Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-18, 07:52
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Thanasis taverna

Hepp!

Hur tar man sig smidigast till Thanasis taverna uppe mot Lastos/Kali Limni? Ska man ta av i Volada?

Var det så att det var genast utanför Volada där set även finns en vingård/vinodlare? Drivs så vitt jag minns av en Holländare.

Kollade upp detta i maj, men tappade bort alla uppgifter :-(

5 dagar kvar nu tills avfärden


Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-18, 08:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Thanasis taverna

Kör igenom Volada, så ser du snart en skylt som pekar till höger. I en tvär sväng, har jag för mig, så det var lätt att missa den. Minns inte om det stod Lasthos, Kali Limni eller helt enkelt Taverna Kali Kardia. Vid första tveksamma vägskälet, håll höger - eller snarare rakt fram, och inte uppåt till vänster - för vägskylten var vriden när jag körde där för ett par veckor sedan. På vägen uppåt passerar du vinodlingen Chateau Pini. Det är längre väg än man kanske tror, men en fantastisk resa. Många fotostopp blir det. Här och där står skyltar som pekar mot Kali Kardia.

Karin
som just kommit hem
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-04, 12:23
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Thanasis taverna

Hittade lätt. Vi besökte tavernan 26 juli. Själva vägen till Lastos var en sevärdhet i sig :-) Rekommenderas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-25, 13:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Thanasis taverna

..första gången jag försökte ta mej upp till Thanasis taverna, för kanske tie år sen,tog jag en mc och puttrade iväg. När jag vikit av stora vägen uppåt, så gick allt bra, slingrig väg, men fin...så småningom kom jag upp på en kam, och såg havet och Kassos...men strax därefter vällde dimman in och plötsligt såg jag bara några meter av vägen, så jag vände....
Mikke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-25, 13:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Thanasis taverna

Blev lite nyfiken. Vad är det med Thanasis Taverna och vingården som gör det värt ett besök? Kanske ett utflyktsmål att notera för nästa Karpathosresa.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-25, 14:55
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Thanasis taverna

Minns att jag en gång åkte dit upp bak på din motorcykel Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-25, 16:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Thanasis taverna

Javisst, Cia, så vare nock...fast jag tror mej minnas att det var en 125 cc scooter, men det är ju bara en lätt maskerad motesykkel....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-26, 00:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Thanasis taverna

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Blev lite nyfiken. Vad är det med Thanasis Taverna och vingården som gör det värt ett besök? Kanske ett utflyktsmål att notera för nästa Karpathosresa.

Masse
Masse, det är den enda tavernan däruppe vid foten av Kali Limni,och när Thanasis är annorstädes, så ska det visst gå bra att ta nåt i frysen och slanta i ett skåp...Inte för att jag gjort det, men så skare visst va. Sen finns det en rund cementpool, som står oppanpå marken, prexxist uttaför Tavernan, som haver en fin pergola,samt ävenså rum att hyra, om så önskas...Thanasis är en trevlig snubbe dessutom...Vägen dit är dessutom slingrig och fin,så visst är tavernan med innehavare väl värd ett besök....Sen tillverkar han visst vin, och kanske rent av andra drycker...;-) Fotvandrare, på väg mot Kali Limni, stannar gärna till där för vätske-och matkontroll innan bestigningen,har jag förstått...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-08-26, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Thanasis taverna

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Thanasis är en trevlig snubbe dessutom...Vägen dit är dessutom slingrig och fin,så visst är tavernan med innehavare väl värd ett besök....Sen tillverkar han visst vin, och kanske rent av andra drycker...;-)
Han tillverkar även raki.

Tavernan är verkligen värd resan upp tycker jag.

Här finns ett gäng bilder som jag la ut för några år sedan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-08-26, 10:55
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Thanasis taverna

Det är torrt på Karpathos i sommar - det regnade visst inte under hela förra vintern och i sommar har det väl inte heller regnat(?). Det råder vattenbrist => Thanasis har inte nödvändigtvis vatten i bassängen. Den dag vi besökte i juli hade han precis fyllt den.

När vi var där berättade Thanasis att han brukar elda i stora ugnen - dit det går hela getter - på torsdagar, så det kan löna sig att fara dit då.

Den vingård vi besökte var Chateau Pini (ägt av en Holländare) genast i början av vägen mot Lastos när man svängt av i Volada. Köpte bara två flaskor, som jag skänkte bort, så jag vet inte hur det smakar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-08-27, 13:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Thanasis taverna

Tack för svar! Båda ställena är nu noterade i min "attgöralista".

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-08-27, 18:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Thanasis taverna

..apropå vin, så går det en väg upp till höger innan vägen upp till Lasthos-platån. Där ligger en kyrka en bit upp, och till vänster om den finns det en glad snubbe, som återvänt från Austrailen och som gör vin...Jag var där en gång och fick med mej några flaskor, som enligt min amatörgom smakade bra. Sen ska ju egentligen ALLT vin dekanteras, säger min vän sommelieren....så då gör jag det...
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT