Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-03-13, 22:52
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Tack för fina tips. Jag börjar nog luta åt Katapola i alla fall, det är nog trots allt mer i min smak. Undersökningen talar ju sitt tydliga språk också
Mycket snack om blåsten, är det något man ska räkna med i juli?
Min son är en riktig snorklingsfantast men tyvärr är jag en vattenkruka så snorklingen måste ske nära land, någon som har tips på "barnvänlig" snorkling på Amorgos?
Oj vad man längtar nu, bort från is och kyla.
Kalypso
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-03-14, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
Mycket snack om blåsten, är det något man ska räkna med i juli?
Det går inte att säga med säkerhet. Meltemivinden brukar blåsa i juli, men under senare år har den varit ganska beskedlig. Om du håller tummarna riktigt hårt kan det lika väl vara vindstilla.

Citat:
någon som har tips på "barnvänlig" snorkling på Amorgos?
Både Agia Anna och Mouros erbjuder strandnära snorkling, fantastisk sådan dessutom. I Mouros kan du (om du vågar) snorkla i små grottor. Vid klippbadet Plakes efter Maltezi beach nära Katapola är det också bra att snorkla.

Citat:
Oj vad man längtar nu, bort från is och kyla.
Kan inget annat än att hålla med!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-03-25, 15:37
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sanny
Samt hamnen som var med i början av filmen.
Hej!

I vilken by hittar du denna hamn?

Veronica
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-03-26, 12:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
I vilken by hittar du denna hamn?
Om jag inte minns fel är det hamnen i Katapola.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-03-26, 13:27
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Om jag inte minns fel är det hamnen i Katapola.
Tycker mig inte känna igen det från filmen, men jag ska spana in det noggrannare när jag åker dit nästa gång! Du har säkert rätt Återkommer med rapport i slutet av juni!

Veronica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-03-26, 18:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
I vilken by hittar du denna hamn?
Jag är extremt osäker här, men är det inte hamnen i Katapola? I den svart-vita delen i början av filmen? Filmen har ju några år på nacken och saker, pirar och bebyggelse förändras… (Köpte filmen på DVD för några år sedan för att riktigt kunna vältra mig i Greklandssuget under vintermånaderna...)

Men för två år sedan så låg i alla fall vraket kvar i viken uppe i Amos Östra hörn... Och klostret är ju kvar... Och det lär nog inte försvinna i första taget...

Vinden, Meltemin, har de senaste 10 åren blivit mindre förutsägbar, som Janne säger. En av mina Grekiska vänner skakar numera sakta och bekymrat på huvudet och säger att det beror på miljöförstöring och global uppvärmning... Tja, vem vet...

Men även om det är sk. vindstilla så måste man passa sig lite om man kör moped. Jag har kört från Katapola till Egieli och tillbaka. Och på vissa sträckor bör man passa sig lite. Speciellt på em när solen ligger lågt till vänster när man kör tillbaka till Katapola.. Det kan komma kallras, eller fallvindar, dvs kall luft från toppen av bergen som "glider" ner mot havet. Och då kan det blåsa rejält just där. Det finns speciellt en sträcka ung. halvvägs, där det går uppför 5 - 600 meter. Där kan det kan blåsa småspik och luften vara iskall, men när man väl når upp till vänsterkurvan där uppe så är luften varm och go igen...

Men hon som satt bakom mig då protesterade kraftigt och insisterade på att jag skulle ta henne från Nordpolen till något varmare ställe... Och halvvägs uppför backen så var det en flock getter på vägen också...

Kallras kan inträffa på alla öar med lite höjd. Men jag har nog aldrig känt det så kraftigt som jag gjorde på Amo för några år sedan... Men det måste inte innebära att det inträffar varje dag! Jag kanske hade otur där.

Men Amorgos är en ö som "bör" besökas. Den är lite speciell... Det finns ett lugn på den ön som jag nog inte upplevt på någon annan ö...

Som många andra här sagt så är nog Egiali den bästa orten för familjer med mindre/yngre barn. Det finns en bra strand och byn är trevlig. Men personligen föredrar jag Katapola... Att sitta på torget nere vid hamnen med en Frappé eller en kall Amstel och titta på båtarna... Att byta ett ord eller två med båtfolket som kommer iland för att skölja bort saltet ur strupen... Ahhh... Lugnet personifierat... Människorna, maten, lugnet... Jag kommer att återvända...

Peter
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-04-02, 14:44
Gittan Gittan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 10
Standard Sv: Santorini-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
I somras gick Super Jet i alla fall från Amorgos till Santorini och omvänt så den kanske går även denna sommar En katamaran som gick snabbt...

Vi besökte Egiali över dagen och jag måste säga att Katapola var så mycket mysigare, men om vi åker tillbaka till Amorgos så kanske vi ger oss på att bo uppe i Chora som var SÅ mysigt!

/Alexandra
Kommer du ihåg vad bolaget hette och vilka tider/dagar de gick?

Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT