Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-21, 11:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Var bor man bäst på Ios?

Skall i sommar, slutet av juni besöka Ios för första gången, var bor man bäst? Motivera gärna vad som är så bra med just det stället, närhet till stränder, bageri, affär... osv.
Vi kommer troligtvis att komma fram sent på kvällen och då känns det bra att ha en hum om var, eller var man inte, vill bo.
//Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-21, 12:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Jag har liten erfarenhet av Ios har bara varit där en gång i juni förra sommaren. Stannade där fem nätter. Jag bodde mellan hamnen och Chora nästan helt uppe i Chora så om det är Chora eller mellan kan jag inte säga. Perfekt läge för mig som ibland åt uppe i Chora och ibland i hamnen där det fanns några trevliga tavernor med grekisk mat. Det tog några minuter till hamnen och några få till affärerna och bagerierna i Chora. När jag gick till Mylopotas stranden gick jag bara upp genom Choras gränder till toppen och följde vägen en bit. Den promenaden tog kanske 25-30 min. Läget var lugnt då i juni och utsikten fantastisk från mitt rum högst upp. Stället heter Princess Sissy och frun i huset möter under lågsäsong alla båtarna i hamnen för att ragga gäster. Under högssäong tror jag att de är ganska fullbokade. De har en agent som sköter bokningarna. Det här läget passade mig perfekt.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-22, 16:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Tack för tipset Eva!
Det verkar lockande, det du skrev om utsikten är inget minus, även om det inte har första prioritet när vi letar boende.
Hur ser trafiken på Ios ut jämfört med andra öar i Kykladerna?
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-23, 09:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Jag var där tidigt i juni så trafiken var lugn. Relativt många mopeder och jag såg en olycka vid Mylopotasstranden. Ambulansen kom snabbt och skadorna på killen såg ut att vara ganska måttliga men säkert vet jag inte. Det var ett gäng engelska killar och kompisarna verkade ganska chockade. Jag tycket att Ios var mycket lugnare än förväntat men det kan nog förändras snabbt. Jag gick till de små stränderna bortanför hamnen och där var helt lugnt. Stängda tavernor och enstaka nakenbadare. Mylopotasstranden var det lagom med folk på.

Det jag gillade med mitt boende förutom utsikten och den trevliga ägarfamiljen var att det var en del vanliga bostäder i det området så det kändes som lite vanligt grekisk vardagsliv. Hotellen mellan Chora och Mylopotasstranden verkade fina men då missar man lite av vardagslivskänslan känns det som.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-23, 09:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Glömde säga att Ios är en ö som för mig växt till sig sen jag kom hem. Intrycken i efterhand är positivare än det var direkt efter resan även om jag var nöjd även då. För mig är det så med vissa resor att sen intrycken och känslorna bearbetats efter resan kan den inbördes ordningen ändras mellan mina favoriter. I backspegeln stiger Ios och Santorini dalar medan när det gäller andra öar består första intrycken även efter en tid. Första minnet av Ios var att jag kom dit i duggregn och sen vräkte regnet ner resten av dagen och halva kvällen. Dagen efter lyste solen och hibiscusen på balkongen utanför mitt rum blommade ljuvligt.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-23, 21:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Har aldrig tidigare känt att Ios lockat, men det gör den i år, skall bli spännande att se vad vi tycker. Utan att ha varit där så känns det som om den är lik Naxos, är det en riktig känsla?
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-03-23 klockan 22:35. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-24, 10:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Jag vet inte riktigt har aldrig tänkt så trots att jag varit på Naxos flera gånger. Alltid svårt att jämföra. Jag tycket att de inte använt sina möjligheter fullt ut på Ios. Det tror jag beror på att många av turisterna är unga och stan lever upp sent och på natten. Kunde gott ha varit mer av öppna ställen på dagen i de mysiga gränderna för vi var många äldre turister och alla vill inte ligga på stranden hela dagen.

Den godaste grekiska maten åt jag på ett ställe i hamnen och inte i gränderna som jag väntat mig. Nu var jag där bara fem dagar och det är många matställen jag inte hann med att besöka. Klubbarna vid Mylopotasstranden vänder sig till en ung publik men det finns vanliga tavernor också. Folk var trevliga och öppna och det var lätt att få kontakt med lokalbefolkningen. Vi äldre var populära av rumsraggarna jag såg att några tog kurs på oss direkt, men inte på ett påträngande sätt som det kan vara på Paros och Naxos. Tror att ön förändras snabbt när säsongen kommer igång.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-06, 11:49
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Ios är verkligen mitt och mammas andra hem, jag har varit där tyvärr bara fyra gånger, men jag var fast redan första gången. Det bästa stället på Ios är på "berget mitt emot" Choran, eftersom man där har jättenära till Chorans underbara gränder och restauranger, utan att behöva bo mitt i festliv o skrik hela nätterna. Bor man där är det också närmare till Mylopotas beach. Det känns som man bor i mitten av allt. Vi brukar bo på La Luna, som är ett perfekt hotell om man tänker på avståndet till allt. Vill man åka buss till stränderna Mylopotas och Manganari, går bussarna strax utanför. Man har också otrolig utsikt över hela Choran från La Lunas fönster på andra våningen! Helt perfekt läge på Ios.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-06, 11:52
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Tack för tipset Eva!
Det verkar lockande, det du skrev om utsikten är inget minus, även om det inte har första prioritet när vi letar boende.
Hur ser trafiken på Ios ut jämfört med andra öar i Kykladerna?
// Helén

Det finns i stort sett en enda stor väg som går från Hamnen, framför Choran, ner till Mylopotas beach och upp i bergen. Inte jättetrafikerad direkt, men de kommer ju en del bilar beroende på vilken tid på dygnet du menar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-06, 22:48
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

I chora finns ju allt men man skall kunna sova också....
Om jag skulle åka tillbaka för det är ju en fin ö förutom festande och överförfriskade ungdomar så skulle jag bo vid Manganaristranden. Lugn och ro och en otroligt vacker strand.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-07, 11:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Där jag bodde mellan hamnen och Chora en bit upp i gränderna var det helt lugnt. Jag kunde sova med öppen balkongdörr utan att störas. Nu var jag där månadsskiftet maj-juni som är en väldigt lugn period på Ios.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-26, 23:46
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Hotel Skala bodde vi på juni 07 pool och lungt läge Pris då 25 E per natt hoppas du finner ett boende
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-27, 10:12
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Er det gåavstand til stranden fra hotel Skala?
Vi er på jakt etter bosted med kort avstand til Chora og gå avstand til/fra stranden (Myloplathas)..., er det det mulig?

Ia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-27, 12:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

En kort bit ovanför stället jag bodde på fanns ett litet ställe med pool. Tyvärr vet jag inte vad det heter men jag vet att fler på forumet bott på Princess Sissy så någon vet säkert vilket ställe jag menar. Härifrån är det en lagom promenad till Mylopotas stranden och Chora men ändå är området lugnt.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-06, 22:31
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Var bor man bäst på Ios?

Citat:
Ursprungligen postat av Andriotissa Visa inlägg
I chora finns ju allt men man skall kunna sova också....
Om jag skulle åka tillbaka för det är ju en fin ö förutom festande och överförfriskade ungdomar så skulle jag bo vid Manganaristranden. Lugn och ro och en otroligt vacker strand.

Nog kan man sova på La Luna, det är liksom inte mitt i Choran, utan mitt emot där man har utsikt över hela Chora, låter nog knasigt för alla som inte varit på Ios, men ni andra förstår nog! Visst kan det vara några festare där också, men det märker man inte av så mycket!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT