Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2015-09-21, 16:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det tråkiga var att jag skulle ha träffat Anneli och Reijo på vägen hem, och det blev tyvärr inte av, och det var synd för jag hade sett fram emot att se deras hus och olivodling.
Ja det var verkligen synd. Det är säkert ett underbart ställe. Bättre lycka nästa gång!

/ Anne
Svara med citat
  #122  
Gammal 2015-09-21, 18:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag åt ute i går kväll, också där mycket god mat. I morse kom hon upp med en frukostbricka innan klockan var sju.

Bra du fikk god mat

Det er lunsjen som bruker å være hovedmåltidet hos Stella, det er da det gjerne blir nok til gjestene og - men hadde du bestilt frokost?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag inte rapporterar ikväll beror det på detta väder som är på väg hit just nu. Om det blir illa, vilket det troligen blir, drar de ut sladden till internet.
Veldig fint bilde - vi har sett tilsvarende skyer i den retningen flere ggr u t e n at det har fulgt uvær med.., men i dag er det vel mest sannsynlig at det kommer....
Selv om "blixt og dunder" kan være et fantastisk skue, så er jeg virkelig lei meg ( ledsen) for at ikke det
f i n e været fortsatte.... Det er jo s å mye du skulle sett og beundret i området disse 6 dagene!
Kysten videre til Stoupa, Ag Nikolaos, Tranchila! Areoplis, Drios grotten, Vathi og gjerne fine Gythio... Og mye nærmere Kardamili alle sjarmerende og spesielt fine bergsbyer hvorfra man har fantastiske vyer....
Jeg er spent på hva du prioriterer å se/besøke
- og håper solen skinner igjen allerede i morgen !!!!!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Tack igen Kari för din stora generositet att dela med dig av Stellas Rooms och mailadresser dit och annat till oss som ska till K.
Du har varit så otroligt hjälpsam.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg


Lissi
Tusen takk for at dere sette pris på, er glade for, at jeg har gitt informasjon og anbefalt Stella's rom, Thira og Lissi

For meg er det jo en dobbelt glede, for jeg er jo glad på vegne av Stella og Panagiotis og, om de får enda bedre belegg på rommene
Flere som spiser på tavernaer og handler i butikkene blir det og, altså bra for byen Kardamili

Så for meg er dette en glede, så får jeg passe på å bestille t i d l i g når vi selv skal til Kardamili
Det blir til våren
Svara med citat
  #123  
Gammal 2015-09-21, 18:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Från busstationen äntrade jag en taxi som skulle köra mig till Kardamili. Jag var beredd på slingriga vägar, men jag var inte beredd på att taxichauffören skulle göra korstecken, ta på sig bältet och stampa gasen i botten. Ofta körde han i 100 km/h, och ni som har varit här vet hur vägarna ser ut.
När jag kom fram fick taxichauffören rejält med dricks för att han hade kört mig tryggt och säkert.
Hur mycket kostade taxin? Jag måste annars ha en hotellövernattning i Kalamata då jag missar sista bussen till Kardamili....

Lissi
Svara med citat
  #124  
Gammal 2015-09-21, 18:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tror det kommer att bli trångt i Kardamili till våren... drar nog till annan ort.....
Svara med citat
  #125  
Gammal 2015-09-21, 19:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tror det kommer att bli trångt i Kardamili till våren... drar nog till annan ort.....
Vel..., trangt - det skal vel mye til
Foreløpig vet jeg om at vi selv skal dit i apr/mai, og Thira, som skal dit senere i Mai
Svara med citat
  #126  
Gammal 2015-09-21, 20:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vel..., trangt - det skal vel mye til
Foreløpig vet jeg om at vi selv skal dit i apr/mai, og Thira, som skal dit senere i Mai
Ja, du det vet vi ju inte än... hur många som ska dit.. ..den sk "Kalimera -effekten" är ju väl känd!..

Men min kommentar innan var mer som ett skämt!..
Vi kanske kan ha en Kalimera-träff?.

Fast jag har inte bestämt vart jag ska till våren än.. alldeles för långt kvar dit!
Nu ska jag först njuta av min höstresa till de Saroniska öarna och en liten del av Peloponessos.. 6 dgr kvar..
Svara med citat
  #127  
Gammal 2015-09-21, 22:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur mycket kostade taxin? Jag måste annars ha en hotellövernattning i Kalamata då jag missar sista bussen till Kardamili....

Lissi

Lissi, när kommer du till Kalamata. Är det efter mörkrets inbrott? I sådana fall så tycker jag absolut du ska övernatta där. Killen som skjutsade mig till Aten från Kardamyli är yrkeschaufför. Han sa att han vägrar köra vägen till K från Kalamata när det är mörkt och då är han från Kardamyli. Ingen belysning (inte som jag såg till åtminstone) och som du minns, slingrande bergsvägar över raviner bl.a. Dimma på kvällen brukar dessutom försvåra körningen ytterligare berättade han och göra vägbanan hal och fuktig och sikten dålig.

Senast redigerad av Thira den 2015-09-21 klockan 22:10.
Svara med citat
  #128  
Gammal 2015-09-21, 22:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Lissi, när kommer du till Kalamata. Är det efter mörkrets inbrott? I sådana fall så tycker jag absolut du ska övernatta där. Killen som skjutsade mig till Aten från Kardamyli är yrkeschaufför. Han sa att han vägrar köra vägen till K från Kalamata när det är mörkt och då är han från Kardamyli. Ingen belysning (inte som jag såg till åtminstone) och som du minns, slingrande bergsvägar över raviner bl.a. Dimma på kvällen brukar dessutom försvåra körningen ytterligare berättade han och göra vägbanan hal och fuktig och sikten dålig.
Det låter absolut som om jag ska övernatta i Kalamata och ha en lugn skön kväll där....Jag har faktiskt räknat med det. För att hinna till sista bussen från Kalamata till Kardamyli måste jag åka bussen som går vid 14.10 från Aten och det lär jag inte hinna då båten från Tinos kommer till Rafina först straxt efter 12... Så jag tar mig i lugn takt till Kalamata och sover där en natt... JO vi körde ju hela den halvön från söder och upp till Kalamata efter att ha bott i Kardamyli och det är smala vägar..vi körde bara på dagarna...

Lissi
Svara med citat
  #129  
Gammal 2015-09-21, 23:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vilken härlig resa du gör!
Tack för att vi får följa med.
//
KR
Svara med citat
  #130  
Gammal 2015-09-21, 23:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, du det vet vi ju inte än... hur många som ska dit.. ..den sk "Kalimera -effekten" är ju väl känd!..

Men min kommentar innan var mer som ett skämt!..
Vi kanske kan ha en Kalimera-träff?.

Fast jag har inte bestämt vart jag ska till våren än.. alldeles för långt kvar dit!
Nu ska jag först njuta av min höstresa till de Saroniska öarna och en liten del av Peloponessos.. 6 dgr kvar..
Jeg forsto jo skjemtet, Sunny
- selv om jeg absolutt ikke undervurderer Kalimera"effekten"!!!
- d e n er noe helt annet enn den lille effekten av mine anbefalinger

Det er et ansvar og å gi anbefalinger, jeg er s å glad Janne er fornøyd/ belåten
- men hadde ønsket værgudene var på hans side

Jeg ønsker deg en kjempefin ferie på fine Saroniske øyer og (var det?) Nafplio, Sunny
Svara med citat
  #131  
Gammal 2015-09-21, 23:42
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Ja, Kari.. Nafplio ska jag försöka ta mig till!..

Vi är många här på forumet som är bra på att berätta om våra resor i ord och bild.. du är en av dem Kari... dina fina bilder från Kardamili lockade mig mycket!..
Svara med citat
  #132  
Gammal 2015-09-22, 07:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om jag nån gång skriver en bok, ska den heta "Under tamarisken".
Vi kan skriva tillsammans, under en tamarisk förstås, med en liten ouzo.

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Kom ni till avslut med diskussionen ????
Onej, den fortsätter, och jag tror inte den finns ett slut.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det er jo s å mye du skulle sett og beundret i området disse 6 dagene! Kysten videre til Stoupa, Ag Nikolaos, Tranchila! Areoplis, Drios grotten, Vathi og gjerne fine Gythio... Og mye nærmere Kardamili alle sjarmerende og spesielt fine bergsbyer hvorfra man har fantastiske vyer.... Jeg er spent på hva du prioriterer å se/besøke
- og håper solen skinner igjen allerede i morgen !!!!!!!!!!
Jag har fortfarande tre dagar på mig, så jag hinner nog med en del. Vädret ser bättre ut idag, så jag kanske hyr en moped och ger mig av.

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Detta roar mig verkligen, för jag visste att det går med dig just så här. Jag har ju besökt alla dessa ställen och VET.
Och du hade helt rätt, här är underbart!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur mycket kostade taxin? Jag måste annars ha en hotellövernattning i Kalamata då jag missar sista bussen till Kardamili....
Den kostade 51 € och då körde han med taxameter. Jag skulle aldrig valt att övernatt i Kalamata. Ta en taxi. Värt varenda euros.
Svara med citat
  #133  
Gammal 2015-09-22, 07:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Lissi! Kul att vi är två här på Kalimera som har fått väder uppkallat efter oss!
Mitt väder ligger någonstans mellan era väder, så vi kanske kan kalla det Janneväder.
Svara med citat
  #134  
Gammal 2015-09-22, 07:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Jag fick inte tillfälle att skriva om gårdagen så jag gör det nu i stället.

I går morse vaknade jag kring halv sju av blixt och dunder.



Jag gick upp och tog denna bild.




Sekunden efter tog jag en ny bild, då kom en blixt och bilden blev så här ljus. Sedan kom en knall som till och med skrämde mig, som älskar åska.

Efter frukost gick jag till bokhandeln, som är mycket bra, och köpte karta över Mani och en bok om Mani.



Jag log för mig själv när jag såg denna bok. Hade en trevlig pratstund med ägarna till affären, och de visste mycket väl vem Staffan var.

Sedan läste jag boken och planerade för de kommande dagarna. De finns hur mycket som helst att se och göra i Mani. Jag skulle behöva en bil, och några år på mig, för att hinna med allt.




Mellan regnskurarna gick jag ut i byn och fotograferade. Jag la mycket tid i Old Kardamili, som var riktigt fint. Dit ska jag gå igen när vädret är bättre.




Havet var förgrymmat idag, och jag tog massor med häftiga bilder, detta är en av dem. Inte många som badade idag, om man säger så.




Här sitter jag med min bok på min underbara altan och väntar på nästa oväder.




Som tur var regnade det inte på kvällen, så jag kunde gå ut och äta. Jag åt stifado på Taverna Kiki. Tro det eller ej, men det var den godaste stifado jag har ätit i Grekland. Galet god!




Så här ser det ut från min altan just nu. Tittar ni väldigt noga ser ni Koroni på andra sidan. Då menar jag verkligen väldigt noga. Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och se om jag kan hyra en moped från Stoupa.
Svara med citat
  #135  
Gammal 2015-09-22, 07:47
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Bokhandeln är otroligt välsorterad för att ligga i en så pass liten by. Ägaren verkade verkligen brinna för böcker och läsning. Jättefint ställe. Jag köpte en del reselektyr där.
Jag fortsätter väl då att upprepa mig om hur vackert det är och hur fina dina bilder är. Det går liksom inte att se sig mätt på och i Kardamyli.
T.o.m människorna är vackra haha.
Håller däremot INTE med dig i ditt råd till Lissi ovan att åka taxi från Kalamata på bergsvägarna till Kardamyli i mörkret. Å andra sidan har jag aldrig gjort det själv. Kunde kanske vara spännande (hjälp!).

Ha en fin dag nu och visst är maten på Peleponessos god. Överallt!
Rekommenderar också en frozen yoghurt från Lolas (inte Lelahs) som ligger på huvudgatan. Inte så farligt för figuren som glass så du ändå håller dig i din ursprungliga formation och verkligen supergod. Särskilt den naturella blandad med jordgubbssmak. Jisses!
Svara med citat
  #136  
Gammal 2015-09-22, 08:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Håller däremot INTE med dig i ditt råd till Lissi ovan att åka taxi från Kalamata på bergsvägarna till Kardamyli i mörkret. Å andra sidan har jag aldrig gjort det själv. Kunde kanske vara spännande (hjälp!).
Jag tyckte inte vägen var så farlig att åka, inte med tanke på vissa vägar på Kreta som jag har åkt. Men så kom jag ju hit i dagsjus. Det är säkert något annat när det är mörkt. Jag ska åka härifrån när det är mörkt, har liksom inget val, för sova i Kalamata gör jag inte.
Svara med citat
  #137  
Gammal 2015-09-22, 08:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Nejdå jag tyckte inte heller den var särskilt farlig dagtid. Utgick mer från vad min vän sade och att jag har för mig det inte fanns någon vägbelysning. Men är det lugnt så vore det väldigt bra för inte heller jag vill spendera natten i Kalamata nästa gång jag kommer. Och jag kommer också kvällstid.
Svara med citat
  #138  
Gammal 2015-09-22, 08:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men är det lugnt så vore det väldigt bra för inte heller jag vill spendera natten i Kalamata nästa gång jag kommer.
Ja, fatta hur det skulle kännas att åka härifrån och avsluta resan i Kalamata. Jag chansar och tar en taxi direkt till flygplatsen.
Svara med citat
  #139  
Gammal 2015-09-22, 08:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

KALIMERA, Janne

- jeg ville gerne ha kommentert dine fine og heftige bilder o.a, men står "på farten" så det får bli senere

I tilfelle du ikke vet det allerede, vil jeg prioritere og fortelle, spesielt til deg og Thira, som jeg vet har planer om å reise til Peloponnese til våren, er at har Aegean Airlines har lagt ut vår/sommerrutene

De flyr direkte Arlanda - Kalamata på lørdager i år og

- men dessverre, fortsatt ikke Oslo - Kalamata....

Ha en kjempefin dag
Svara med citat
  #140  
Gammal 2015-09-22, 09:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Jag vet Kari. Har redan köpt för hemresan. Tror dock ditresan kommer ske via Aten och Nafplion.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT