Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-08, 10:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Från sidan Amorgos Friends på Facebook. Kopierat i sin helhet.

"Hiking on Amorgos – Safety Tips


den 22 augusti 2014 kl. 18:01

People who misgauge mountain risks are very well known to the members of different alpine rescue services. One can find people dressed in beach-wear and sandals on alpineglaciers and desperate ski-beginners on diamond slopes. Mass tourism in the alps has required the set-up of a dynamically rescue system. Accidentally this trend somehow is unconducive for the developement of mainstream’s self-responsibility. But high personal responsibility is essential for exploring Amorgos, wich fortunately has not yet advanced (and hopefully never will) to a hiking amusementpark.





Although the volunteer rescue service is very reliable on Amorgos you can't expect professional mountain rescue organisations like in the Alps. If, at all possible, rescue helicopters have to arrive far from Naxos or even Athens. Exposed areas can be unfrequented for long periods of time!


What makes shit happen
Difficult trail.
Difficult day.
Difficult weather.
Hubris & compulsion.
Insufficient equipment.
Thirst & hunger.
Bad timing.
Difficult situation. Wrong decisions.

Self-responsibility and a low risk manner is essential! Let someone know where you are!





Tour planning[LIST=1][*]Plan your trip by talking to someone about this. Be sure to take your fully charged mobile phone along. Store phone-numbers of people who are on Amorgos*. If you plan a tour to less frequented places never go unaccompanied. [*]Plan your trip according to your abilities. Your physical and mental condition is most essential for the decision where to go and how long the whole tour takes. Never forget, the way back is as long as the way there! Amorgos is not only a terrain with smooth and romantic footpaths along herbal gardens, it’s reverse side can be really harsh and rough. Especially sufferers from vertigo should know that there are hiking trails with up to 700m precipitous slopes to the sea. Some routes offside the marked paths can only be done by sure-footed people without any acrophobia. At some parts climbing skills at difficulty level 2 – 3 are necessary. [*]Plan your trip to take advantage of the weather. Start early on hot days to avoid noonday heat for exhausting ascents. Consider that strong winds are quite common on Amorgos and dangerous for people on exposed ridges. Also heavy fog, according to air-humidity and lower temperatures (-0,7 – -1° C/100 m.i.a) accumulates around higher aereas even in summer. For exposed and unmarked trails a compass, an altimeter plus a detailed map; and or a GPS device are highly recommended. [*]Plan your trip to be prepared for emergency cases. Don’t forget a first aid bag including also blistering plasters as well as a space blanket – a well established lightweight life saver at low cost. If you are lost, out of water, or hurt, stay where you are, calm down and think about your possibilities. For emergency cases out of mobile reception, one should know international distress codes like SOS or the alpine distress signal. Small but useful are the two attributes that apply to a pocket mirror that allows distressed hikers to reflect a signal to other hikers, passing boats etc. [/LIST]Equipment[LIST][*]Be equipped! Don’t act as a tennis-shoe-climber; wear strong boots, and take along weather proof protection clothes. Make sure to bring along enough water – on a round trip you may deposit a portion for the way back in a suitable, shady and easy detectable spot at about half way; sun protection for skin, eyes and head – also a mini folding umbrella is ideal for hot climate trekking, rain or not; snacks rich in carbohydrates to keep the blood sugar on an efficient level. [/LIST]Have fun and enjoy!



* Dimitris, the owner of the Amorgos Diving Center knows Amorgos like the back of his hand and is addicted to hiking. He also is on standby for mountain rescue. If you need help for planning a tour just visit the Pro-Shop at the center of Aegiali. "


"Amorgos Diving Center:
Tel/Fax: +30-22850-73611
Cell: +30-693-2249538"



Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-08, 11:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Nyttig info!
Ska anteckna Dimitris nummer utifall jag skulle bli "lost" någonstans under mina vandringar, även om jag lyckades väldigt bra sist jag var på Amorgos, så kan man ju ändå inte bortse från att "olyckan" kan vara framme!!

Sunny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-08, 12:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Man undrar ibland vad folk tror sig om att klara.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-09, 07:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

När jag läste detta så tänkte jag särskilt på de två franska kvinnor jag mötte på Amorgos De hade aldrig vandrat förut och tänkte (liksom jag) att Amorgos var perfekt för att börja med detta. Skillnaden var väl att jag tänkt mig en enkel vandring i sällskap med nyfunnen väninna till Langada och Tholaria. De skulle till Stavros som förstagångspromenix eftersom de hört så mycket fantastiskt om den vandringen.
Dagarna innan hade vi varit i klostret och mött några belgare (tror jag de var) de var vana vandrare och brukade gå bl.a i alperna. De hade varnat oss för Stavros eftersom stigen på sina ställen var så smal och nedgången.
(Hur det är med det kan jag inte svara på själv eftersom jag aldrig gått den och jag har i efterhand förstått att många inte alls tycker den vandringen är så farlig.)
Den grekiske affärsägaren jag stod och pratade med tittade på kvinnorna uppifrån och ned och så skrattade han och sa
- Ni måste byta skor först. Ni har väl andra med er?
(De hade flip flops på fötterna.)
Kvinnorna tittade frågande på honom och sa
- What do you mean?
De hade alltså tänkt vandra dit i flip flops. Tjohej!
Och lite så kan det ju lätt bli med en så vacker plats som Amorgos när det vilar ett romantiskt skimmer och går goda vindar över hela ön. Det är lätt att bli tagen för stunden och missbedöma eventuella faror.
Amorgos har ju många lättare stigar också (även om jag bara gått ett par av dem själv). Och de stigarna var perfekta att börja med. Rekommenderas verkligen även för nybörjare!
Nu får vi se när jag kommer dit i september om jag vågar mig på vandringen från klostret till Egiali. Det ska bli intressant, men är branten i början för brant så börjar jag grina och går hem haha.

Senast redigerad av Thira den 2014-09-09 klockan 07:16.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-09, 11:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

...är man så dum så man tror att man kan gå i flip flop till Stavros, då borde man ju inte vandra överhuvudtaget!
Vandringen till Stavros är inte så svår som det påstås...OM..man nu inte är höjdrädd! Jag hade inga problem alls!

Kanske vi kan gå tillsammans på vandringen klostret - Egiali?
Vore kul!!..

Sunny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-09, 17:35
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Ja det var vad butiksägaren också uttryckte fast i lite grövre ordalag och avslutade harangen ngt i stil med tokiga turister
Det vore kul att gå klostret egiali tillsammans Sunny ifall du kan tänka dig att börja från klostret. Jag har viss höjdskräck och har förstått det som att den mest branta sträckan är precis i början. Och ser det alldeles för stupbrant ut så kan jag ju vända där redan om det är ok för dig då vill säga (att du kanske får gå vandringen ensam)?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-09, 17:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Det vore kul att gå klostret egiali tillsammans Sunny ifall du kan tänka dig att börja från klostret. Och ser det alldeles för stupbrant ut så kan jag ju vända där redan om det är ok för dig då vill säga (att du kanske får gå vandringen ensam)?
Ja, jag hade ju ändå tänkt att gå den ensam.. så det gör absolut inget om du skulle avbryta.. men..det hade varit skoj om du lyckades ta dig vidare hela vägen!

Det är OK.. att starta från klostret... vi får kolla om det går någon buss dit på morgonen isf..jag startar ingen vandring mitt på dagen när det är som varmast, det är dessutom få viloplatser med skugga under den vandringen, har jag fått höra från andra som gått den sträckan.
Sen måste väderförhållanden vara goda, så vi får hålla koll på vilken dag som kan passa bäst!!

Sunny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-10, 19:42
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: SÄKERHETSRÅD VID VANDRING FRÅN AMORGOS RESCUE TEAM

Vi gick för några år sedan från Katapoula till Aegali. Det var en rätt krävande vandring som tog några timmar. Uppe på berget var det både kallt och dimmigt.
Några dagar tidigare hade vi mött en italiensk familj med små barn som iklädda flipflops som promenerat från Aegali till klostret.Vi tror att de vandrade tillbaka också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT