Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-10-19, 16:30
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den här bilden tog jag 1997. Då var det öns enda affär...
Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in. Fick inte plats så många kunder åt gången.

Men affären på bilden har besökts också, har dock inte handlat fetaost utan bara en dammig flaska vin. Tanten tittade på tv samtidigt som hon tog betalt. Tror vänner till oss, som förlovade sig på ön, faktiskt lyckades hitta champagne där!

Hm, har inte varit på Koufonissi sedan 2005, då blev vi inblåsta... Tiden går!

Celbe
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-10-19, 18:15
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg

Hm, har inte varit på Koufonissi sedan 2005, då blev vi inblåsta... Tiden går!

Celbe
Får korrigera mig själv, det var 2004 vi var där senast...

Celbe
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-10-19, 18:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Ja, den där järnhandeln har man allt besökt. En gång hittade jag där ett märkligt fiskedrag, som jag köpte med mig hem. När jag kom hem, konsulterade jag en bekant som är fiskeexpert och han sa att det var ett drag för - bläckfisk!

/Wolfen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-10-19, 18:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001

Jeg har kun dette uklare, innskannede papirbildet:

Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-10-19, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in.
Den missade vi. Synd, för då hade vi handlat där i stället.


Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001



Jag var där i somras, och det såg likadant ut från utsidan. Jag gick inte in och tittade, men jag kan inte tänka mig att det har hänt något där.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-10-19, 22:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Re: Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Jag var där i somras, och det såg likadant ut från utsidan. Jag gick inte in och tittade, men jag kan inte tänka mig att det har hänt något där.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-10-20, 12:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Min favoritaffär i Grekland!
Vi köpte en jättefin kran i mässing där för €20. Den sitter nu i vårt utekök Tyvärr blev den lite dyrare i slutändan för diametern på röret fanns inte i Sverige så vi fick gå till smeden......men man tänker på Katapola varje gång man behöver lite vatten.
Vad jag tycker skiljer den från andra kaotiska affärer är just att de har riktiga grejer, det är inget smäck utan riktiga verktyg och andra användbara grejer. Det intrycket fick åtminstone jag.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-10-20, 12:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Men visst fanns det en liten minimarket på hörnet där man går upp till Sorokos (mot helikopterplattan)? Vi var på Koufonissi första gången 1997 och då handlade vi där. Har för mig att den var indelad som i två rum när man klev in. Fick inte plats så många kunder åt gången.
Jag tror jag var på Kouf första gången 98 eller 99, då fanns det mycket riktigt en supermarket till. Pytteliten men med bättre kvalité på varorna än i snuskaffären.

Janne - tack för bild! Ja, jag minns den också som rätt äcklig
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-10-20, 12:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, den där järnhandeln har man allt besökt. En gång hittade jag där ett märkligt fiskedrag, som jag köpte med mig hem. När jag kom hem, konsulterade jag en bekant som är fiskeexpert och han sa att det var ett drag för - bläckfisk!

/Wolfen
*note to self för nästa resa*
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-10-20, 13:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Kari, Janne - Jag var inne på O Choreftis i Tholaria nu i september och minns inte att jag reagerade på att där såg annorlunda ut än tidigare. Så där hade nog inte hänt något.

Det är ett märkligt ställe som jag inte bara har goda erfarenheter av.

Men en rolig grej som jag fnissade åt nu senast var att de hade klätt in en av grenarna i det stora trädet intill med flera varv tjockt skumgummi - uppenbarligen för att grenen är så låg att man annars riskerar dra skallen i den när man lämnar stället. Medan jag satt och käkade filosoferade jag över varför man inte sågat av den, eller att gästerna helt enkelt inte lärt sig att se upp för grenen, det gick ju inte att missa den.

Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-10-20, 18:01
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Tack för ett gott skratt, inkfish!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-10-20, 18:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001



Jodå, det finns kvar (åtminstone fanns det där 2013). Tror tom jag ska ha en eller ett par bilder därifrån någonstans. Men det är mycket "rörigare" (tycker den där röran är så charmig) nu där inne. Ska försöka ladda upp bilderna här i forumet...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-10-20, 18:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg




Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit
...du har då så roliga historier.. tack för den!
Höll på att sätta vinet i vrångstrupen när jag började läsa.. .

Sunny, på sista tavernabesöket på Naxos för i år.. BUT I will come back soon..
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-10-20, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är ett märkligt ställe som jag inte bara har goda erfarenheter av.
Kan det möjligen handla om något ätbart?

Citat:
Sedan lämnade jag stället - och drog skallen i skumgummit


Jag såg skumgummiträdet i somras. Undrade också en del.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-10-20, 19:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
De er bare helt herlige disse butikkene som har a l t

- det har de ikke her, men denne kafeen i Tholaria var det også en opplevelse og besøke
Vet ikke om den finnes lenger, er modernisert, eller fortsatt ser ut som den gjorde i 2001

Jeg har kun dette uklare, innskannede papirbildet:

Nu ska vi se om jag lyckas ladda upp en bild i forumet (den första i mitt liv) =)
<

Fast nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen är samma ställe. Men det kan väl inte finnas två lika pittoreskt "röriga" i lilla Tholaria tycker jag.
Borden finns kvar fastän de inte syns på bild så nog borde det vara samma. Hyllan bakom disken finns kvar och hyllorna på väggen, jo det måste vara samma ställe.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-10-20, 19:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Jag såg skumgummiträdet i somras. Undrade också en del.
Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. .fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-10-20, 19:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. .fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.
Det är en butik, ett kafé och typ en taverna också.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-10-20, 19:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

[QUOTE=Kalimera;345692]Det är en butik, ett kafé och typ en taverna också. [/QUOTE

Ok. missat den anyway....får kolla till våren när jag ska till Amo..igen!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-10-20, 20:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kan det möjligen handla om något ätbart?
Nja, faktiskt inte. Jag brukar alltid fika där, nu senast åt jag lunch och den var inte bra men det kan ha varit en enstaka miss. Så det var inte det jag tänkte på.

Tanten är barsk som tusan. Men det behöver man heller inte hänga upp sig på. Vill man ha "lokalfärg" är det ett mysigt ställe ändå. Nu senast såg jag t ex hur matvaruinköpen går till i grannskapet. Först kom en gammal man, gick in och kom snabbt ut igen med en välfylld plastkassen i handen. Sedan kom en liten kille, gick in och kom även han snabbt ut igen - med en välfylld plastkasse.

Så antagligen ringer frun i huset till affären, talar om vad hon ska ha, varorna packas - och sedan skickas maken eller sonen att hämta dem

Det lite obehagliga minnet är för flera år sedan, när jag lyckades tajma mitt besök med stammisarna. Det brukar vara himla mysigt. De sitter och pratar, tanten som äger stället kan sitta och sprita ärter, ett par gubbar spelar kanske tavli.

Men den gången liksom tystnade de när jag beställt mitt kaffe och tittade på mig, avvaktande. En av männen reste sig och kom fram till bord, han stod och tittade ner på mig och frågade avmätt varifrån jag kom, om jag varit på ön förut, om jag var på semester osv - alltså de vanliga frågorna. Men han frågade liksom inte vänligt nyfiket, han var hela tiden väldigt allvarlig och stirrade stint på mig. Det kändes som att jag var utsatt för nåt test, jag vet bara inte av vad.

Men tydligen klarade jag testet för han gick till slut tillbaka till sitt bord och folk släppte uppmärksamheten på mig.

Det kändes oerhört knepigt och jag har inte varit med om det vare sig förr eller senare. Jag har aldrig förstått vad det handlade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tänk jag som varit så många ggr till Tholaria. har missat detta ställe totalt.. .fast jag är mer fokuserad på att sätta mig vid en taverna och njuta än att gå in i butiker.
Om man håller svagt vänster in i byn, lite uppför - så ser man snart ett valv in till vänster. Innanför valvet är det.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-10-20, 21:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Järnhandeln i Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu ska vi se om jag lyckas ladda upp en bild i forumet (den första i mitt liv) =)
Grattis!

Citat:
Fast nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen är samma ställe. Men det kan väl inte finnas två lika pittoreskt "röriga" i lilla Tholaria tycker jag.
Borden finns kvar fastän de inte syns på bild så nog borde det vara samma. Hyllan bakom disken finns kvar och hyllorna på väggen, jo det måste vara samma ställe.
Jag tycker att det liknar, men ändå¨inte. Det finns fler röriga ställen i Tholaria. Stället som Kari la upp en bild från i trådens början ser ut så här, från valvet sett.




På bilden syns även skumgummiträdet.

Minns du om det är samma ställe Thira?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT