Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-21, 23:22
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Var ska man börja?

Vi är två vuxna och två barn 13 och 15 år som ska iväg och båtluffa snart närmare bestämt den 9/7. Vi landar på Santorini och sen har vi funderat på Naxos, Koufonissi och Amorgos. Vi ska vara ute i två veckor. Är det för många öar på så kort tid? Ska man börja med Naxos eller vad är det bästa? Vi vill ha en lugn och skön semester med härliga bad och uppleva lite av det genuina Grekland. Samtidigt får det inte vara för dött, så vår 13 åriga son inte tröttnar. Någon som har några andra förslag på öar att komma med. Jag blir verkligen jätteglad om jag på detta vis kan få lite hjälp med att planera vår resa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-22, 09:10
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Var ska man börja?

Ett par tips:

Ta en av de lugnare öarna i början, Koufonissi eller Amorgos, för att sedan ta Naxos efter några dagar då sonen börjar få lappsjuka. Där är ju mer liv, efter vad jag har förstått. (Har själv aldrig varit på vare sig Koufonissi eller Amorgos, men de sägs vara relativt lugna öar)

Smart är att åka direkt från Santorini när ni kommer med flyget för att sedan ta en eventuell vistelse på Santorini på slutet, innan flyget avgår. Då vet ni med säkerhet att ni är på rätt ö när planet lyfter.

Men sedan beror det ju lite på hur/var/när färjorna mellan öarna går också, det är jag tyvärr inte så hemma på... Men jag tror att det går färjor både till Amorgos och Koufonissi från Naxos, hur det är till dessa öar från Santorini vet jag dock inte.

Roa sonen med promenader på stranden... gå och ät en toast på närliggande taverna och spela strandpingis med honom.
Senast jag var på semester med mamma, pappa och min lillebror var jag 17 och brorsan 15, och jag trodde aldrig han skulle överleva resan först. Han var sååå rastlös i början (obs, detta var en biltripp genom Europa) men väl nere i Italien var allt okej. Brorsan hade lugnat ner sig, och det blev en mysig familjesemester.
Det kan alltid vara skönt att gå runt själv och kolla sig omkring... i omgivningarna, så att säga. Det brukar min bror göra på våra semestrar. Då får han vara ifred och tänka för sig själv och titta på tjejer och så Sedan är det mycket lättare att i lugn och ro umgås med familjen efteråt.

Prova glassarna på Waffle House i Naxos stad efter middagen på kvällen förresten, mums
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-22, 23:58
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Var ska man börja?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Ett par tips:

Ta en av de lugnare öarna i början, Koufonissi eller Amorgos, för att sedan ta Naxos efter några dagar då sonen börjar få lappsjuka. Där är ju mer liv, efter vad jag har förstått. (Har själv aldrig varit på vare sig Koufonissi eller Amorgos, men de sägs vara relativt lugna öar)

Smart är att åka direkt från Santorini när ni kommer med flyget för att sedan ta en eventuell vistelse på Santorini på slutet, innan flyget avgår. Då vet ni med säkerhet att ni är på rätt ö när planet lyfter.

Men sedan beror det ju lite på hur/var/när färjorna mellan öarna går också, det är jag tyvärr inte så hemma på... Men jag tror att det går färjor både till Amorgos och Koufonissi från Naxos, hur det är till dessa öar från Santorini vet jag dock inte.

Roa sonen med promenader på stranden... gå och ät en toast på närliggande taverna och spela strandpingis med honom.
Senast jag var på semester med mamma, pappa och min lillebror var jag 17 och brorsan 15, och jag trodde aldrig han skulle överleva resan först. Han var sååå rastlös i början (obs, detta var en biltripp genom Europa) men väl nere i Italien var allt okej. Brorsan hade lugnat ner sig, och det blev en mysig familjesemester.
Det kan alltid vara skönt att gå runt själv och kolla sig omkring... i omgivningarna, så att säga. Det brukar min bror göra på våra semestrar. Då får han vara ifred och tänka för sig själv och titta på tjejer och så Sedan är det mycket lättare att i lugn och ro umgås med familjen efteråt.

Prova glassarna på Waffle House i Naxos stad efter middagen på kvällen förresten, mums

Tack för alla goa tips Janet jag tror som du att det kanske är bäst att ta de lugnare öarna först. Min 13 åriga son sa senast idag, tror du det finns några trampbåtar på dessa öar. Så vi får väl se hur han klarar av lugnet. Men jag ser iallafall fram imot det .
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-23, 09:19
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Var ska man börja?

Ja, trampbåtar är bra. Det har jag sett på flera ställen, bland annat Antiparos som är en rätt liten ö.
Och hyr vespa eller till och med motorcykel - går garanterat hem hos sonen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-23, 10:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var ska man börja?

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Ja, trampbåtar är bra. Det har jag sett på flera ställen, bland annat Antiparos som är en rätt liten ö.
Och hyr vespa eller till och med motorcykel - går garanterat hem hos sonen

På Amorgos har jag aldrig sett några trampbåtar. Jag tycker inte att man kan säga att Amorgos är en liten ö åtminstone inte i jämförelse med småcykladerna. Lugnt är det men defintivt inte öde. I Katapola finns det ett flertal barer och tavernor. Gott om segelbåtar i hamnen och det är trevligt att sitta på café ovanför hamnen och studera skådespelet när båtarna lägger till.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-30, 16:04
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Var ska man börja?

Hej Rossa. vi har alldeles nyss kommit hem efter två veckors öliv. Landade också på Santorini, låg där en natt åkte sedan till Naxos. var där tre nätter. Fortsatte sedan till Amorgos, hade precis som ni tänkt att även ta Koufonissi, men första kvällen i Katapola, Amorgos bestände vi oss för att stanna. Ett underbart ställe. Vi behövde ingen mindre ö. Vår dotter, 15 år, fyllde faktiskt år på Amorgos, trivdes bra. Vi var kvar där 6 nätter. Tog oss sedan tillbaka till Naxos, stannade två nätter, vi var då lite "shoppingsugna", sedan till Santorini två nätter eftersom vi ju tyvärr var tvungna att också åka hem. Katapola är inte enbart Eleni, finns andra boenden, om du inte hemskt gärna vill vara omgiven av andra svenskar. På Santorini kan jag rekommendera Perissa, fin strand och rofyllt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-05, 21:46
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Var ska man börja?

Citat:
Ursprungligen postat av ramses
Hej Rossa. vi har alldeles nyss kommit hem efter två veckors öliv. Landade också på Santorini, låg där en natt åkte sedan till Naxos. var där tre nätter. Fortsatte sedan till Amorgos, hade precis som ni tänkt att även ta Koufonissi, men första kvällen i Katapola, Amorgos bestände vi oss för att stanna. Ett underbart ställe. Vi behövde ingen mindre ö. Vår dotter, 15 år, fyllde faktiskt år på Amorgos, trivdes bra. Vi var kvar där 6 nätter. Tog oss sedan tillbaka till Naxos, stannade två nätter, vi var då lite "shoppingsugna", sedan till Santorini två nätter eftersom vi ju tyvärr var tvungna att också åka hem. Katapola är inte enbart Eleni, finns andra boenden, om du inte hemskt gärna vill vara omgiven av andra svenskar. På Santorini kan jag rekommendera Perissa, fin strand och rofyllt.

Det lät som ni hade en härlig semester, vår dotter kommer också att fylla 15 år på vår öluff. En liten fråga, var bodde ni på Amorgos och var bodde ni på Naxos?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-06, 19:59
Ammi Ammi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 26
Standard Sv: Var ska man börja?

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Det lät som ni hade en härlig semester, vår dotter kommer också att fylla 15 år på vår öluff. En liten fråga, var bodde ni på Amorgos och var bodde ni på Naxos?


Hej

Frågan var inte till mig men eftersom jag precis har kommit hem ifrån min öluff så kan jag rekommendera Pension Anna på Amorgos ligger vid hamnen om du tittar uppåt, trevligt litet hotell, och billigt. Vi betalade 10 euro per bädd men det var i slutet av juni så det är nog lite dyrare nu. På Naxos bodde vi på Agios Prokopios som finns här på kalimera under hotellen, jättefint med pool och nära stranden, dock inte så jättebilligt, men ett tips är att maila honom och komma överens om ett pris det blir garanterat billigare än att bara komma dit. Ha det så bra Ammi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-06, 20:58
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var ska man börja?

Trampbåtar finnes det ikke på Koufonissi bare så dere er klar over det...
Amorgas kan jeg ikke utale meg om , men vet de har på Naxos.
Koufonissi er bare for total avslapning, det finnes ingen ting å se og ingen ting å "gjøre", bortsett fra å ligge på stranden, spise god mat, lese de bøkene man aldri ellers får tid til, eller rusle oppover den ene gata hvor det er en del koselige butikker.
Drar dere til Koufonissi så ta en spasertur til Pori, ca. 1/2 time fra Chora. Der finnes flere fine steder å bade underveis, både på strender og fra klipper med små grotter. (ta med mat og masse drikke)
Går dere litt videre fra Pori mot klippene til venstre så kan dere titte ned i flere små grotter som det kan være spennende å svømme i. Det gikk ann å klatre ned da vi var der i fjor og ungene syntes det var kjempetøft å klare å få moren sin ned dit som i utgangspunktet har høydeskrekk. 1 til 2 netter tror jeg skulle holde for dere på den øya. Tar dere 5-6 dager på Naxos så blir det ennå noen dager igjen til Amorgas som da tydligvis er litt midt i mellom disse øyene når det gjelder å få dagene/kveldene til å gå (uten sol&bad)

God tur
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-13, 10:02
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Var ska man börja?

hej Rossa. Har inte varit inne på några dagar nu men,.. på amogos bodde vi på Titika, egentligen bodde vi i en privatvåning, men den hörde till detta hotel. Jättebra ställe, när du kommer ilan tittar du till vänster i buken då ser du ett hus med gröna fönsterluckor, ta sikte på det när du är där ser du skylten titika in mot gården. mycket trevlig värdinna. på Naxos bodde vi båda gångerna i något som heter Euro room, el.nåt liknande, inget speciellt men helt OK. trevliga värdar och ett stenkast till St. georges beach. en butik på hörnet. lite sent svar, men ändå. Trevlig resa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-13, 16:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Var ska man börja?

[QUOTE=ramses] tittar du till vänster i buken då ser du ett hus med gröna fönsterluckor,

Har vi här någon som gett uttrycket "stor som ett hus ett "ansikte""?

(kunde inte låta bli...)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-13, 23:23
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Var ska man börja?

Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-14, 21:58
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Var ska man börja?

Precis Hellen. tror du inte att jag såg det när det var färdigskrivet och ute. Men, jag har kommit fram till att det faktiskt var ganska kul.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT