Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-09-06, 15:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...i morse försov jag mej och när jag slevade i mej frukosten så såg jag att det fanns ett sms i telefonen. Det var från Tommy i Malmö, så jag ringde upp honom...Han satt på Köpenhamns flygplats och väntade på att planet till Karpathos skulle gå, så vid det här (15.20) laget borde han vara framme, för det var ett direktflyg....
Sen på jobbet vid elvatiden ringde min hyresvärd och efterlyste en nyckel till kedjan som fasthöll hans båtkärra, så det var bara att häva sej iväg hem.....
Jag bor rätt nära jobbet, så efter en 6-7-8 minuter var jag hemma och allt var frid och fröjd. Passade på att klippa gräset där kärran stått, och efter en halvtimme eller så kom dom tillbaka med både båt och kärra, så nu är alla tunga grejer på plats.....Nu är det sista timmen på jobbet innan semestern, och jag kanske rent av smiter lite tidigare.....
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-09-06, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
...i morse försov jag mej och när jag slevade i mej frukosten så såg jag att det fanns ett sms i telefonen. Det var från Tommy i Malmö, så jag ringde upp honom...Han satt på Köpenhamns flygplats och väntade på att planet till Karpathos skulle gå
När jag först läste så trodde jag att du missat planet! Men så var det inte som väl är.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-09-06, 20:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag först läste så trodde jag att du missat planet! Men så var det inte som väl är.

Trevlig resa!
Det är ju sånt man kan ha mardrömmar om...att missa planet alltså!

Lissi
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-09-06, 22:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...jo, det är ju en mardröm att missa planet, och nån gång har det varit på vippen.....Det har sprungits nån gång på Athens flygplats, och i de stunderna är den ju alldeles för stor.....å mina ben för korta...
Enligt influtna uppgifter så är nu Tommy installerad peau hotell och sannolikt samkvämar han sej med Leif å Riitta på Pelagos i afton.....allt medans mörka skyar täcker Karlstad och det kalla regnet faller....
Dock hann jag få in dynorna och flaggorna som jag kastat ur Hedvig i trägårn...
Vad anbelangar dagens reseförberedelser så haver snus anlänt per post och det alltmer glesnade,gråa håret blivit kortklippt. 3 pkt Löfbergs kaffe + en burk Trocomare är inköpta och imorrn plockar jag upp stora ryggan för packning.
Vilket instrument som ska me denna gång måste bestämmas och så ska jag leta efter Kvibilles lagrade (14 mån) Prästost,som vissa grekiska bekanta vill ha.....
Resfebern har också stigit några grader...
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-09-08, 00:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...Riitta å Leif träffade Tommy på Pelagos igår,har jag fått reda på....Och idag fick jag sms där det satts och dracks iste på La Corte och Leif skulle gå och barbera sej hos Evelyn.Vädret var/är perfekt med lagom bris,enligt Riitta.
Ringde(och väckte?) Chronis och Pelagos har många gäster,sa han samt att den värsta värmen var över och så pinglade jag Maria Diakidis på Zephyros,men hon ska med sönerna till Cypern på söndag,så dom missar jag denna gången....hennes make Andreas fyller år idag,så kanske kan vi fira det när jag kommer ner.....men han blir nokk firad av Samuelssons och Tommy m.fl....
Vad beträffar reseförberedelser, jag har äntligen HITTAT Kvibille Lagrad (14mån)Prästost på Wallinders i Karlstad, men hann per mc med diverse andra affärer i Kallsta innan dess, så nu har jag väl totalt fem-sex halvkilosbitar prästost....
.Nåväl, efter packandet, så ser jag väl om jag kan ta med allihop.... Annars får jag väl ge de ostar som blir över till grannarna....
Hedvig är nu partiellt städad,men inte täckt, men det är ju egentligen ingen stress, resten kan ju fixas när jag kommer hem....Hela lördan ligger framför mej, och vi åker mot Örebro vid tvåtiden på söndag, så man behöver inte gå upp i ottan.....
Böcker är fixade och allt verkar (misstänkt) ok.....
Så enkelt brukar reseförberedelserna INTE vara,vanligtvis.....så jag spänner mej och väntar på att nåt katastrofalt ska hända.....

Senast redigerad av Mikke den 2012-09-08 klockan 00:22.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-09-08, 09:20
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Go' tur til dig Mikke - alt blir bra
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-09-08, 11:48
Agneta Agneta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Lycka till med resan. Kanske ses vi på Karpathos, jag åker om 4 dagar.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-09-08, 15:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...takk alla som önskat kalo taxidi... I morse ringde Tommy och vi snakkade bl.a om att hyra en bil,vi fyra,Leffe,Riitta,Tommy å ja och sticka upp till Avlona.....Det är en fin tur och nu kanske hela vägen är belagd,men det återstår att se.....
Just nu håller jag på att städa ur snipan Hedvig, det är BILLIONER björkfrön i henne....Inte helt lätt att få bort,haha....Som tur är skiner sola och allt är ok....än så länge.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-09-08, 18:18
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Så enkelt brukar reseförberedelserna INTE vara,vanligtvis.....så jag spänner mej och väntar på att nåt katastrofalt ska hända.....
Känner igen känslan..... :-)
Ha det fantastiskt bra på härliga Karpathos !
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-09-08, 21:41
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Takk Pnyx... Det som hände idag var att när jag (ensammen) skulle dra den tunga presenningen över Hedvig, så öppnade sej himlens portar... Som tur är står hon under ett JÄTTESTORT körsbärsträd,så jag fick lite nådatid innan dropparna nådde ner till mej,som frenetiskt slet och drog i presenningseländet....6 x 4 m....Nåja,jag har (nästan) dammsugit bort de flesta billionerna av björkfrön och nu ligger presenningen fastknuten,rodret losstaget och alla durkar står i källarn, och vinterkonserveringen av den trogna Albin O2 från 48 får ske vid hemkomsten....
Nu är stor-ryggan uppburen och själva packningen skall inledas, ni vet, alla beslut som ska fattas så fort, all tvekan,och så har man alltid glömt nåt...
Nu har jag tur, som har ca 5 kassar med diverse kläder i Garden Villas dunkla källare plus en jättecool motesykkelhjälm (dock ej godkänd)med lösa glasögon.......så jag har lixxom lite grejer i reserv om det skulle knipa....
Jag fick tag i Andreas Diakidis idag per telefon, och han satt med bekanta på Pelagos.Igår svarade han inte , för han hade glömmit sin mobil,sa frugan Maria...
Han hade bl.a blivit firad av Samuelssons och Tompan på sin fölsedag och var helt klart nöjd.
Goa vännen Olle som ska skjutsa mej till Örebro kommer med sin super-Saab me turbo halv två imorrn och planet ska lyfta 16.55...Vikken lyx, egen privatchaffis...
..Lite resfeber har jag allt, fast vid det här laget har jag säkert varit på Karpathos bortåt 25 ggr......men varje gång är alltid lite annorlunda,saker har flyttats,ändrats,försvunnit, folk har kommit och gått , så det finns alltid nåt nytt att begrunda.....och fota...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-09-10, 16:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...SnaellOlle kom och haemtade mej och vips var vi i Orebro.....och planet gick faktiskt TIDIGARE, for alla hade kommit och da vaer det vael ingen id'e att vaenta....Vi landade pa Rhodos ungefaer en halvtimme tidigare aen vaentat och jag letade reda pa en baenk. Olympic's kontor var staengt,sa nan biljett till Karpathos fick jag vid ankomsten. Det aer ju alltid liv och rorelse paa en flygplats, men som tur var hade jag med mej oronproppar. Sen traeffade jag en trevlig italiensk dam med make, och daer forsvann det flera timmar... Jag fick en tuff faellkniv av dom och en halv flaska olivolja....Sen traeffade jag en skojig rysk dam som heller inte kunde engelska, men det gick raett bra att kommunicera aenda.....Det blev alltsa inte sa mycket sova, som ni kanske forstar.....Klockan sju kopte jag biljett och kl 9 flog vi till Karpathos och snaella Manolis motte mej. Nu sitter jag pa Zephyros och har traeffat Tommy och en del andra. For tillfaellet ska jag bo pa Florida Studios och nu ska jag fa nyckel....
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-09-10, 19:10
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Härligt! Ser fram emot dina rapporter!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-09-11, 17:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

...sent omsider fick jag nyckel och installerade mej pa rummet.Senare pa quellen stack jag till Pelagos, och daer var manga bekanta, Riitta & Leffe, Tommy,danska dragspelsdamen,Tomas &Bingan plus manga andra.....Som vanligt trevligt...Kom ivaeg hem fore 24, for jag var allt lite trutt....Somnade ifran bade teven och lampan,detta upptaeckte jag vid sjutiden pa tisdag morron....Sen somnade jag om och vaknade av att det knackade pa dorren,det var minsann Tommy,som var beredd pa en utflykt....Det var bara att saetta pa lite fika och ta fram Kvibille Lagrad Praestost och kasta i sej lite frukost. Sen stack vi upp till Thanasis Taverna uppe pa Lastos-plateaun, daer vi kaekade lunch. Denna gang hade Thanasis som hjaelp en trevlig dam fran Santo Domingo, sa min lilla spanska fick sej en duvning och damen nagra goda skratt...
Efter Lasthos sa stack vi till Taverna under The Trees och tog en frappe daer och bytte nagra ord med Costas,som beraettade att det rullat peau raett ok.
Sen vidare till Arkassa, daer vi stannade till hos Stamatis pa AutoMotoCenter.Han visade oss sitt nya hus, daer hela nedervaningen egentligen aer en stor verkstad, sen fick vi se hans solpaneler pa taket och batterisamling.Han aer inkopplad pa naetet, men anvaender mest sin egen elektricitet, det var intressant.
Sen vidare pa nya vaegen ner mot flygplatsen, daer vi sen staengde av scootrarna och rullade en laaaang bit.....det gick over 60 km/t....
Sen kikade vi in hos Dimitris Vaexthus, daer hans farsa var. Daer fick vi nagra kg tomater,gurkor och lok. Egentligen tog vi den vaegen for att titta pa English Jon's (Jonathan Preece) nybyggda kvarn, som ser ut som en gammal,karpathisk kvarn, men som ska innehalla en lagenhet och sen en elektrisk generator pa vinden.....Den syns fran stora vaegen,sa vi akte inte aenda fram,utan nojde oss med det vi sag.Sen tillbaka till Pigadia och nu aer jag pa Zephyros och skriver.....Ganska blasigt, men man vaenjer sig och det aer inte sa varmt heller, utan mer lagom....
Nu snart hem och in med gronsakerna i kylen och lite pusta pa saengen, innan kvaellens aeventyr.....
Over and out for now
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-09-11, 17:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Låter som en härlig dag på Karpathos Mikke!
Önskar dig många flera sådana.

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-09-12, 16:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Onsdag 12 sep.
Idag stack vi , Tommy & jag med varsin 150cc scooter norrut vid 9-tiden....Riitta & Leif tog bil, sen sags vi laengs vaegen. Det var lite jobbigt, for det BLASTE VAELDELIGA, sa snittfarten bidde nog runt 40 km/t.... Men va gor det naer man haver semester....
I Avlona stannade vi vid den enda tavernan, och sonen Georgios var daer och fixade till nan god sallad. Sen pillade jag pa hans lilla bouzouki, jag tror dom kallas dzouras, for dom har lite kortare hals....Den var lite skadad, locket hade spruckit, sa jag staemde den laegre och som en mandolin, for da kan jag (mojligtvis) spela pa den.....Dom andra gick en svaeng norrover for att se om dom eventuellt kunde fota nan Eleonora-falk, medans jag satt kvar hos Georgios. Sen for R&L mot Olympos, medans Tommy och jag stack ner till Diafani och sen vidare hem.Det blaser mycket mindre haer i Pigadia, och det kaenns skont....Sen maste jag ocksa rapportera att naestan hela vaegen mellan Spoa och Olympos aer asfalterad,forutom 1.8 km.....
Nu haemta en vanlig cykel pa Garden Villa och ta den till Florida Studios, sen mat,sova och sen en dusch.....
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-09-12, 16:40
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Ha det bäst MIkke och hälsa alla !!!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-09-12, 20:51
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Så bra at dere fikk dere en tur til Avlona. Og Riitta og Leif kjørte bil til Olymbos også. Hun var litt engstelig for det, men veien er jo så bra nå, så det gikk nok fint. Du får hilse så mye fra oss søstrene!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-09-13, 16:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Torsdag 13 sep.
..takk alla som skrivit och haelsat!!
Tommy och jag knallade hemat fran Pelagos per fot igar quell, d.v.s jag ledde min cykel,for Tommy hade laemnat tibax sin scooter....Han bodde naera mej pa hotell Astron, sa det passade bra. Fullt igar pa Pelagos,sa folk fick vaenta pa bord, det kaendes lite ovanligt....Sen lirade det danska gaenget,dels sjaelva och dels ihop t.ex med Mimis. Dom aer mycket bra och bl.a sjong dom Sa skimrande var aldrig havet, av Evert Taube....

Idag sov jag laenge och hann prexxist ner till hotell Astron for att vinka av Tommy. Han var nojd med veckan och vi har nog kort over 200 km med scooter pa tva dar, haha.....Naer han hade akt,sa stack jag till AMC (AutoMotoCenter) for att skruva lite pa cykeln jag lanat av Andreas, for daecken bidde mjuka,d.v.s holl inte lufttrycket....Efter lite pyssel med ventilerna sa verkar det som det funkar.....
Sen vidare ner till Mimis i affaeren, for jag hade en kul eller bra grej till honom. Sen till Five Star Deli for en god lunch,som naturligtvis var alldeles for stor, men jag fick en doggy bag...
Sen ner till Nenas lilla taverna mittemot Constantinos Palace. En trevlig dam som aer ensam med sin dotter och lagar god mat....Satt daer och hade trevligt, sa sag jag Markku och Marit fran Jakobstad komma gaende pa andra sidan, sa da visslade jag och dom kom over....
Nu aer jag pa Zephyros och vi har spikat mobeltassar under de nya solsaengarna...Det gick superfort,for tva gaester fran Holland hjaelpte till......
Nu dax att pysa hemover for lite sova och dusch.....
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-09-14, 16:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

Fredag 14.
Elektriciteten forsvann och kom inte tillbaka, iallafall uppe hos mej pa Florida Studios...Alltsa fick det bli en dito hos Nena, mittemot Constantinos Palace......Framhjulet pa cykeln jag lanar var halvtomt, sa jag lanade en scooter av Vasilis och stack upp till Yannis stora verkstad i Vroutsas och kopte en ny for 3 euro.Sen fortsatte jag till Amopi, for daer skulle Thomas och Bingan vara, nanstans.....men forst tittade jag in pa MillionDollarBikes, eller varom heter, och haelsade pa killen daer....Sen messade jag svenskarna, och dom var prexxist i naerheten...
Blasten har avtagit, sa nu aer det som vanligt, ungefaer.....Nu ska jag till Vasilis och saetta in innerslangen och laemna tillbaka scootern.....Alltsa, inga storre aventur idag....Jo, jag glomde beraetta att Rolf Overstrom kom forbi Florida Studios i morse,det var trevligt med besok.
I Amopi sa sag jag English Jon's senaste projekt, en karpatisk vaederkvarn.Den var mycket snyggare nu med stenar pa utsidan......sa jag akte dit for att se om Jonathan var daer, men det var han inte, utan tre killar som lyfte upp stenar for att gora klart taket.....Den kommer att bli en riktig prydnad naer vingarna kommer pa och naer dom ror sej i vinden....
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-09-16, 13:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos i september...;-D

lordag och sondag....
Igar,lordag sa bidde jag hemma mest, for jag laeser en bra bok....Sen kom English Jon och dels haemtade bocker som jag haft med, och sen sa hade han med sig 8 bocker som jag inte laest...Det var trevligt att fa "hembesok" av Karpathos egen bibliotekarie.... Sen forsvann han och jag satt pa balkongen och laeste,sen kom Thomas och Bingan knallande, medforande lite vatten och andra drycker. Som tur var hade jag en gryta gjord, sa efter nagra timmar sa mumsade vi i oss den....Sa efter nagra timmar gick dom, men vi traeffades senare pa kvaellen hos Nenas lilla taverna mittemot Constantinos Palace. Jag hade under tiden lyckats saetta pa nya straengar pa min mandola, sa jag tog med den....Sen kaekade vi gott, snakkade och spelade. Framat elva knallade Thomas och Bingan bort till Pelagos, medan jag stannade kvar hos Nena en stund till, sen cyklade jag hemat.....

Sondag:
sov laenge, och naer jag vaknade hade jag en del sms i telefonen.Bl.a en chevalereskt inbjudan till fodelsedagslunch med Leif och Riitta pa Seaside. Den tackade jag gaerna ja till och begav mej raskt ivaeg pa cykeln, fast inte nerat stan till, utan rakt soderut forbi hotell Alex och upp bland kullarna fram till Cementfabriken, daer jag tog till vaenster och fick daermed nojet att rulla hela vaegen till Garden Villa.
Daer vaentade Leif och Riitta ,sa sen gick vi till Seaside, som naestan var full....god mat och lite prat och nu sitter jag pa Zephyros i vaermen.....Kanske ska jag ta ett dopp ??
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT