Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-03, 18:38
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Salamina på begäran

Lite om Salamina. Elisabet och Lizzi frågade lite om Salamina under bildgåtan 165 som jag hade. Salamina tillhör de Saroniska öarna! Cirka 30´000 innevånare, då inte räknat de som har sommarhus där!
Salamina är en rätt stor ö, mycket bergig och ganska tätt bebyggd. Ingen stor turistö men däremot så är ön viktig för Atenarna. Under påsken 2004 när jag var där så verkade det som att de flesta atenarna hade tagit sig dit! Aten låg öde men på båtarna till Salamina var det trångt.
Salamina är känt för sitt slag 480 f.kr. Ön ligger ett stenkast från fastlandet!
Jag kunde inte se så mycket av ön pga påsken som firades på sedvanligt grekiskt manér!

Tyvärr så känner jag inte att Salamina är en ö att rekommendera för en greklandshungrande svensk! Har man som jag vänner med hus där är det kanske lite annorlunda.
Jag rekommenderar att läsa på nätet om ön. Bilderna är tagna mot Pireus, ni ser att det är inte långt dit!
MVH
Yeasou
http://i76.photobucket.com/albums/j7...amotPireus.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j7...noSalamina.jpg
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-03, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Salamina på begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Tyvärr så känner jag inte att Salamina är en ö att rekommendera för en greklandshungrande svensk! Har man som jag vänner med hus där är det kanske lite annorlunda.
Intressant..tänka att jag missade den när jag var 2 veckor i Saroniska bukten... Vad jag förstår av min karta är det bilväg dit, alltså en bro till fastlandet... Tänk, jag tycker den verkar jätteintressant..Varför kan Du inte rekommendera den??

Lissi - fortfarande nyfiken
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-12-04, 07:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Salamina på begäran

Vattnet är väl tyvärr lite skitigt runt ön eftersom den ligger så nära Aten.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-12-04, 07:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Salamina på begäran

Jo det kan jag ju förstå....men naturen??

Lissi - som nog ska ta sig en kik ett par dar nästa gång hon är i närheten
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-12-04, 07:55
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Salamina på begäran

Håller med yeasou, Salamina gjorde inget större intryck på mig heller.
Har oxå vänner där som har sommarhus, hade det inte varit för att hälsa på dem hade jag nog aldrig besökt ön.

Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-12-04, 10:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Salamina på begäran

Tack

Låter som det skulle kunna vara ett trevligt utflyktsmål om man är i Aten.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-12-04, 17:49
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Salamina på begäran

Hej igen. Jovisst kan man ha trevligt ett par dagar på Salamina. Stränderna där är nog inte så jätteläckra vad jag vet. Någon bro tror jag inte att det finns dit. I varje fall har jag inte hört att det skulle vara så! Kanske någon annan Kalimerian vet
Jag tycker nog att det var kul att komma till Salamina men jag kommer aldrig att besöka ön utan att vara med mina grekiska vänner. Den grekiska påsken var en upplevelse att få vara med om där. Jag har aldrig sett så många grillar igång samtidigt som grillade lamm. Det rök vid varje hus och kojja. Där jag var fanns det många hus och villor. Jag upplevde ön som lite trång och stökig! Men som sagt var, det var kul att få fira påsk med vännerna där. All mat och dricka som fanns höjde stämningen till toppnivå! Spelade Bouzouki med Sokrates min gode vän och lärare!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-12-04, 17:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Salamina på begäran

Låter underbart med påsken!
Salamina är kanske värt ett stop på väg till Peloponnessos..
Tack för info!

Vattnet i Saroniska bukten är ju inte det där härligt klara man är van vid..det upptäckte vi när vi var på Angistri/Egina/Poros...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-12-04, 18:48
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Salamina på begäran

Ja jag håller med om vattnet runt Salamina inte såg ut som det gör vid öar längre ut från fastlandet!
Appropå Poros Den ön kommer jag nog aldrig mer att besöka. Tristare ställe har jag knappast varit vid i Grekland, möjligen skulle det vara Loutraki

Tacka vet jag Kykladerna

Yeasou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-12-04, 18:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Salamina på begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Tacka vet jag Kykladerna

Yeasou
..eller Dodekaneserna och Sporaderna!
Fastlandet går inte heller av för hackor

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-12-04, 22:44
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Salamina på begäran

Hej!

Salamina är ingen ö man kan rekomendera precis med i brist på annat kanske.... Har varit där ett par gånger, en gång bara för att cykla men inte ens det kan jag rekomendera.

Däremot tycker jag inte att man kan säga att Poros och de andra Saroniska öarna är så dåliga. Har varit där många gånger under de senaste åren eftersom min sambos familj kommer därifrån och bara man vet var man ska åka finns det fina badstränder, fin natur och mycket bra matställen.

Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-12-05, 05:58
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Salamina på begäran

Jag skrev inte att de Saroniska öarna är dåliga i allmänhet Jag menade att Poros var inget för mig. En verkligt positiv upplevelse jag hade på Poros får jag nog tillägga var att jag fick äta den godaste Stiffadon jag någonsin ätit, tidigare eller senare!
Alltid något positivt att minnas! Självklart finns det för andra många fina upplevelser att få på många öar och ställen där man själv inte trivts! Sånt är livet!

MVH
Yeasou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-12-05, 10:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Salamina på begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag menade att Poros var inget för mig.
Här har du en till som inte trivdes på Poros, yeasou. Det bästa med ön var Galatas på fastlandssidan, tyckte jag.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-12-05, 13:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Salamina på begäran

Jag har tillbringat några timmar på Poros vid en ö-kryssning. Den ön gav inte mersmak.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-12-05, 22:33
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Salamina på begäran

Nej, Poros är inte en ö som har etsat sig fast. Själva staden med klocktornet uppe på toppen var mysig, men ön i övrigt.... nej, vi blev inte förtjusta. Då gillade vi Agistri, dit vi tog en dagstur, mycket mer.

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-12-06, 07:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Salamina på begäran

Vi gillade också Agistri bäst när vi var där för 6 år sen... Vi var så knäppa så vi var där i 14 dagar och gjorde bara dagsutflykter till Egina, Poros och Hydra...Agistri är ju så litet så där hade vi cyklar och tog oss runt på den lilla ön..I övrigt bara solade, läste vi och bara VAR....om jag bara ska vila så måste jag vara på en JÄTTELITEN ö annars blir det bara "flänga runt för att se"... För mig är det nog så att det är saknaden av det kristallklara vattnet som gör dessa Saroniska öar mindre attraktiva än övriga....Annars är de rätt småmysiga och grekiska tycker jag det lilla jag sett i alla fall...

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT