Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-10, 14:54
JossanW JossanW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 18
Standard Vill resa till Amorgos första gången!:)

Hej!

Jag och min sambo vill gärna åka till Amorgos detta år, men jag har ingen aning om vart man då kan flyga och hur man sedan tar sig till Amorgos. Vi hade velat vara på Amorgos en vecka och sedan iväg någon annanstans följande vecka innan hemresa åter från samma flygplats vi åkte till.

Så för det första:
Vart lönar det sig att boka flyget dit och hem till?
Var är bästa stället att bo på Amorgos? Både hotell och plats?
Vilken ö bredvid är bäst att tillbringa den andra veckan?

Tar tacksamt emot en massa tips och upplevelser från Amorgos och Kykladerna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-10, 16:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Oj, ni kan ta er dit på flera sätt.
Flyg till Aten och därifrån färja vidare ut till Amorgos. Färjerutterna ser du om du klickar på länken "Båttidtabell" på Kalimeras "Framsida" (förstasidan) och skriver in Pireus som avresehamn och Katapola eller Egiali som ankomsthamn.
Ni kan också hitta flygtider från Aten ut på exempelvis Naxos eller Mykonos på Aegean eller Olympic Airlines hemsidor. Eller så bokar ni endast flygstol direkt dit med något av charterresebolagen exempelvis Apollo (länk till Appollo hittar du på Kalimeras förstasida). Från Naxos tar det sen bara ett par timmar så är ni på Amorgos med färjan Blue Star, någon av snabbåtarna eller lilla Skopelitis. Snabbåtarna är dock oftast väldigt dyra och det kan gunga rejält.

Det går också att flyga till Santorini och därifrån ta en färja till Naxos för byte vidare till Amorgos eller så tar ni en high speedbåt från Santorini till Amorgos (antar, utan att ha kollat att de går i år också, åtminstone i juli och augusti) eller lilla Skopelitis som går en gång i veckan. Alla dessa färjor och tider hittar ni i samma länk som ovan. (Jag antar att de lagt ut åtminstone en del av sommartabellen färdigt nu.)
Flyget; Norwegian eller Sas eller annat lågprisflyg om ni vill ha billiga biljetter. Kolla lågpriskalendrarna hos de olika flygbolagen.

Lämpligast att bo på Amorgos är en smaksak. Katapola är kanske bättre om ni ska göra många utflykter och har lite mer av vardagsliv medans Egiali har en lång sandstrand i byn och är bra utgångspunkt för vandringar till småbyarna Tholaria, Potamos och Langada. Jag bodde i Egiali och tyckte det var supermysigt men om jag skulle ha stannat längre på Amorgos så hade jag nog bott en tid där och sedan en tid i Katapola.

Hotell i Egiali och Katapola handlar ju mkt om vad ni har för tycke och smak och på vilken prisnivå ni vill lägga er. Länk till booking. com finns också på Kalimerasidan.
Det finns mängder med resebrev här på Kalimera om Amorgos och övriga kykladerna, där kan du hitta många tips och upplevelser. Men OBS OBS OBS! Klostret är ett måste!!!
Lycka Till! =)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-10, 16:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Den andra veckan kan ni tillbringa på Naxos, då får ni uppleva två fantastiska öar, som inte alls liknar varandra. Bättre kan det inte bli.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-10, 18:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Jossan jag ska snart åka till Amorgos, jag kan ju beskriva hur jag åker:

Jag har köpt flygstol på charter med Apollo till Santorini, landar på en lördag, har bokat hotell på Santorini en natt eftersom det inte går någon passande båt till Amorgos på lördagen.

Eftersom jag kommer tidigt på säsongen har snabbåten mellan Santorini och Amorgos inte börjat gå på söndagar ännu. Därför åker jag från Santorini till Naxos med Blue Star-färja söndag eftermiddag. Tillbringar kvällen på Naxos och åker vidare med annan Blue Star-färja till Amorgos vid midnatt, är framme på Amorgos vid 03.

Sedan stannar jag på Amorgos hela tiden, när jag ska hem igen har snabbåten börjat gå så jag tar den från Amorgos till Santorini en fredag, flyger hem lördag. Håller koll på väder och vindar, Amorgos är utsatt för blåst och det är även snabbåtarna, har därför färja via Naxos i bakfickan även för hemresan (de klarar mer blåst är snabbåtarna gör).

Att kombinera med Naxos som Janne säger är inget dumt val, om ni väljer att landa på Santorini som jag gör så är det lätt att pussla ihop en sådan resa (under förutsättning att det fortfarande finns flygstolar kvar).
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-10, 19:25
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Jag håller HELT med Inkfish! OCH Naxos är ett mycket bra andra alternativ!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-13, 15:57
JossanW JossanW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 18
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Tack så mycket alla för er hjälp!
Nu tror jag resan har klarnat lite mer!


Jag tror det blir så att vi åker flyget till Santorini och sedan med båt tar oss vidare till Naxos. Vi stannar troligen den första veckan ute på Naxos, för att sedan ta en båt över till Amorgos den sista veckan och sedan tillbaka till Santorini för hemresan.


Som jag har förstått det är det alltså smartast att ta flygresa till Santorini?


Tar tacksamt emot på seriösa och bra sidor där man kan boka hotell på dessa ställen? Amorgos och Naxos?
Är det någon som har erfarenhet?
Vi behöver inget lyx men gärna 3-stjärnor får det vara.


Vad bör upplevas på Naxos respektive Amorgos?


Det här ska bli så spännande!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-13, 18:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Om du går in på Amorgos sidan här på Kalimera så hittar du länkar högst upp, där finns även en "Boka Hotell". Klicka på den så kommer du till en hel radda. Annars kan du också kolla på booking.com.

Flygstol till Naxos eller flyg med norwegian till Santorini blir nog bäst, lite beroende på när ni ska åka som sagt.

Och som jag skrev i mitt första svar så kan du läsa resebrev från Amorgos och Naxos här på Kalimera (klicka på länken "resebrev" i vänstermarginalen). Du kan även beställa e-guider här på Kalimera till båda öarna där ni får tips på saker att se, stränder, restauranger m.m. Men klostret på Amorgos är helt enkelt ett måste. Likaså Plaka på Naxos och flera av byarna. Men som sagt, beställ e-guiderna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-13, 19:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Om ni går in under "hälsningar direkt från Grekland " så bloggade jag från Amorgos i 6 veckor 2014 och bilder finns med, så kanske ni får ett grepp om vad ni kan göra där...
Tråden heter Pireus-Amorgos...

Sunny, som just nu är på Sifnos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-13, 22:22
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Jag tycker att ni (som sagt)ska ta flygstol till Santorini.Stanna där en natt-gärna på Honeymoon beach hotell i Perivolos.Detta bl.a för att de hämtar och lämnar gratis från flygplats och hamn.De är dessutom väldigt gästvänliga och trevliga.

Ta sedan någon slags båt till Amorgos och stanna där en vecka.Sedan tar ni båten till Naxos för vidare vistelse där.

Anledningen till mitt "tvärtomförslag" är just blåsten! Det är inte roligt att bli inblåst på Amorgos - hur mycket man än älskar ön.Därför är det bättre att börja med Amorgos och sean ta Naxos. et finns betydligt fler färjeförbindelser från Naxos.

Vi brukar alltid ta denna rutt på våra resor. Lycka till!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-14, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Därför är det bättre att börja med Amorgos och sean ta Naxos.
Håller helt med dig om att det är bättre att börja på Amorgos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-14, 11:16
JossanW JossanW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 18
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Hej!
okej tack för all hjälp!
vad jag har sett kan man även flyga till Mykonos?
men det kanske inte är att rekommendera?

ska bli roligt!!! Och vi ska självklart beställa e-guiderna, de har vi alltid med oss till Grekland för att hitta guldkornen!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-14, 19:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Citat:
Ursprungligen postat av JossanW Visa inlägg
vad jag har sett kan man även flyga till Mykonos?
men det kanske inte är att rekommendera?
Jomen, om båtarna stämmer fungerar det också bra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT