Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-16, 16:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Min favoritö

*spin off på Pigadiatråden, Karpathosforumet*

Min favoritö har en härlig by att ströva i, vackra vyer över havet, trevliga och gästfria greker, god mat, härliga bad och är inte sönderexploaterat. Hyr man bil finns det många fina utflykter att göra.

Vilken ö är det här då? Tja, fråga 20 kalimeror och det är fullt möjligt att du får 20 olika öar som svar. Min erfarenhet är att folk beskriver sina favoriter tämligen lika, oavsett vilken ö de pratar om. Själv skulle jag inte för mitt liv applicera ovanstående beskrivning på Rodos, Poros eller Santorini - men det finns säkert de som skulle göra det.

Vad jag är ute efter är om det går att beskriva en ö ens någorlunda objektivt. Det är väl nåt åt det hållet vi diskuterar i Pigadiatråden.

Mitt svar är nej, det går inte. Man får helt enkelt ta varje greklandsnörds kärleksförklaring med en nypa salt. Det vissa ser på Astypalea tycker sig andra se på Rodos. Så enda lösningen är att ge sig iväg och bilda sig en egen uppfattning.

Vad säger ni, finns det något "objektivt" kvalitetskriterium när det gäller grekiska resmål?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-16, 17:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Min favoritö

Nej, det tror jag inte att det gör. De kriterier du beskriver, kan jag applicera på samtliga grekiska öar jag har besökt hittills. Jag har dessutom trivts som en gris överallt... Och jag är övertygad om att detta finns på massor av andra ställen, både bland de grekiska öarna och på fastlandet. Det som gör att man återvänder till ett visst ställe är säkert mycket olika från person till person.

I vårt fall var det kanske slumpen (personifierad som Mikke ) som gjorde att vi fastnade. Men det är inte sagt att vi kommer att bli kvar på Karpathos i tid och evighet, det kanske är ett övergående stadium, och det finns mycket kvar som jag vill hinna se.

Dessutom tror jag att man söker olika saker i olika stadier av livet. Som tonåring skulle jag säkert ha tyckt att partylivet på öar som Rhodos och Kos - för att bara ta några exempel - var det mest maxade man kunde få uppleva. Nu skulle jag inte stå ut med det. Jag tycker så illa om det, att jag till och med har svårt att tänka mig att återvända till Kalymnos, eftersom man då först måste trängas med alla fulla ungdomar på planet till Kos... I alla fall var det så när vi åkte dit, och det är en erfarenhet som har stannat kvar i minnet. Ack ja, man börjar bli gammal...

Men visst är det väl bra att vi alla för det första söker olika saker, och för det andra kan hitta det vi söker NÅGONSTANS i den grekiska övärlden? Så vi kan sprida ut oss lite, och inte alla samlas på samma strand...

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-16, 17:18
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Min favoritö

Karin,det har inte varit med fulla ungdomar på planet till Kos på mpnga år när vi har åkt,så kanske en vacker dag.. Fast nu kan man ju nästan inte komma dit alls


Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-16, 17:41
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Men visst är det väl bra att vi alla för det första söker olika saker, och för det andra kan hitta det vi söker NÅGONSTANS i den grekiska övärlden? Så vi kan sprida ut oss lite, och inte alla samlas på samma strand...

Karin
Hemska tanke - alla på samma strand!

Skämt åsido, jag tänkte också väldigt mycket på just detta när jag skrev mitt inlägg i "Pärlor" - om jag trivs på ett ställe, av olika anledningar, också beroende på livssituationen, så blir det ju så subjektivt... hur skall jag kunna överföra en känsla till en annan person?

Hur mycket av upplevelsen är resmålet, hur mycket är det sällskapet, hur mycket är det vädret, människorna, havet, maten, utsikten, att sängen är bra och jag har rätta skor för dagen?

Som Karin så poetiskt skrev - att hon har trivts som en gris - så kan jag känna även om det inte är stora saker som jag upplever. Det kan vara en perfekt frukost med kretensiska apelsiner eller bara att jag får stirra ut över havet... och känna att (som man säger på franska) "Je trivs"...

Sen struntar jag i om någon lyfter på ögonbryn för att jag trivs på Rhodos!

Gita - ofta obstinat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-17, 00:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad säger ni, finns det något "objektivt" kvalitetskriterium när det gäller grekiska resmål?
Reningsverket kanske. Finns det något värre än en turistort med ett dåligt eller inget reningsverk alls. Har för mig att jag någonstans läst att Kos har eller hade ett av den Grekiska ö-världens bästa reningsverk. Någon som vet får gärna komma med lite fakta.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-17, 10:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Min favoritö

Måste säga att jag tycker den här frågan har ett självklart svar:
Naturligtvis är upplevelser och åsikter subjektiva! Inget kan väl vara med utmärkande för deras natur, så att säga!
Citatet "skönheten ligger i betraktarens ögon" må vara poetiskt, men särskilt banbrytande eller ens upplysande är det ju inte - utan bara helt enkelt självklart!

Den som väljer att svälja alla uttalanden om öar och platser i forumet, reseberättelser, reportage, böcker mm kan väl inte annat än pendla mellan att ena stunden tro att en plats är paradiset och nästa helvetet.

Sanningen är subjektiv och det är bara den egna upplevelsen som avgör om en plats är bra eller mindre bra. Att dela varandras synsätt är för den skull inte meningslöst, utan ofta roligt och givande. Men man måste ju ta det för vad det är.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-17, 12:03
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Min favoritö

Hei Gita

Jeg trives også på Rhodos - så kan andre uttrykke akkurat hva de vil om den øya! Det blåser/struntar jeg i - jeg trives der uansett, og jeg reiser tilbake og tilbake og tilbake og ... ser fram imot september 2006!

Thalassa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-17, 13:29
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Sen struntar jag i om någon lyfter på ögonbryn för att jag trivs på Rhodos!

Gita - ofta obstinat
De har ändå ingen aaaaning om vad de talar om. De har av någon anledning fått för sig att man kan reducera en ö av Gotlands storlek till en partyö... vilket naturligtvis är vansinne .
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-17, 13:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Min favoritö

Vad trevligt att vi är så många som tycker om Rhodos. Det är ju många svenskars favorit, jag har en väninna som har varit där närmare 30 gånger...

Det känns ändå lite som att "komma ut från garderoben" när man blottar sin kärlek till Rhodos, men om man tränar lite på att berömma den ön, kanske går det över?

När man åker till en stor ö, så har man alltid större möjlighet att välja vad man vill uppleva. Det finns något för alla. Första gången på ön tyckte jag att det var mer party än vad det var nu på 2000-talet. Vet någon om det stämmer - har partyfolket flyttat på sig till andra ställen?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-17, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Det känns ändå lite som att "komma ut från garderoben" när man blottar sin kärlek till Rhodos, men om man tränar lite på att berömma den ön, kanske går det över?
Då ska jag komma ut ur garderoben och säga att jag tycker att Rhodos Gamla stad är Greklands tredje intressantaste stad, när jag bodde där en vecka för snart två år sedan kunde jag inte se mig mätt. Det är inte för inte som Rhodos Gamla stad finns med på FN:s världsarvslista. Det är en fantastisk stad!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-17, 13:47
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Första gången på ön tyckte jag att det var mer party än vad det var nu på 2000-talet. Vet någon om det stämmer - har partyfolket flyttat på sig till andra ställen?
Jag håller faktiskt med dig om det... Rhodos känns mycket lugnare idag jämfört med när jag först besökte ön 1996.
Och när det gäller fulla ungdomar på planet håller jag inte med alls... de överförfriskade resenärer jag stött på där var från 40 och uppåt men 40 kanske är ungt?
Vi som ofta reser dit vet ju också hur man går för att undvika bargatan - det är inte så svårt att lära sig faktiskt...

Senast redigerad av anoula den 2005-11-17 klockan 13:50.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-17, 13:48
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Som tonåring skulle jag säkert ha tyckt att partylivet på öar som Rhodos och Kos - för att bara ta några exempel - var det mest maxade man kunde få uppleva. Nu skulle jag inte stå ut med det. Jag tycker så illa om det, att jag till och med har svårt att tänka mig att återvända till Kalymnos, eftersom man då först måste trängas med alla fulla ungdomar på planet till Kos...
Jeg har da reist til Kos med charterfly de siste 22 årene, ofte to ganger i året, og jeg har vel fortsatt til gode å treffe på alle disse fulle ungdommene på flyet. (Er 37 år selv.) Det jeg derimot har møtt er fulle middelaldrende mennesker... Og de siste 10 årene har passasjerene i hovedsak vært barnefamilier og voksne mennesker - par og vennegjenger. Men få - om ingen - har vært overstadig beruset på flyet. Men kanskje det er et større problem fra Sverige... eller at jeg selvsagt passer på å reise i mai/juni eller september. Aldri fra slutten av juni eller i juli og august.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-17, 13:48
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Då ska jag komma ut ur garderoben
Välkommen ut!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-17, 13:49
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Det jeg derimot har møtt er fulle middelaldrende mennesker...
Haha, snacka om telepati, Xristina!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-17, 13:52
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Det jeg derimot har møtt er fulle middelaldrende mennesker...
Det är förmodligen samma ena som var de fulla ungdomarna när JAG var ung...

Karin
nu medelålders...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-17, 13:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av Thalassa
Hei Gita

Jeg trives også på Rhodos - så kan andre uttrykke akkurat hva de vil om den øya! Det blåser/struntar jeg i - jeg trives der uansett, og jeg reiser tilbake og tilbake og tilbake og ... ser fram imot september 2006!

Thalassa
Nej, vi kan ju inte skämmas för vår kärlek! Var på Rhodos brukar du trivas bäst?

Gita
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-17, 14:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Då ska jag komma ut ur garderoben och säga att jag tycker att Rhodos Gamla stad är Greklands tredje intressantaste stad, när jag bodde där en vecka för snart två år sedan kunde jag inte se mig mätt. Det är inte för inte som Rhodos Gamla stad finns med på FN:s världsarvslista. Det är en fantastisk stad!
Ah - visst är det så, den staden är så charmig, särskilt om man tar sig tid att strosa runt lite (och gå vilse så som vi gjorde). Och den pampiga ringmuren!

Rhodos kallas väl för rosornas stad...

Gita

PS. Välkommen ut!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-17, 14:19
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Min favoritö har en härlig by att ströva i, vackra vyer över havet, trevliga och gästfria greker, god mat, härliga bad och är inte sönderexploaterat. Hyr man bil finns det många fina utflykter att göra.
Rätt så Ink.
Det är klart att vi alla tycker olika och att upplevelser är subjektiva. Men din beskrivning stämmer precis med vad vi vill ha. Frågan är bara var? För 12 år sen, första greklandsresan på Naxos, upplevde vi allt det där. Det finns fortfarande på Naxos, men exploateringen har ökat även där och lite av den ursprungliga känslan har svalnat även om jag alltid rekommenderar Naxos till nya greklandsresenärer.
Amorgos? tja, men den har blivit lite av en svensk greklandskoloni.
En ö som jag alltid längtat tillbaka till och som troligen fortfarande har det är Chios, men inte Chios stad.
Sten-Åke
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-17, 15:42
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Min favoritö

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Haha, snacka om telepati, Xristina!
To sjeler - én tanke!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-17, 18:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Min favoritö

Men, så är det ju!!!

För ett antal år sedan reste vi med Vessla från Fourni till en för oss ny och kanske spännande ö, nämligen Lipsi!!!

Vid den tiden funnes icke någon Bankomat på Fourni... Vid vår avresa från ön efter en veckas vistelse hade vi enkom 3€ i kontanter efter att ha betalt
vår vistelse hos Toula på Toula Rooms!!! Lägg därtill tevve färdöl samt en bit salamikorv.

På Visakorten funnes emellertid gott om likvida medel!! Vi ankommo till Lipsi strax vid lunchtid och hade bestämt oss för att Hustrun skulle sig taga bord å närmaste Taverna för en flaska öl medan jag vandrade ut på byn för att Bankomaten finna att därstädes fylla kassan med friska Eurosedlar.

Ödet ville nu annorlunda!!! Direkt vid ankomst stormades vi av fyra madamer vilka samtliga hade rum till uthyrning. Kunskaperna i Engelska voro snart sagt obefintliga... Madamernas påflugenhet var däremot enorm!!!

Vi försökte förklara att vi först skulle sitta ned och en öl intaga, samt att vårt huvudintresse därefter var att via Bankomaten införskaffa pennukiära medel för vår vistelse på Lipsi!!!

Intet gehör!!! Nice Rooms, good prices!!!

Vi negligerade helt madamerna och Hustrun satte sig ned å närmsta taverna att en öl beställa. Madamerna flockades runt bordet!!! Såväl dagstemperaturen som mitt nu alltmer ilskna humör ökade för var minut!!!

Jag gav mig av att finna bunkern med Bankomaten åtföljd av tvenne madamer med erbjudande om nice rooms!!!

Hustrun kvar på Tavernan med tvenne madamer!!! Nu började jag tycka rent av illa om denna ö, Lipsi!!!

Efter uttag av några hundra Euro prejades jag av ny madame på moped... Nice Rooms!!!

Jag begav mig åstad med madames tioåriga son att beskåda boendet.

Visst, en formidabel utsikt över nejden och hamnen. Stort rum dock i avsaknad av luftkonditionering. Vacker altan. Tog rummer för nedprutade 25€.

Åter till Hustrun på Tavernan. Efter svalkande öl i hettan gingo vi så att taga vårt rum i besittning!!!

Varmare och varmare nu.... Dryga 36 gader i skuggan visade vår termometer...

Som glödde det från väggarna i rummet. Icke en vindpust att skymta!!!

Kvällens middag på den lilla tavernan vid torget intill vårt pensionat var i sig utsökt, men kunde icke förta känslan av usel ö!!!!

Men nu!!! Som Ink så bra beskriver!!! Nu gå jag ut att taga fotografier på denna ö som jag bestämt är vedervärdig!! Rostiga pråmar vid hamnen fotas, skräpiga bakgårdar därtill... Vy över risigt hamnområde fullborda bilden av en ö i förfall!!

Avslutas aftonen med att vi genast inhandla färjebiljetter för att i nästa morgon i hast kunna lämna denna hemska ö!!!

Natten i rummet giva ej tillfälle till sömn enär det är nästintill 40 grader varmt!!!

Summering: Hade vi till denna ö anlänt vid temperatur runt 20-25 grader, funnit oss boende med AC, samt sluppit de enerverande madamerna vid ankomsten, ja då hade vi säkert lagt Lipsi till våra hjärtan...

Men nu blev det i stället """ Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler, den platsen heter Lipsi, dit vill jag aldrig mer"""....

Så det kan bli!!!!

Alltså!!! Det är många faktorer vilka bidraga till att några resenärer kunna finna ett helvete där andra dito finna sitt himmelrike!!!


Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT