Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-28, 17:29
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Ios för familj?

Vi är en familj med två 16-åriga döttrar som ska båtluffa hela juni månad. Tjejerna vill väldigt gärna till Ios! Hur är det egentligen på Ios strax innan midsommar? Är det världens största party då, som när jag var där som ung på 80-talet eller är det lite lagom festande? Passar jag och min man in eller kommer vi att känna oss helt malplacerade? Var kan man bo lugnt med fin utsikt och ändå ha nära till händelsernas centrum? Vågar man låta tonårsdöttrarna vara ute själva på natten? Vi har bla varit på Antiparos tidigare och där var perfekt för dem att roa sig lite på egen hand.
Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-28, 19:19
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Ios för familj?

Ios-freak som jag är, känner jag mig manad att svara på frågan!

Hotell som ligger jättebra till: La Luna (jacuzzi), Markos place (har pool), Sunrise (har pool), med mera. De hotellen ligger på kullen mitt emot Chorans innersta centrum, alltså ligger de lagom nära ifall dina 16åringar tar sig hem själva sent, men hotellen ligger också lagom långt bort så att ni inte störs av allt ljud.
Utsikten är underbar från dessa hotell, eftersom man ser hela Choran och från Sunrise ser man även havet.

Jag känner mig aldrig otrygg när det gäller festandet på Ios, men man måste ju såklart vara på sin vakt så att det inte händer något, men så är det ju överallt i världen! Jag var där en vecka i juni och en vecka i augusti förra året och jag kände mig aldrig otrygg eller hamnade i någon hemsk situation. Kanske ska tillägga att jag är 18 år.

Ang malplacering, min mamma är 42 och hon älskar Ios fortfarande, men är ju inte ute och festar på nätterna som hon var på 80-talet. Hon känner sig absolut aldrig malplacerad där! På dagen är det ju inga problem, hade nog varit annorlunda om hon gick ut och festade på nätterna!

Hoppas det hjälpte, och säg till ifall ni vill veta mer!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-28, 19:22
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Ios för familj?

Tack för fantastiskt bra och uttömmande svar och snabbt!
Mia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-28, 19:23
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Ios för familj?

Varsågod! Hoppas det hjälpte och att resan blir bra! Jag ska också till Ios i juni
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-28, 19:47
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Ios för familj?

Ja verkligen bra svar!
Vi har också funderat på Ios eftersom vår 16-åriga dotter och hennes kompis gärna vill dit i juni under vår båtluff, men varit lite tveksamma. Dels har både jag och min man varit där på 80-talet och oroar oss lite för att festandet inte har minskat, dels undrar vi om vi "passar in". Är det bara unga eller finns det barnfamiljer, medelålders par osv?
Jag trodde det var bäst att bo nära hamnen, att det var lugnast där, men hotellen som Ioslinajr nämnde verkar jättefina när man googlar på dem.
Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-28, 19:54
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Ios för familj?

Om dessa två 16åringar har sans och vett i sig så klarar de sig bra skulle jag tro ! Det är ju mycket unga på Ios, men det finns också mycket barnfamiljer och även äldre, så jag tycker absolut att ni passar in!

Det är en otroligt vacker ö och man blir alldeles förälskad i Choran. Ett tips är att ta sig till stranden Manganari (går buss, den tar någon timme, går också båt under högsäsong), den är helt otroligt vacker! Absolut värt ett besök eller två. Stranden Mylopota är den finaste stranden som ligger nära, rekommenderar inte hamnstranden, där kan det lura sjöborrar och den är inte så fin alls.

Jag tror att det är jobbigt att bo i hamnen, eftersom det är väldigt jobbigt att ta sig upp till Choran därifrån!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-01, 12:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Ios för familj?

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Är det bara unga eller finns det barnfamiljer, medelålders par osv?
Ios har förändrats under senare år. Öborna sneglar mycket på Naxos och vill inget hellre än att locka till sig barnfamiljer. Stränderna är ju minst lika fina som på Naxos, om inte bättre. Att man satsar på en annan publik märks inte minst på att de har byggts flera fina hotell, en del med studios med egna pooler, och hotell med spa.

Jag tycker absolut att ni ska åka dit. Dock kanske inte runt midsommar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-01, 16:32
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Ios för familj?

Vi börjar båtluffen 6/6, det kanske är bättre att ta Ios i början eller i mitten istället. Samtidigt vill vi att det ska vara lite liv och rörelse och andra ungdomar så att 16-åringarna blir nöjda.
Jag var senast på Ios i aug 1987 och minns att det var fullt ös och bara jämngamla eller yngre där då, men jag minns också alla underbara sandstränder och den vackra choran och skulle gärna åka dit igen.
Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-01, 17:29
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Ios för familj?

Fullt ös och bara tonåringar vill man ju inte att det ska vara och inte heller vill man hamna på hotell med bara festande unga människor som dräller in framåt morgonen. Jag förstår att Ios-borna sneglar på Naxos för det är egentligen den ultimata ön, där finns något för alla! Men om man nu inte ska åka till Ios runt midsommar så när är det bäst? Några dagar innan eller kanske i mitten på juni? Vad jag kan se i forumet här är att det är lugnt i början av juni men som sagt tonåringarna vill ju ha lite fest och glam.
Jag var också på Ios i augusti 87 och riktigt så mycket fest och glam vill jag inte att de ska få!
Vill inte heller känna oss hopplöst ute på restauranger på kvällarna.
Var ska man bo? Mitt emot choran som Ioslinajr rekommenderar eller någon annanstans, vill ha lugn och ro men gångavstånd för tjejerna hem på natten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-02, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Ios för familj?

Citat:
Ursprungligen postat av mariamia61 Visa inlägg
Vill inte heller känna oss hopplöst ute på restauranger på kvällarna.Var ska man bo? Mitt emot choran som Ioslinajr rekommenderar eller någon annanstans, vill ha lugn och ro men gångavstånd för tjejerna hem på natten.
Jag skulle valt innan midsommar. Alltid finns det något öppet för tjejerna. Det är lugnare mellan hamnen och Chora, och mellan Chora och Mylopotas.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-02, 12:11
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Ios för familj?

När jag var där 31 maj och en vecka framåt, var det mycket öppet och det var absolut inte så att vi saknade något eller tyckte att ön var öde, så börja med Ios, det tror jag är bra! Då åker ni dit när det är lite lugnare. Hotell Sunrise brukar vid högsäsong ha massor med festande ungdomar, men förra året öppnade Sunrise sin egen bar den 7 juni, så innan det datumet tror jag inte att ni märker av några ungdomar som festar på hotellet.

Mitt favorithotell som jag alltid bor på är La Luna, och där märker man aldrig av festande ungdomar. Spelar ingen roll om man är där i maj eller augusti! Hotellet ägs av familjen Santorinakhs och de är jättetrevliga! Har ingen egen pool, men de har Jacuzzi. Vill man bada i pool kan man snällt fråga på Sunrise, eller gå ner till stranden och lägga sig vid Far Outs pool gratis.

Som sagt, i början på juni är nog perfekt tid för tjejerna och åk inte dit vid midsommar, då är det nog mest kaos (finns oändligt många youtube-klipp om det).
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-02, 19:54
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Ios för familj?

Tack för svaren, detta är verkligen ett fantastiskt forum!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT