Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-23, 10:16
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Siktet är mot Naxos

Jag är sugen på en återresa till ön Naxos, men vill åka en sk kortvecka. Finner ingen riktig sådan resa att boka via researrangörerna (Apollo, Ving, Tui, etc) även om de säger att de har den sortens reslängd , så jag börjar tänka på boka på egen hand (flyg, båttransport, boende).

Fråga:
• Vart bokar ni flygresan?
• Vart bokar ni boendet?
• Är det lätt att åka till Aten och sen ta sig till båthamnen?
• Köper man båtbiljetterna på hemmaplan, eller i hamnen? Vilket är bäst?

Jag har tänkt mig att vistas i Naxos stad där jag har stan och stranden inom gångavstånd. Favoritstranden är förstås S:t Georges stranden. Jag gillar att göra utflykter och ser mig gärna omkring, men har inte möjlighet att hyra bil/moped för egen transport

Fråga:
• Önskar få tips på utflykter.
• Vilken/vilka andra stränder bör man besöka?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-23, 17:40
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Siktet är mot Naxos

Jeg booker fly via søkemotoren til Finn https://www.finn.no/reise/flybilletter/
Da får man treff fra mange foskjellige reisebyrå.

Bosted pleier jeg vanligvis å Google, enten via et vanlig søk eller bruke Google maps og zoome inn på området jeg vil bo.
Da bruker det å dukke opp muligheter, og jeg sender en mail direkte til bostedet.
Her er en oversikt over St. George https://www.google.no/maps/@37.09992.../data=!3m1!1e3
Booking.com kan også brukes, men de har bare et begrenset antall rom tilgjengelig.

Om du flyr til Athen, er det enkelt å ta buss enten til Pireus eller Rafina og ta båt derfra.
Vil anbefale Rafina.
Pireus er mer kaotisk og fullt av lommetyver.

Jeg pleier å kjøpe første båtbillett hjemmefra så jeg slipper å starte ferien på et varmt reisebyrå i havnen, men har du god tid og reiser utenom høysesong er det ikke noe problem å kjøpe billett i havnen.

Det er fine strender lengre sør på Naxos (Plaka, Agia Anna, Ag. Prokopios osv.), og de besøker du enkelt med buss som går ca. hver 20 minutt i sesongen.

Senast redigerad av El Gringo den 2018-05-23 klockan 17:47.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-25, 15:08
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Siktet är mot Naxos

1. från Aegean, blir oftast billigast om man ska ha med baggage, numera pallar jag inte hålla på försöka spara ett par hundra med mellanlandningar, ibland kan man ha tur o finna vettigt pris med anslutande inrikesflyg till Naxos, då på genomgående bokning och aegean har flygen lagda så det sällan blir spcielt långa väntetider i Aten. Sen kollar jag alltid SAS och Norweigian också

2 söker ofta på booking.com, men brukar testa kontakta direkt, ibland får man bättre pris (får jag inte det bokar jag på booking)

3 jepp, med buss eller numera tåg utan byte till Pireus, eller som nämnt är det skönare åka från Rafina, dit gå buss
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT