Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-09, 11:00
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard PILOS ? KALAMATA ?

Bokat resa genom Fritidsresor ,i början av juni bär det iväg 3veckor till Kalamata o sen vidare till Pilos. Någon som varit där? som har tips o kan berätta lite om just Pilos o Kalamata med omnejd mvh FRANK
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-09, 16:13
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: PILOS ? KALAMATA ?

Hejsan!
Om Pilos(innan hette det Navarino) grekerna själva kallar det Neokastro, vet jag att här finns kung Nestors palats, där kungens yngsta dotter badade Odyssey ,här finns även Voidakilia lagunen med sitt turkosa vatten och vita sanden.nedåt mot Kalamata finns ett stort vattenfall mitt i skogen.Lite krånglig väg att sig dit,men värt det.
Kalamata däremot är en stad fullt med liv och rörelse dygnet runt,i alla fall sommartid.Stranden som är ca 15km lång,löper vid den ganska hårt trafikerade strandgatan.Här hittar man också typiska turistbutiker,finare affärer finns det gott om inne i stan.
Runt om Kalamta finns mycket fina ställen som tex,Kardamili,Stoupa,Mani samt droppstensgrottorna Dirou.
Åker man åt andra sidan från Kalamata hittar man mysiga små byar,
Petalidi med sin lilla vackra småbåtshamn,här har man varje fredag en marknad.Staden Koroni med sina fina stränder samt sin gamla fästning ,vilket är belyst på kvällarna.Fortsätter du från Koroni mot Finikounda förflyttar du dig på en kvart från egeiska havet till joniska havet.Methoni är sevärt med sina fästningar från då venetsianer härskade här.
Anneli
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-09, 22:02
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: PILOS ? KALAMATA ?

Pilos är "huvudstaden" för min "kommun" och är en liten mysig fiske stad med torget i centrum med alla kaféer och restauranger framför hamnen. Det är underbara sol-nedgångar där! I Pilos föddes en idrottare som tog OS-medalj i Stockholm 1912. Inte så mycket turister utan mest greker från byarna runt omkring. Det finns en strand mitt i stan men de bästa stränderna finns mellan Methoni och Finikounda. Det är 11kilometer till Methoni några kilometer längre till Finikounda. Det går bussar från Pilos till Methoni, Finikounda,Kiparissa och Kalamata.Methonis fästning är arkitekt-mässigt släkt med fästningen i Karlsborg.
Agda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT