Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-10-22, 23:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Torsdag 22 Oktober. Hemåt det bär

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Avslutningsvis, det här med Maffian på Sicilien. Maffian har ju varit en plåga sedan mitten av 1800-talet på ön. Strukturen genomsyrade hela samhället och styrdes med järnhand av olika klaner.
Mord, utpressning och monopol på exv cement- och betongtillverkningen gjorde Mafffian omåttligt rik. Beskyddarverksamhet icke att förglömma.
Så är det ja
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Mordet på premiärminister Aldo Moro kom att bliva vändpunkten.
Det där kommer jag mycket väl ihåg. Det hände 78 och de hitta honom i bakuckan på en bil
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sicilianarna hade fått nog. Nu strömmade information om Maffians illgärningar in till polis och åklagare. Goda bevis bifogades. Detta ledde till den berömda rättegången där dryga 300 högt uppsatta maffialedare fälldes till långa fängelsestraff samt konfiskering av deras förmögenheter och landegendomar.
Oj, det har jag inte hört om, men det låter ju fantastiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Enligt vår guide är i princip maffian på Sicilien utrotad.
Här är jag skeptisk. Möjligen är guiden sicilianare, med koppling till Cosa Nostra på nåt sätt, men jag tror tyvärr INTE är de är utrotade på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Livet leka ändock.
Och det är ju det viktigaste!

/Netwolf
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-10-23, 09:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Torsdag 22 Oktober. Hemåt det bär

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Här är jag skeptisk. Möjligen är guiden sicilianare, med koppling till Cosa Nostra på nåt sätt, men jag tror tyvärr INTE är de är utrotade på något sätt.

/Netwolf
Du har nok ( dessverre ) helt rett, Netwolf! - selv om jeg vet lite om situasjonen på Sicilianå, men ...

Jeg/vi er så heldige (lycklig lottade) at vi har "privat guide", når vi er i Roma
Min (norske) barndomsvenninne er utdannet i Italia og har bodd i Roma sentrum
hele sitt voksne liv, ca 45 år.
Det hun forteller om mafians "virke" der vi vandrer, overgår nesten det historiske i denne fantastiske byen
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-10-23, 09:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Velkommen hjem fra en fantastisk tur, Birgitta og Arne
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-10-23, 17:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard `Resume, Sicilienresan.

Fredag 24 Oktober. Resumé vid hemmets härd.

Vi anlände till Arlanda vid pass 23.20. Detta efter fyra timmars väntan på Berlin Tegel. Skyttelbussen tog oss till Quality Hotel Arlanda på tio minuter. Nu voro vi i sanning trötta och nattade oss genast.
Vi hann boka skyttelbussen för avresa till Arlanda ,Terminal fyra inför hemresan till Umeå med Norwegian klockan 08.30 fredagens morgon.

Merkostnaden för förseningen stannade på 2800 Sek för extra övernattning samt nytt flyg till Umeå. Nu äro vi emellertid nedlusade med olika försäkringar, så det mesta av merkostnaderna förmodas vi få tillbaka.

Vi har ju Folksams Villahemförsäkring kompletterad med resklar. Så har vi Visakortet samt blir det en diskussion med Air Berlin.


Mer om detta framöver.

Lite bilder från Torsdagens Stadsrundtur via bussen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 22 Oktober”

Sammanfattning över vår Sicilienresa kommer nu i helgen. Vi äro emellertid mer än nöjda, det ska sägas redan nu.

När det så gäller Maffian på Sicilien, då kunna vi konstatera att vår guide, tillika färdledare är Norrman, men har bott många år i Sverige. Vi har ingen anledning att ifrågasätta guiden Tom Birkeland. Han är professionell guide och reseledare och har inga kopplingar till maffian. Tom är ytterligt påläst samt pratar och skriver Italienska till fullo.

Om någon vill ifrågasätta Maffians verksamhet på Sicilien, det må så vara, med enligt Tom och de Sicilianska myndigheterna är Maffian inget problem numera. Förvisso kunna Maffian ha mera sofistikerade saker för sig, såsom penningtvätt etc, men på Sicilien har de ingen verksamhet.

Arne och Birgitta.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-10-23, 18:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Googlar man lite snabbt hittar man mycket info om att Cosa Nostra INTE är uträknade. Visserligen har de lidit nederlag under några år, men är ingalunda uträknade. Geo skriver om Siciliens siste gudfader, där bl a maffiakännaren Tomas Lappalainen säger "Det är inte så att Cosa Nostra är på väg att försvinna. Det är mer invävt i hur samhället fungerar än vad vi kan föreställa oss"

Det säger en del.

/Netwolf
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-10-23, 23:48
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Tack Arne o Birgitta
för att jag fick sitta
med kaffe o platta
och försöka fatta
hur underbart det kan va
att packa väskan å dra
Ni gör allt jag vill
å lite till
Delar ett krus
i sus å dus
Jag har betalat varje räkning
och förhoppningsvis pensionsförsäkring
Så om 11 år drar jag o gubben
till Kreta på stubben!!!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-10-24, 06:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tack Arne o Birgitta
för att jag fick sitta
med kaffe o platta
och försöka fatta
hur underbart det kan va
att packa väskan å dra
Ni gör allt jag vill
å lite till
Delar ett krus
i sus å dus
Jag har betalat varje räkning
och förhoppningsvis pensionsförsäkring
Så om 11 år drar jag o gubben
till Kreta på stubben!!!
Nu måste jag göra tummen upp, Kajja!
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-10-24, 11:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Tack för yannis Vad vore livet utan drömmar! Mina föräldrar åker till Cypern i veckan och stannar till veckan innan jul Så har dom gjort i 10 år nu och jag är övertygad om att planering och längtan har påverkat både hälsa och vitalitet
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-10-24, 12:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Intryck av Sicilien
Efter allt kunskapsinsupande vill även jag ge mina reflektioner och tankar om Sicilien.
Resan var väldigt intensiv och att få in alla intryck på 8 dar var omöjligt. Vi avstod att gå med till en del katedraler och några andra saker, det blev för mycket varje dag. Men Jörns resor hade lagt upp ett bra program för alla smaker. En fantastisk guide hade vi och en minst lika fantastiska italiensk chaufför (det tackar jag för). Detta vill jag dela med mig av:

Mat och dryck.
Vi blev ganska less av att få pasta som förrätt både till lunch och middag varenda dag. En kväll bad jag om något annat. Strax kom en soppa fram, dom måste ha läst mina tankar! Måste dock sägas att pastan tillagas perfekt med olika kryddningar. Man äter inte mycket potatis, till exempel fick vi hackade apelsiner till wienerschnitzeln! Själva älskar sicilianarna hästkött, men det fick inte vi (vad vi vet).
Bordsvinet håller överlag bättre kvalitet än i Grekland, men det finns alltid undantag.
Att äta och dricka kostar mer än i Grekland, men ändå billigare än i Sverige. Vinet kan skilja väldigt mycket, vi betalade mellan 5 och 11 Euro för ett krus!
På de flesta ställen där vi köpte själva fick man gå till ett ställe och beställa ett krus. Sen var det ägaren som tog betalt. Eller så fick man göra tvärt om, först betala och sen hämta beställningen. Ägaren litade inte på sina anställda.

Natur.
Siciliens natur är mycket grön och att komma dit på våren måste vara en enorm upplevelse. Troligen regnar det mer där än i Grekland. Jakarandan blommar både vår och höst, men på hösten inte så intensivt. Det beror på att den har kommit från Afrika och har i sina gener det afrikanska klimatet. I övrigt är växligheten ganska likt Grekland. Grönsaker efter årstid. Olivträd och vinstockar överallt. När det gäller vindruvor plockas det nu för vintillverkning. De druvor som skall vara bordsvindruvor, alltså att äta, plockar man hela hösten och vintern. Dom får hänga kvar och förstörs inte. Man hänger bar för tunt tyg, så att inte fåglar och insekter kommer åt dom.
Dom första apelsinerna är nu mogna på Sicilien, räknas dom dom godaste i hela världen. Ju närmare Etna dom växer ju mer blodapelsiner på grund av lavan. Där växer också den röda blomkålen! Klementiner har också börjat mogna och citronlundar finns överallt.
Korna får gå ute hela året, dock inte mjölkkorna, dom hålls inne. Får och getter finns men jag såg faktiskt inte så många som i Grekland.

Italienare.
Jag hade hört att italienare är ganska kärva, inte som dom underbara grekerna. Men dom vi kom i kontakt med var vänligheten själva! Man kan dock konstatera att dom är inte lika kunniga i engelska språket som greker är. Ändå fast man jobbar i branscher där man träffar mycket turister.

Bad.
Italienare är av den uppfattningen att badsäsongen slutar den 1 september. Då slutar italienarna att bada. Trots att det är mellan 23-26 grader i vattnet. Så på de flesta ställen hade man plockat bort solstolar och parasoller. Vi har något foto på parasoller, men det är nedanför stan Taormina. Där finns många turisthotell, så där fanns dom kvar. Lustigt att det fanns en fin strand där som heter Stockholmia-stranden! Det var tydligen ett svenskställe redan på 50-talet.

Turism, nu och då.
Jag har varit till Italien 4 gånger tidigare, men aldrig på Sicilien. Två gånger på konferens/fritid till Riva del Sole, 20 mil norr om Rom. 1983 åkte jag och min 9-årige son tåg till La Serra, 20 mil söder om Rom. 1977 åkte jag, mor och morfar med Ansgar-resor på en 16-dagarstur. Med buss besökte vi Rom, Assissi, Florens, Neapel och Capri.
På de flesta ställen fanns det gatuförsäljare som drog och slet i våra kläder för att få sälja Det var ganska jobbigt. Dom stod utanför varje turistattraktion. Nu har många försäljare mer fasta ställen och är inte alls lika skrikiga och det känns skönt. Men jag har också hört att numera får man stå i kö i timmar för att komma in till Vatikanen och Sixtinska kapellet. Dit kom man in på direkten 1977.
Vi är också van vid mer spartanskt boende. Nu bodde vi på hotell och jag måste säga att dom flesta sängar kan mer än väl mäta sig med våra egna Hästens sängar. (fast det var skönt att lägga sig i sin egen säng inatt).

Rökning.
Vid dom fyra föregående resorna resorna röktes det överallt. På hotellrum, allmänna utrymmen, restauranger, ja överallt. I kassorna på banker och postkontor satt man med en cigarett i munnen.
Men år 2005 infördes rökförbud på ställen inomhus. Detta har Italien verkligen efterlevt på grund av dom dryga böterna. Du får böta 250 Euro om du röker på otillåten plats. Men restaurangägaren bötar 3000 Euro när du röker där. Alltså håller man efter rökare.

Maffian.
Som ni förstår fick vi en mycket nyanserad bild av maffian på Sicilien. Visst finns maffian kvar. Men det finns många länder som har en mer otäck maffia numera, USA, Sydafrika, Vietnam, Ryssland och till och med Canada till exempel. Sicilianarna började ange maffian (dödssynd) då advokaten som skulle utrota maffian dödades i en enorm anlagd sprängolycka utanför Palermos flygplats 1993 av maffialedaren Riino.. Hand namn var Giovanni Falcone. Hans nära vän och medhjälpare Borsellino mördades därefter i en bomddåd. Dessa advokater fick 300 personer i fängelse. Palermos flygplats heter numera Falconi-Borsellino-Airport. Många väggar och murar på Sicilien har smyckats med orden: ”Maffian dödar. Det gör också tystnaden”.

Båtflyktingar.
Numera kommer inga båtflyktingar hit. Lampedusa ligger 11 mil från Tunisien och 20 mil från Sicilien. Båtflyktingarna kommer till största delen numera till Grekland. Varje dag kommer tusentals från Turkiet till någon grekisk ö. Så någon flykting såg vi inte.

Tiggare.
Vi såg inga tiggare på gatorna dom två första dagarna, så vi trodde inte det fanns några. Sedan fanns någon enstaka vid sevärdheter samt i Palermo och Cantania. Men det var verkligen inte som hos oss i Sverige eller på Kreta.

Air Berlin.
Vi har nu förstått att detta flyg är ett lågprisflyg. När vi blev akterseglade på Tegel i Berlin hade dom nog bestämt att det skulle vara mest praktiskt. Vi var ju 12 stycken som skulle till Stockholm och vi skulle nog bara försena resan i en kvart. Istället fick vi springa runt på flygplatsen för att få nya biljetter vid Air Berlins kontor. Tur att vi hade lätt handbagage. När vi vid ett tillfälle blev försenade drygt 2 timmar i Chania bjöd Norwegian på en middag vid en taverna i närheten av flygplatsen. Air Berlin gav oss en pappkasse med vatten, ett kex och en kaka.. Där satt vi i fyra och en halv timma med kassen. Ingen bra service!

Inköp.
Inköpen blev begränsade denna gång. Våra två Marsalaflaskor, som främst ska användas i matlagningen fick trängas med ett inköp på ett hotell. Varje kväll kom en trevlig tjej till foajen på hotellet. Hon sålde reproduktioner på tavlor gjorda av en konstnär, Prati. Tre reproduktioner kostade 20 Euro och samtliga slantar hamnar oavkortat till UNICEF. Hon var volontär. Eftersom jag är begiven i konstverk inköptes tre fina. Dessutom köpte Arne även tre till vår guide, Tom.

Detta var mina reflektioner över vår 8-dagarsresa. Vi hade fantastiskt fina dagar trots att att stressen kopplades in sista aftonen på Tegels flygplats. Vi hade räknat med att vara hemma i Umeå vid 21.30-tiden på torsdag men det blev klockan 10 dagen efter. Men det gick smidigt att hitta en övernattning i närheten av Arlanda samt en återresa till Umeå fredag morgon till något vettigt pris.
Birgitta.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-10-24, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Detta var mina reflektioner över vår 8-dagarsresa.
Tack snälla Birgitta för utförlig rapport!

Ni hann verkligen med att se och göra mycket under kort tid. Blev lite sugen på att åka till Italien, men så blir det inte, har nämligen bestämt oss för att åka till Tyskland nästa sommar (men inte med Air Berlin). Om den resan återkommer jag till, för jag behöver tips.

Välkomna hem!
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-10-24, 15:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdagensn bilder...

När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet. Efter reparationen glömde jag helt bort bilderna.

Nu ligga bilderna inne, lite försenade förvisso...


Arne
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-10-24, 15:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Jag tycker att Du prioriterade helt rätt Arne!
Tack för alla rapporter!

Lissi
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-10-24, 16:16
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Som vanligt har det varit trevligt att läsa om era upplevelser!!
Monica😍
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-10-24, 16:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Vilken utmärkt sammanfattning Birgitta! Men jag får nöja mig med Kreta!
/ Jannis
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-10-24, 19:07
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Tack för all information, både Arne och Birgitta .
Och precis som Lissi, tyckte jag det gick jättebra att vänta på sista bilderna.

Abi
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-10-24, 20:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Torsdagensn bilder...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet. Efter reparationen glömde jag helt bort bilderna.

Nu ligga bilderna inne, lite försenade förvisso...


Arne
Den prioriteten uppskattades fullständigt av mig!!!!
Birgitta
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-10-24, 21:04
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Ni är för goa!
Tusen tack för denna resa som tur är för oss skall ni ju snart ut o åka igen.
//
KR
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-10-25, 07:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Vi längtar till Italien

Tack ännu en gång både Arne och Birgitta! Härligt att ni var så nöjda med resan, det var mycket upplevelser på en kort tid. Men så ska det vara på denna typ av resa.

/ Anne
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-10-25, 10:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Torsdagensn bilder...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
När vi skrivit lite efter hemkomsten och lagt in på forumet, då började spolfunktionen på Toalettstolen att krångla. Jag försåg mig med skruvmejsel, skiftnyckel samt gott humör att åtgärda felet.
Ja, det är ju inget man spolar i första taget

Tack för intressanta rapporter från Sicily!

/Netwolf
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-10-25, 10:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Torsdagensn bilder...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det är ju inget man spolar i första taget

Tack för intressanta rapporter från Sicily!

/Netwolf
Jeg istemmer
Tusen takk
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT