Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-31, 10:23
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Hur är Saroniska övärlden?

Hej,

Med 10 dagar kvar har jag varit helt inställdpå kykladerna men börjar nu vackla i mitt tänkande. Greken i den grekiska livs på Möllan (Malmö) Sade att jag skulle besöka Poros och Hydra. Hans grekiska vän instämde och nu letar jag förfullt efter information om dessa öar samt Egina som jag alltid varit intresserad av.
Har ni som varit där några tips?
Hur är det att ragga rum?
Jag vill ha liv och rörelse med fint vatten och bad (Inte alls nödvändigt med sandstrand!) men kan tänka mig att varva ner med 2 dagar på Hydra. En vacker stad som har en hamnpromenad och nära till närmsta badvik (typ Naxos) är att föredra.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Är det även någon som vet om de saroniska ögruppen har några bra båtförbindelser med Kykladerna?

/S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-31, 14:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Citat:
Är det även någon som vet om de saroniska ögruppen har några bra båtförbindelser med Kykladerna?
Mig veterligen finns det ingen förbindelse mellan ögrupperna alls. Du får åka via Pireus.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-31, 16:43
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Vi var på Poros för ett antal år sedan. Tyckte inte att ön var någon höjdare. Själva staden är fantastiskt vacker, men ön i övrigt har inget att erbjuda. Stränderna var inget vidare och vattnet i Galatas-sundet var inte rent. Det som var bra var just närheten till Athen, som delvis var vårt mål med resan. Vi tog också dagsturer till Egina och Agistri, helt ok. En dag tog vi båten över Galatas-sundet över till fastlandet och körde runt lite med moppen. Så fördelen med Poros är närheten till allt som finns runt omkring, annars räcker det med ett par dagar på den ön.


Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-17, 23:12
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Hydra är otrolig vacker... och inte en enda bil... (förutom sopbilen) utan några åsnor. Har för mig att så här är det i Spetses med som av allt jag har hört är otrolig vacker med.

Aigina var okej men ingen höjdare som Hydra..... Jag tyckte att Hydra var helt underbar missa inte den.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-18, 07:05
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Citat:
Ursprungligen postat av muffins
Hydra är otrolig vacker... och inte en enda bil... (förutom sopbilen) utan några åsnor. Har för mig att så här är det i Spetses med som av allt jag har hört är otrolig vacker med.

Aigina var okej men ingen höjdare som Hydra..... Jag tyckte att Hydra var helt underbar missa inte den.
Från Poros kommer man lätt till grannöarna Spetses och Hydra vilka är mysiga, vackra öar. Vi var på Poros ung. 15 år sedan, hyrde bil och åkte en lång tur på fastlandet också.
På ön Poros finns det bara (nästan) staden Poros och ett kloster några kilometer från stan. Nära till klostret finns en strand också.
Spetses lockar mig mest av dessa öar.
Soleil
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-18, 10:21
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Hej!

Den som inte tycker att Poros har ngt att erbjud har inte lagt ner tid pa att undersoka on och dess omgivning ordenligt.
Jar har vistas dar mycket eftersom min sambos familj kommer darifran och jag har sett manga vackra platser och strander. On ar alltid gron och det finns skugga nar varmen kommer pa sommaren.
Oarna runtom Poros och fastlandet har mycket att erbjuda. Hydra har fantastiska vandringsleder och underbar natur, speciellt under varen nar oarna blommar.
Jag har aven vandrat pa Methana, som ar en "bortglomd" Sporadisk o. Det ar en vulkano och den har nagot magiskt over sej. Dar finns en spa-anlaggning med svavelbad i hamnstaden.
Agistri har kristallklart vatten och gronska aven pa sommaren.
Pa fastlandet nara Poros finns mycket att se, bade berg och hav. Citronskogen tex pa andra sidan sundet vid Poros ar unik och kand for mycket goda citroner!!
Jag kan verkligen rekomendera att aka hit!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-28, 10:38
Tobbe grek Tobbe grek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Poros är toppen.
En trevlig hamnpromenad precis som i Naxos.
Trevliga människor på restauranger och liknande.
Risken att bli lurad är mindre än på många andra öar - på Poros vågar man t.ex. ta taxi utan att bli uppskörtad.

Jag skulle rekommendera att bo i Askeli en 20-minuters promenad från Poros stad (buss går också).

Vi bodde på Ninettas studios som var helt OK men med lite väl liten pool. Gick istället till grannhotellet Magda-Kamares som har öns största pool.
Där kan man även bo.

Lycka till med ditt ö-val!

Senast redigerad av Zanét den 2006-06-28 klockan 10:57. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-28, 15:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe grek
Risken att bli lurad är mindre än på många andra öar - på Poros vågar man t.ex. ta taxi utan att bli uppskörtad.
Invändning från min sida. Jag har aldrig blivit lurad när jag åkt taxi på andra öar. Största risken löper man i Aten.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-03, 18:30
Agistri Agistri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur är Saroniska övärlden?

Ifall du vill varva ner sa tycker jag att du inte ska aka till hydra, utan ak till Agistri istallet. Ar dar nu o det ar helt underbart! runt 30 i luften o 28i vattnet Agistri ar en liten gron o 15 min fran egina. for att aka hit tar du bilfarjan till egina eller direkt till agistri. du kan aven ta katamaranen keravnos fran aten. ifall du aker via egina sa kan du ta Agistri Express darifran. Ifall du vill ha bade liv o lungt tycker jag att du ska ta dig hit pa en onsdag o stanna tills pa sondag kvall. pa helgerna kommer namligen atenarna ut hit o da blir det mycket mer liv pa on!
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT