Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-06, 16:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Herrar från högsta etagen alltså, statsministern, försvarsministern, sjöfartsministern...

Greklands har behållit mängder av traditioner, oftast med kyrklig bakgrund, inte sällan bizarra vanor som kanske ändrats med åren, men som finns kvar.

Vi hade ståtligt besök här på Kalymnos idag, när nämnda herrar kom för att vara med om Theofaniahögtiden, då vattnen välsignas och ett kors kastas i vattnet och hämtas tillbaka av den snabbaste av en grupp ungdomar.

Det har muttrats en del om Tsipras, han ska ju vara kommunist och ateist, sägs det, ska han verkligen stå på tribunen ihop med biskopen ?'

Inte lätt att vara politiker, man ska passa alla, helst, och den som överlever är väl den som kan ha solida principer och en grundmurad övertygelse, men som har fattat vad realpolitik är!

Det är den bilden jag har av Alexis Tsipras, han som vägrar att ha slips. Mycket annat har ha sagt sig vägra göra också, men har fått böja sig, inte alltid särskilt elegant.

Ett ska erkännas: grabben jobbar! Han har en otrolig kapacitet och far runt mellan stormaktshavarna , han har nog inte haft en enda ledig dag sen han blev statsminister. Ofta hånad av motståndarna, med reservation godtagen av oss icke-insatta.

Idag log han brett emot folkmassan som kantade vägen från kyrkan till hamnen. Anna och jag är övertygade att det var OSS han log emot. Såna är dom. politikerna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-06, 17:34
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

När ön fick ett så storstilat besök hade kanske besökarna också med sig en present i form av ett köttben eller två. Dvs, utlovades mer pengar till något ändamål såsom t ex förbättrad infrastruktur?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-06, 19:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Jodåjodå. Jag var inte själv med på den högtidliga samlingen på "Pneumatiko Kentro" där han fick lite presenter och hedersmedborgarskap på Kalymnos, men tidningar och lokal-TV har rapporterat..

Handfasta löften som rör sig om förmånligare transporter till öarna och stöd till vår förnämliga dykarskola och annat. Eftersom EU bestämmer det mesta som rör ekonomin i Grekland kunde han inte lova återgång till lägre moms , men vissa bidrag till folk med sämst ekonomi.

Min cyniska inställning till politiker gör det svårt för mig att tro att det blir någon förändring, men vem vet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-07, 18:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jodåjodå. Jag var inte själv med på den högtidliga samlingen på "Pneumatiko Kentro" där han fick lite presenter och hedersmedborgarskap på Kalymnos, men tidningar och lokal-TV har rapporterat..
Jag tycker att det är helt otroligt att han fortfarande sitter kvar. Måste väl ändå tyda på att han trots allt gör bra saker landet. Även om det kanske inte märks bland gemene man.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-08, 05:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Janne, grattis på Jannisnamnsdagen! Du hade gott sällskap an en otrolig massa andra Jannis igår, ett av de mest populära namnen här ju.

Sen, replik om Tsipras: jag tror att han sitter trygg tills vidare. Val nästa år, och även om ND säger sig vara beredda att ta över så tror jag att de är lika glada att slippa ansvaret nu, och låta Syriza ta allt skäll.

Beroende på vem man lyssnar på är vi antingen på väg upp ur svackan eller tvärtom. Har vi hört sånt förut?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-08, 13:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Beroende på vem man lyssnar på är vi antingen på väg upp ur svackan eller tvärtom. Har vi hört sånt förut?
Absolut inte.

Tack för grattis!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-08, 18:23
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Beroende på vem man lyssnar på är vi antingen på väg upp ur svackan eller tvärtom. Har vi hört sånt förut?
Tack för svaret på min köttbensundran!

Just idag har EU-ländernas tillväxtsiffror för 3:e kvartalet 2017 offentliggjorts. De visar att Grekland, inte oväntat, fortfarande kravlar omkring på botten med en tillväxt på 1,3 % av BNP. Men, det är ändå åt rätt håll. Om siffrorna är korrekta, vill säga... Om den positiva trenden fortsätter... Om den gigantiska arbetslösheten minskar... Om högkonjunkturen fortsätter under lång tid framöver... Ja, då går Grekland kanske en ljusare framtid till mötes...

Senast redigerad av Pnyx den 2018-01-08 klockan 18:31.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-01-09, 10:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Tsipras, Kamenos, Kouroblis...

Tack Tsipras för att du rörde om i den politiska grytan. Tack Monica för att du skriver och berättar om livet från din horisont på Kalymnos. Du skriver intressant också!
I Östersund är det nu -9 med en halvmeter snö. I vinter har temperaturen legat stabilt på minussidan precis som i gamla tider.
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT