Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-16, 09:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Vår man i Ierapetra, 19/12 -98 -- 10/1 -99

En "blöt" julresa.

Tre veckor på Kreta igen. Detta jullov hade vi inte tur med vädret! Så kall jul på Kreta hade man inte haft på 30 år. Det kallaste vi uppmätte var + 7,7oC- nattetid! Blött! Ja, under 14 av dagarna har det varit skurar, vilket betytt att vi inte gjort så många utflykter som vi planerat. Vid långregn har vi ofta varit inne: läst, löst korsord, lagt puzzel och sett på grekisk TV. Det har satt sina spår! I taket! Det som i somras blev nymålat, har nu fläckvis blivit grönt av mögel. Eftersom jag har två "ladies" med mig, svärmor Asta (85) och fru Ylva (52) "måste" huset ha svensk inomhusvärme! (Kreterna har fönstren på glänt dygnet runt). Två elektriska apparater har gått dygnet runt, för att få upp tempen. Dessutom använder damerna elektriska värmemadrasser! Eftersom huset är av sten och ingen utvädring av den fuktiga luften sker, blir effekten enl. "Lagen om kalla väggen", att ångan faller ut som vatten. Största temperaturskillnaden är mellan ytter- och innertak, därför kondenseras ångan där, vilket mögelsporerna gillar. Det är enl. experter på Länsförsäkringar ingen hälsofarlig mögelbildning, men det ser inte vackert ut, när man lyfter blicken! Grannfrun Pelagia kom in med den överblivna färgen från i somras, som tips att jag bör "gå i taket" igen. Men jag tror jag sparar med målningen till sommaren. Då målar jag taket grönt!

Mängden oliver denna säsong har inte varit så stor som de två föregående. Trots att det känns i armarna och i ryggen på en åldrad man att slita med olivskörden, gör jag det med glädje! Jag som ansett att potatis gett maximalt utbyte (c:a 8:1), har nu fått en ny favorit! Jämförelse 1) Plantering: olivträd vart 1000:e år (eller helst tätare) och potatis varje år.
2) Skörd: oliver varje år under 1000 år, då det är varmt och skönt och solen skiner. Potatis nästan alltid då det blött, lerigt och kallt!
300 olivträd på Kreta ger en acceptabel årsinkomst, men 300 sättpotatis räcker inte långt. Att ensam klara av olivskörden är dock svårt, eftersom det är många arbetsmoment. Breda ut nät under träden, slå ned oliverna med maskinhjälp eller för hand med "mattpiskare", samla upp oliverna från näten, grovrensa bort grenar och blad samt fylla dem i säckar. Därför är det ett "familjeföretag" eller, då inte familjen räcker till, inhyrd arbetskraft som gäller. En tillfällig olivarbetare tjänar detta år 7000 Dr = 260 kr per dag (dock skattefritt)! Är Du från Albanien, får Du dock nöja Dig med 5000 Dr. Är Du Jannis från Östersund, får Du en 5 liters dunk med jungfruolja och färska oliver. De senare för att ta med hem och "lägga in". Ja, jag är olivberoende! Jag klarar inte matlagning utan olja och till salladen vill jag ha svarta oliver året om!

Två ämnen som jag har tagit upp tidigare är problemen i vår by och de grekiska könsrollerna. Den sista trenden på charterfronten är nu "all inclusive". Det betyder, att Du har helpension och får äta och dricka så mycket Du vill på Ditt valda hotell. Dessutom finns all den sport- och nöjesutrustning som turisterna önskar samt staket kring hotell och strand! I byn finns två större hotell vid stranden "Long Beach". Båda har haft ekonomiska problem, men båda bygger nu ut för upp till 400 - 500 gästbäddar vardera. Men "all inclusive"-människor lämnar inte anläggningen, utan ägarna till affärer, restauranger och barer och som bor i byn får problem, eftersom de ska leva på sommarens inkomster under hela året. Hotellägarna bor ofta utanför Grekland. De tänker bara på hotellets miljö och inte på omgivningens. Och naturligtvis på inkomsterna. Jag ser med förvåning och skrämsel på fenomenet. Att träffa landets befolkning, se deras seder och kultur, tycker jag är det primära vid en utlandsresa. En matsal, en bardisk, en badstrand, en hotellmiljö är ju nästan densamma var man än befinner sig! Jag hoppas och tror att trenden vänder, så att turisterna ger sig själva chansen att möta de vänliga och levnadsglada Kreterna!



Könsrollsfrågan fick jag förhoppningsvis besvarad på flygresan mellan Aten och Heraklion. Jag blev placerad bredvid en ung dam c:a 25 år, som studerade juridik i Schweiz. Hon hade
½ år kvar av sina studier. Det som sedan väntade på Kreta eller i Aten var: väntan! Väntan på enklare anställning som kan ge meriter för framtida advokatjobb. Det finns nämligen oerhört många högskoleutbildade i Grekland. Många reser utomlands, för att få både språk och utbildning samtidigt. De som inte vill eller inte har förutsättningar för studier blir lantarbetare. Runt Ierapetra innebär det jobb i de otaliga växthusen. Men många äger sina växthus. Till könsrollerna! Jag tog upp den gamla frågan varför männen sitter på caféer, medan kvinnorna sköter allt i hemmet, trots att de numera ofta har en anställning. Dessutom får kvinnorna vara riktiga uppassare vid matbordet, om det saknas vatten, gaffel e.d. En man rör sig inte! Är frun upptagen får döttrarna springa! Min reskamrat påstod, att nu sker en snabb förändring bland de unga i de större städerna. Eftersom både män och kvinnor måste arbeta för att få ekonomin att gå ihop, hjälps båda parter åt i hemmet. De deltar också i utelivet, men tillsammans! På landsbygden går det långsammare och de gamla traditionerna består ännu. Men min trevliga och intelligenta reskamrat var mycket optimistisk inför framtiden! Då jag undrade om eventuell kärlek till någon "joddlare" kunde få henne att överge Kreta, sa hon: ”Aldrig! Kärlek är inte värd att ge bort till en schweizare. Där tänker man bara på pengar och lever utan spontanitet och livsglädje”! Den unga kvinnan var en självsäker, spontan och fin bekantskap, som gjorde 50 minutersresan kort.

Jag har fyllt år igen och bara två månader sedan sist! Den 7:e januari har alla Jannisar namnsdag i Grekland. Det är mitt namn här! Här firar man inte årsdagen av födelsen utan årsdagen av sitt namn! Det blir ju mindre problem med den egna åldern då. Den kommer man inte ihåg, vilket kan vara skönt vid min ålder! Nu har jag i alla fall uppnått min 61:a namnsdag. Den firades på en kafenio i Ierapetra tillsammans med två andra "Jannisar" och 15 andra personer (släktingar och vänner). God stämning, god kretensisk mat i mängd och vatten, Amstel och lantvin från fat. Vilken tur att jag blivit omdöpt, så jag får uppleva dessa härliga människor!

Jag har fått en väldigt fin kontakt med flera små barn här. Det kan bero på, att jag har tid med dem under semestern. Jag leker med dem, som många svenska pappor gör. Lyfter dem i luften, gungar dem, snurrar karusell, dansar "små grodorna" o.d. När barnen pratar med mig, förstår jag ju inte alla gånger och då får ju de bestämma. Jag får ju skratta, lära mig ramsor och ord på grekiska och får naturligtvis vänner för livet. Tur att mitt barnasinne finns kvar! De äldre på Kreta leker inte med barnen på detta sätt, utan pratar förstånd med dem! Tänk på vilken ordning det är vid ett matbord bland greker. Barnen sitter stilla under flera timmar, men får hela tiden delta i gemenskapen! Inget spring runt borden och inget krav på uppmärksamhet, utan de små lyssnar och lär av de äldre!

Nu är det dags att åka hem och planera för sommarens resa. Då blir det åtminstone fyra veckor. Det blir inte Austrian Airlines, för de tappade våra väskor både på vägen ned och på vägen hem! Vi behöver inte hyrbil, utan vår egen vespa får rulla runt i byarna. Då blir det inte blött, utan bara sol! Jag längtar redan! Men vi återvänder till Sverige utvilade och är väl beredda för kommande jobb.

/Jannis

Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-16, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vår man i Ierapetra, 19/12 -98 -- 10/1 -99

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Nu har jag i alla fall uppnått min 61:a namnsdag. Den firades på en kafenio i Ierapetra tillsammans med två andra "Jannisar" och 15 andra personer (släktingar och vänner). God stämning, god kretensisk mat i mängd och vatten, Amstel och lantvin från fat. Vilken tur att jag blivit omdöpt, så jag får uppleva dessa härliga människor!
Jag har tyvärr aldrig haft förmånen att fira min namnsdag i Grekland. Jag har dock varit med och firat många grekers namnsdag, och det är definitivt roligare än våra födelsedagar. Ser fram emot att fira Jannis på plats någon gång. Kanske i Ierapetra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-16, 11:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vår man i Ierapetra, 19/12 -98 -- 10/1 -99

Janne, du är så välkommen hit och gärna i samband med Jannisdagen! I år bjöd jag, som seden är, de aktiva på vårt gym på chokladgodis. På kvällen hade vi parea i grannhuset. Pelagia hade lagat det lår av killing, som jag köpt + killinglever. Vi var 10, som njöt av mat och vin och så småningom började också Daskale, den pensionerade skolläraren, att sjunga. Det är alltid härligt med gemenskapen mellan vänner och grannar här på Kreta.

Det har varit mycket kring oliver och skola. Det var ju årsvis mellan breven och jag skrev väl om det jag var mest engagerad av.
Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-17, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vår man i Ierapetra, 19/12 -98 -- 10/1 -99

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Janne, du är så välkommen hit och gärna i samband med Jannisdagen!
Tack. Vi får hålla tummarna att det blir av någon gång.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT