Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-01, 12:10
ab73 ab73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 30
Standard golden sands lefkos

Hej alla!

Vilken otroligt bra sida! Jag har läst runt här och samlat på mig massor me bra tips!
Nu till min fråga , är det nån av er erfarna kalimeror som bott på Golden Sands i Lefkos, Karpathos. Vi kommer att resa dit i september med vår 9-månaders son. Har vi gjort ett bra val. Vi har rest på tuman hand ganska mycket i gekland, men på nåt sätt vill man ju ha en extra försäkran om att allt kommer att gå vägen nu när vi ska ha junior med...
Andra tips om lefkos mottages oxå med tacksamhet !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-16, 00:54
dagun dagun är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Standard Sv: golden sands lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av ab73
Andra tips om lefkos mottages oxå med tacksamhet !
Kom hem idag från Karpathos, vi började med 6 härliga dagar boende på Nikos Studios i Lefkos. Golden Sands blir säkert toppen, därborta är det väldigt lugnt, ingen trafik inga ljud förutom havets brus, blåser det kommer vågorna att låta mycket, ovant men mysigt.

Mitt första och mesta tips är den stora stora hemmahamnen på hela Karpathos för oss (med två små barn) - Le Grand Bleu Taverna mitt på Lefkos mitt-strand. Jag skulle kunna säga mycket om hur de bidrog till att göra livet lättare med småbarn men vill inte starta nåt som liknar reklam. Det finns säkert andra som fått motvarande hjälp på annat håll. Om inte annat gå dit för korvgrytan, eller räkorna, örtkryddor och riktig känsla på framförallt de mer rustika rätterna + riktig cappucino.

Den trevliga orginal-fiskrestaurangen längst ut i hamnen har ett fantastiskt bord uppe på en liten terass längst ut som gör att det känns som man sitter ute mitt i havet. Det är ledigt när barnfamiljen äter kvällsmat :-)

Lefkos har ingen bankomat eller manuellt växelkontor som tar kort, få av restaurangerna och ingen butik tog kort nu. ERGO ta med mycket eurosar i sedlar om ni inte vill bli tvingade köra till Pigadia en dag ni egentligen vill vara på stranden. Om ni inte alls vill till Pigadia, ta då med så det räcker hela veckan/semestern och lite till + lite i reserv, det finns INGET enkelt sätt att få ut pengar i handen närmare än Pigadia, en halvdagsutflykt.

Minimarknaderna i Lefkos har väldigt begränsat sortiment jämfört med det relativt stora i Pigadia, blöjor, välling etc. tas därför med hemifrån för hela vistelsen.

Tänk på hur ni vill åka med ert barn, vi har nu åkt med våra två i knät i taxi på Karpathos fyra väldigt olika resor. Ibland otryggt, ibland tryggt. betäm hemma om ni vill göra utflykter, Lefkos ligger långt bort med taxi och hyrbil. Om ni vill göra flera utflykter kanske en rockatot känns bra att ha med för en 9-månaders.

/dagun
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-19, 16:12
ab73 ab73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 30
Standard Sv: golden sands lefkos

Tack Dagun!

Nu kan vi vara lugna, det låter som om vi valt ett perfekt ställe för en lugn semester.Och tack för alla tips angående vad vi inte får missa, vi ska defenitivt kolla upp dina råd !

Du nämner säkerheten i bilar,taxi, hyrbil etc. Den här frågan har vi bollat fram och tillbaka, ska vi ta bailstolen med eller inte. Det låter på dig som om du nästan rekomenderade det ?Har du, eller nån annan personlig erfarenhet ? checkat in den tillsammans med vagnen på flyget tex ?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-20, 20:06
Jonas E Jonas E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 96
Standard Sv: golden sands lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av ab73
Tack Dagun!

checkat in den tillsammans med vagnen på flyget tex ?
Fungerar alldeles utmärkt!
Vi brukade lasta underredet fullt med blöjor och barnmat (i en säck) och sedan ta ett par remmar och spänna ihop vagnen för att slutligen köpa en "barnvagnssäck" på arlanda och stoppa ned alltihopa i.
På hemresan fugerar det utmärkt att frakta vin och diverse saker på samma sätt när förbrukningsvarorna är slut.

/Jonas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT