Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-16, 17:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Tanter.

Fem dagar och nätter har jag tillbringat på sjukhuset med min gamla svärmor (96) och bara varit hem för att duscha och äta och kolla läget. Nån dator hade jag inte heller, för efter en uppgradering hade massor av saker förändrats, så min älsklingsdatanörd fick tillbaka den.

Rätt konstigt, man är så van att allt ska funka.

Det är inget allvarligt med den gamla, men sjukvården här fungerar som den gör för att man har släktingar med sig som sköter det mesta som sjukvårdsbiträden (heter det fortfarande så) gör i Sverige.

Om detta kan man tycka mycket, det tar vi en annan gång...

Jag använde dessa dagar och nätter till att kontemplera över varför jag är så väldigt förtjust i grekiska tanter ! Jag har skrivit om det förr och det gäller än.

Prata om en viktig person i samhället! Hon håller i portmonnän, barnbarnen, sina gamlingar, hushållet, kyrkligheten, grannarna, hon är oumbärlig.

Jag har lärt mig att på intet vis underskatta tanten, för bakom den ofta robusta och lite gammeldags bilden hittar man en kunnig och klok person, något resignerad och trött, men beslutsam att klara av det som nu bekymrar henne.

Generaliseringar slår förstås förfärligt fel, så jag kallar tanten Evdokia eller Kaliopi eller Fokaina, det är henne jag menar, ni har träffat henne. Lite kraftig med stabbiga ben och hes , för pratar gör hon gärna. Lagar utsökt mat! Städar mycket, det hänger alltid mattor över balkongräcket. Tilltalas med "thia", (moster/faster/tant) av alla som är nån generation yngre.

Allt som händer i kvarteret diskuteras förstås sinsemellan tanterna och åsikterna är grundmurade...extra kul låter det i mina öron eftersom kalymnosdialekten är underbar, direkt jämförbar med min barndoms jämtländska .

Jag är ju tant, också, och får heta thia i alla möjliga sammanhang. Inte mig emot.

Så nu sitter jag hemma och brottas med datorn , men om en stund ska jag klä mig i jeans och mockajacka och jumpadojor och ta moppen till sjukhuset igen, så kan en tant också göra.

Senast redigerad av Monica P den 2018-05-16 klockan 17:16.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-16, 17:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tanter.

Monica! Ni är fantastiska både du och alla andra "thior" både i Grekland och överallt i övriga världen! Vad skulle vi gubbar ta oss till utan er?

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-17, 09:52
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Tanter.

Underbart berättat, men det låter verkligen inte lätt att få ihop allt som förväntas av thian. Speciellt om du ska tillbringa större delen av dygnet på sjukhus. En fråga rent praktiskt: hur får du sömn, är det sittande på en stol eller?

En undrande Inger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-17, 10:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Tanter.

Härligt skrivet som vanligt! Tack Monica!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-17, 12:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tanter.

Mig gick det ingen nöd på, Inger, för tre nätter fanns det en ledig säng, och sen en oerhört ful men ganska bekväm fåtölj. Jag hade , vis av tidigare besök, med mig egen kudde och en tunn filt och lite annat. Jag såg folk i andra rum som satt i stol eller i korridoren över tre stolar, flygplatslikt.

Nu är gumman hemma på sitt rum på å-hemmet och nöjd och belåten.

Jag hoppas i mina skriverier få fram en bild av "vanligt folk" som stretar och strävar och mot alla odds klarar av det, om än suckande...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-17, 16:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Jag hoppas i mina skriverier få fram en bild av "vanligt folk" som stretar och strävar och mot alla odds klarar av det, om än suckande...
Det lyckas du verkligen med Monica! Dina skriverier förflyttar oss övriga på Kalimera in i den grekiska vardagen på riktigt. Stort tack!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-17, 17:44
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Tanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det lyckas du verkligen med Monica! Dina skriverier förflyttar oss övriga på Kalimera in i den grekiska vardagen på riktigt. Stort tack!

Masse

Håller med! Det är underbart att läsa Monicas vardagskåserier. Längtar ännu mer till att sitta på en taverna och studera den grekiska vardagen.

Tack!

Ulla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-17, 19:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Tanter.

"Vanligt folk" ja. Där har jag en liten fundering i jämställdhetens namn.

Dom pensionerade farbröderna? Dom ser man sittande på fiken tidigt på morgonen innan solen har gått upp med en kopp kaffe. Tidigare hade alla sitt radband som dom snurrade på men nu har dom nästan försvunnit. Vad är deras uppgift i familjen. Dom försvinner ett tag från fiket och sen återkommer dom. Och återkommer.

Fiskar dom på nätterna, jobbar häcken av sig vid olivplockning, plockar horta, letar ved eller,,,,,har dom bara pensionerat sig?

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-17, 19:53
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Tanter.

Så fint du skriver, Monica!
Tack för att du delar med dig...
Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-18, 06:25
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tanter.

Du skriver helt underbart Monica.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-18, 08:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tanter.

Birgitta, dom håller sig undan! Inte vill man ha en gubbe i vägen bara för att han är pensionär, när han aldrig gjorde nån nytta i köket innan...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-05-18, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tanter.

Tack snälla Monica för ännu ett underbart kåseri!

Vår granne ska flytta nästa vecka, Jag frågade henne vem vi nu får till granne, och hon svarade: det är en dam. En dam, svarade jag, hur gammal är man då. Typ 50 fick jag till svar. Undrar vad hon hade svarat för ålder om hon sagt tant i stället för dam.

Hur gammal är man när man när man blir kallad tant i Grekland?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-05-18, 15:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Tanter.

Tack tanten på mopeden! Språkligt sett gillar vi tanterna mer än gubbarna! De har förmåga att prata långsamt och att lyssna. Gubbarna lyssnar bara till sig själva och pratar fort!
/ Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-05-18, 20:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tanter.

Ja, när blir man tant? Det är ju inte jag själv som rätt vad det är blir en tant, utan i det sker förstås i ögonen hos den som tilltalar mig. Idag, när vi satt på OTE och ville ändra vårt telefonkontrakt, kom det in en man, som jag skulle kalla gubbe, men han hann före och hälsade jasou thia, jasou thie...

I normal hälsning heter jag förstås Kiria Pizania, Kiria Monica eller bara förnamnet, beroende på hur bekant man är. Thia blir ju mer familjärt men också lite lustigt och lantligt och jag tror inte Atenborna kallar någon så.

I stort sett är hövlighetsfraser mycket vanligare här än i Sverige, och någon du-reform har man inte haft, däremot är det lätt att rakt av be någon sluta med "Kiria"...

Som ålderstigen kan jag säga du till alla jag möter, nån fördel ska man väl ha.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-05-18, 21:52
naxosss avatar
naxoss naxoss är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Tanter.

Fina ord och spännande och intressanta betraktelser du delar med dig av

Lena
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-05-20, 16:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
.Som ålderstigen kan jag säga du till alla jag möter, nån fördel ska man väl ha.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT