemis som går 10.50 och bara tar en halvtimma?Låter ju skönt att inte behöva åka båt så länge men då den går så fort undrar jag om det verkligen är en lika stor och stadig färja?
Artemis set ut så här, och den är inte jättesnabb. Grejen är att det är bra mycket närmare till Skiathos från Glossa än från Skopelos stad.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-27, 19:41
evali evali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 28
Standard Sv: Köpa båtbiljett i förväg?

Tack för bilden! Båten ser ju OK ut i storlek, ingen snabbfärja i alla fall
Lutar åt taxi till Glossa så vi kan ta färjan vid 11. Då är vi på Skiathos tidigare på dagen så vi kan utnyttja eftermiddagen till bad
Annars blir vi "fast" i Skopelos stad till 16-tiden på eftermiddagen utan någon hyrbil.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT