Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Symi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-06, 16:09
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Rhodos-Symi, ToR över dagen


Har funderingar på att åka till Symi över dagen när jag är på Rhodos. Har fått veta att det går båtar dit, hur lång tid tar båten? och ungefär hur mycket kostar det (mellan tummen o pekfingret). Finns det någon bra sida där färjelinjerna står? (är på Rh. 20-27/6)
Tack på förhand.

Irene
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-06, 18:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Oj, tänk så dåligt man minns Vi hade ju transfer från Rhodos till Symi 2005..Kan det ha tagit 1,5 tim ungefär..?....
Kostnad vet jag inte då det var chartertransfer..
Men ett dagsbesök på Symi är säkert trevligt även om ni är där de varmaste timmarna på dagen. Man hinner med både lunch och bad vid stranden runt udden vid klocktornet.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-06, 20:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Färjelinjerna behöver du inte tänka på, det går flera utflyktsbåtar från Mandrakihamnen (inre delen) varje dag. Nu är det länge sedan jag var på Symi men förmodligen avgår de fortfarande vid 9 på morgonen och kommer hem vid 18.

Överfarten med vanlig större båt tar cirka 2 timmar.

Förmodligen finns också fortfarande olika upplägg på turen - vissa turer går först till klostret Panormitis. Men åtminstone för några år sedan gjorde inte alla båtar det, om man nu inte har lust att se klostret. Biljetter säljs vid båtarna i hamnen så det är bara att fråga där.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-06, 21:56
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Tack för svaren, vi får se om jag tar en tur över, har sett så fina bilder från inloppet på Symi så jag blir lite sugen faktiskt..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-07, 08:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
har sett så fina bilder från inloppet på Symi så jag blir lite sugen faktiskt..
Som den här bilden.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-07, 11:28
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Symi är en mysig och fin ö. Vi gjorde en dagstur dit från Rhodos för några år sedan och vi stannade till vid klostret på tillbakavägen. Vi var också där i slutet på Juni, och det jag minns mest var värmen. Det var säkert fem grader varmare än på Rhodos det kändes nästan som man var i en "grotta" med alla berg runt omkring där luften nästan stod stilla.

Men det är absolut värt ett besök. Jag åker gärna tillbaka, skulle bara fixa något skydd till huvudet innan.

//Ingela
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-07, 12:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Tack för svaren, vi får se om jag tar en tur över, har sett så fina bilder från inloppet på Symi så jag blir lite sugen faktiskt..
Där är sensationellt vackert. Klart värt att se.

Sen är det lite synd med dagsturerna, man får bara se Symi i ett gytter av folk. Folk väller runt hamnen. Det är en helt annan sak att faktiskt stanna där och se ön från sin lugna och avslappnade sida.

Men det är absolut värt en dagsutflykt i alla fall. Och precis som Getty säger: tänk på värmen. Symi ligger i en gryta vid Turkiets kust och där är betydligt varmare än på Rhodos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-25, 00:00
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Tack för svaren.
Nu när resan blivit ändrad till att vara två veckor istället för en, så ska jag nog hinna med en dagstur till Symi. Får bara kolla upp vad det kostar också, har ju inte obegränsat med kosing

irene
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-04, 22:34
maylouise1s avatar
maylouise1 maylouise1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 31
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Tack för svaren.
Nu när resan blivit ändrad till att vara två veckor istället för en, så ska jag nog hinna med en dagstur till Symi. Får bara kolla upp vad det kostar också, har ju inte obegränsat med kosing

irene

Hur gick det? Tog du en tur till Symi och isf, berätta om kostnad osv - om du har lust :O)

Hälsningar May-Louise (var på Symi senast -84)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-05, 19:07
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Hej igen.
Jo det blev allt en tur till Symi. Jag åkte med en tur som jag köpte av Apollo, den kostade 23 € Vi åkte med den större färjan SYMI ifrån Commearsel Harbour klockan 9 och var tillbaka vid 18. Vi var iland på Symi 3-4 timmar, för att sedan åka till klostret Panormitis och gå iland där en 45 minuter.
Det var så vackert som jag föreställt mig innan, alla små gulliga hus som klättrar uppför bergen. Men som alla säger, det var HETT där.

irene
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-05, 23:41
maylouise1s avatar
maylouise1 maylouise1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 31
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Hej igen.
Jo det blev allt en tur till Symi. Jag åkte med en tur som jag köpte av Apollo, den kostade 23 € Vi åkte med den större färjan SYMI ifrån Commearsel Harbour klockan 9 och var tillbaka vid 18. Vi var iland på Symi 3-4 timmar, för att sedan åka till klostret Panormitis och gå iland där en 45 minuter.
Det var så vackert som jag föreställt mig innan, alla små gulliga hus som klättrar uppför bergen. Men som alla säger, det var HETT där.

irene
Låter som en bra heldag! Tack för fin info!
Hälsningar
May-Louise
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-13, 20:40
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Rhodos-Symi, ToR över dagen

Jag skulle rekommendera att ta en övernattning på Symi, det kommer att vara värt det. Ön blir något helt annat på kvällen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT