Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-30, 13:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Om djurlivet

När Svensson går till vila i sin hotellsäng sent om natten hör på ön anar han ingenting. Fortfarande med flygplansdån i öronen och lite sjösjuk efter färjeturen från Kos, less på väntande och sittande, tar han sig en eller flera öl på balkongen och faller sen i säng. Det är kolmörkt ute ,mellan fönsterspjälorna kommer en ljuvlig vindpust, nån nattlig syrsa hörs lagom exotiskt...klockan är tre...Klockan fyra vaknar Svensson tvärt och svärande-mitt i kolmörka natten hörs en TUPPGALNING! -OCH EN TILL!

Djurlivet här på ön är lantligt och intensivt. Många har en skock höns och en par getter- mitt i stan. Min grannfru har höns och en stilig tupp med jättekrage i vitt och brunt, han stoltserar och paraderar och försöker hålla ordning på sina damer, inklusive ett gäng kalkonungar. Här kan man prata om frigående höns! Min grannfru har gett upp tanken på att de ska hålla sig bakom stängslet. De flyger ledigt upp i träden och över till vår trädgård, spänstiga damer hela bunten.

Jag föreställer mig hur tupparna i alla byar börjar gala i fyratiden lokal tid, säg i Japan och på de oceaniska öarna. Vartefter jorden snurrar vaknar tuppar i Kina, Indien, Ryssland, Tjeckien, Spanien. Galningstävlingarna fortsätter... Island vaknar, Kuba, Mexiko, Chile. Tänk er vilken konsert som pågår jorden runt mellan fyra och sex!

Får och getter har vi också gott om . Hjordarna betar överallt och har förstås kraftigt bidragit till att det finns så lite träd på sina håll. Alla förståndiga människor har stängsel och grindar runt husen, för getterna är duktiga på att hitta minsta gröna strå. Och visst blir man ilsken när dom tagit sig in och mumsat i sig både blommor och grönsaker. Det här började redan med Kain och Abel, ni har väl läst er bibliska historia.

Bina har sin bästa tid i maj.juni när bergen är fulla med blommande timjan. Biodlarna flyttar runt sina kupor vartefteroch man kan överallt se
rader av ganska små , fyrkantiga kupor uppställda på bergssluttningarna. Honungen är superb, mörk, flytande, mycket aromatisk.

Någon enstaka häst och några pensionerade åsnor finns det här, men betet är otillräckligt för kor, så mjölk importeras. Holländsk burkmjölk duger åt mig, men jag saknar den vanliga billiga svenska yoghurten i litersförpackning.

Hundar och framför allt katter finns i stort antal. Det har skett en förändring i synen på keldjur/husdjur efter hand. För trettio år sedan var det uteslutet att man skulle ha en hund inomhus. Den ansågs smutsig, och rabies var en realitet.

Idag, med bättre tillgång på veterinärer, bättre ekonomi och en annan syn på djurhållning har katter och hundar faktiskt fått ett något bättre liv här. Men jag tror aldrig att grekerna kommer att ta till sig västvärldens smått hysteriska överdrifter med renrasighet, utställningar och enorma priser på en kattunge eller valp.

I anslutning till OS i Aten rensade man stan på lösspringande hundar, narkomaner och annat löst folk och debatten gick högt i media om hur man skulle handskas med problemen. Men nu...

Själv har jag en skock bedårande kattungdomar som lever ett härligt liv i full frihet men med stadig fodertillgång. Vilken aptit, vilka hopp, vilka brottningsmatcher, vilken livsglädje!

Andra för en svensk lite ovanligare djur är sköldpaddor, ormar och skorpioner. Ugglor hoar nattetid och kollar man himlen ser man ofta örnar, här står en strid mellan herdar och ekologer, för örnarna tar lamm och killingar.

Delfiner ser man ibland och även den utrotningshotade medelhavssälen, som var så vanlig förr att det var skottpengar på den, eftersom den förstörde fiskedonen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-30, 13:21
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Om djurlivet

Jättekul Monica att läsa dina inlägg om livet på Kalymnos. Det värker bara lite (mycket) i hjärtat av längtan . Fortsätt med dina berättelser!!!

Mia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-30, 14:02
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Om djurlivet

Ja, det är verkligen jättetrevliga berättelser . Man hör och ser allt framför sej, som om man vore där.
Oj, vad jag längtar att få åka iväg .

Barbro
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-30, 22:07
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Om djurlivet

Ja, nog värker det i hjärtat och hela kroppen! Men jag har bestämt mig!
Till hösten kommer jag, om jag så ska åka ensam! Vet inte ännu hur min bästa vän har tänkt sig hösten. Men jag hoppas på sällskap. Annars klarar jag mig. Kalymnos är ju mitt hjärta!
Och Monica! Hälsa gärna till Anna Kalitatzaros(?) från Eva i Sundsvall (Ljungaverk). Tack för dina berättelser från Kalymnos! Det värmer ett fruset norrlandshjärta...

Eva

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-31 klockan 12:49. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-30, 22:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Om djurlivet

Detta är både härligt och plågsamt och läsa Man vill dit NU

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-31, 06:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Om djurlivet

Citat:
Ugglor hoar nattetid och kollar man himlen ser man ofta örnar, här står en strid mellan herdar och ekologer, för örnarna tar lamm och killingar.
Både nyfiken, skeptisk och tvivlande.

När var och hur. Går detta med örnarna att verifiera?

Lefteris
renegade
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-31, 07:28
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Om djurlivet

Hej!
Roligt att läsa om livet i Grekland!
Angående hundutställningar vill jag bara säga att det finns redan i Grekland. Grekiska Kennelklubben håller i dem.
Det finns också diverse olika tävlingar för bruks och tjänstehundar.
De flesta hundarna som man tävlar med har importerats från Tyskland.
En populär ras att tävla med i Grekland är Malinois, en korthårig belgisk vallhund.
Hälsningar hundtokiga Stina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-31, 11:40
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Om djurlivet

Tycker absolut du ska åka ensam om inte din väninna åker med! Åkte helt själv i 2 veckor -93, tror det är den roligaste semester jag haft. Ensam blir man nog inte riktigt på Kalymnos . Det är ju alltid någon som kommer och pratar, och du känner väl säkert en hel del folk redan. Bortlömd blir man inte av Kalymierna, på gott och ont .

Har märkt att hundar verkar tas om hand lite bättre än för 10-15 år sedan. Många har ju hundar som sällskapsdjur inomhus och det var kanske inte så vanligt tidigare. Såg dock också katter dö framför ögonen på oss när vi var nere förra året, jag och min dotter. De hade nog fått råttgift i sig . Det var lite ledsamt för Matilda särskilt. Sedan vet jag ju ändå flera som också gillar katter och brukar ge dem mat, men gift kan ju varken katter eller hundar skyddas mot om de springer lösa och tuggar i sig det mesta.

Hälsa hela Kalymnos Monica!!!

Mia

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-31 klockan 12:49. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT