Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-07-13, 23:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 748
Standard Om man vänder på steken

Äntligen landat i Jönköping!
Så fort jag entrade marken slog piskregnet och den isande vättervinden mig i ansiktet.
Taxi Kurir's chaufför hämtade upp mig på Axamo flygplats, som avtalat, diskret men trevlig.
Muhammed, chauffören, körde mig mot centrum på raka, säkra vägar och berättade om kusinerna som nyss öppnat en pizzeria i stan.
Deras mor hade ett hemligt recept på pizzasås som blivit så populär att folk vallfärdade enda från byn Huskvarna för att få åtnjuta den på sin pizza. Hade man tur..ja då hade man kunnat få en pratstund med henne över grytan i köket.

Vi åkte den otroligt vackra vägen längs Vätterns strand mot den genuina byn Gränna.
Väldigt turistigt och en del tingeltangel men det kan man snabbt passera och blunda.
Däremot får man inte missa att köpa med sig den eftertraktade polkagrisen, en raritet som folk från hela Sveriges land har som mål att införskaffa på detta resmål. Jag fyllde min bag med dessaa röd o vitrandiga stänger.
Hade beställningar från vänner o bekanta.

Härifrån nere vid den genuina hamnen kan man via "Skopan" ta sig över till ön..ja Visings-ön Den är platt..inga backar alls och har flera mysiga stränder. Vegetationen består av härliga gröna ängar, björkalle'er och små krokiga grusvägar. Har man tur så kan boskap som den svenska kon skådas och även en å annan häst.
Jag bestämmer mig för att hyra en cykel. Sen är det bara att trampa på. Svindlande utsikter, borg och stenruiner fångar mina ögon. Så vackert!
Detta var bara ett litet smakprov från en annan del av (Jön)Köping
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2023-07-14 klockan 00:11.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-07-14, 05:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Om man vänder på steken

Wow, Kajja!

/ Anne
som också nångång för länge, länge sedan köpte polkagris i Gränna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-07-14, 09:37
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Om man vänder på steken

Fin kust väg med bla Brahehus. Åkte den i lördags ner till Värnamo och kollade fotboll
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT