Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-15, 22:10
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Zakynthos?

Hej. Jag är ny här. Jätte bra sida måste jag säga, och forumet verkar hur trevlig som helst.

Jag är själv grekiska och ska nu med min svenska pojkvän till Grekland. Vi åker i Slutet av augusti. Det är tyvärr en specifik vecka som vi kan åka, pga mina tentor/sommarjobb och av att hans kompis från USA ska vara här dagarna innan.

Därför funderar jag på att vi ska åka till Zakynthos, då det var just Zakynthos och Skiathos jag hittade biljetter till.

Jag har aldig varit i Zakynthos eller de Ioniska öarna överhuvudtaget utan brukar ofta åka till kyklades. Är Zakynthos verkligen så fel val som det verkar efter att jag har läst några inlägg här? Borde jag tänka om saken???

Om det nu är värd att åka dit? Är Kalamaki en bra ort att bo? Hur är stränderna och nattlivet där? i eller ska vi välja Laganas?

Båten till Kefalonia... hur mycket kostar den och hur lång tid tar det att pka dit? Vet någan av er?

När det gäller Skiathos är det ett bättreval tycker ni?

Vet inte vad jag ska göra.
Fanns det flera alternativ för just dessa dagar vi kan åka skulle jag välja öar som Milos, Andros eller Amorgos men tyvärr har jag i år inte så många val.
Tack
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-17, 11:40
MSSM MSSM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 5
Standard Sv: Zakynthos?

Hej Muffins!

Jag har precis kommit hem efter en vecka på Zakynthos. Detta var den enda ön som jag hittills inte varit på i den joniska övärlden. Jag ska försöka besvara dina funderingar så gott det går.
Du pratar dels om Zakynthos, Skiathos och Kykladerna och jag kan meddela att jag har varit på alla dessa ställen och Kykladerna går inte att jämföra med de övriga, så är det.

Zakynthos är liksom de andra joniska öarna en väldigt grön och vacker ö, men den innehåller inte särskilt mycket förutom Shipwreck Bay, enligt mig. Min personliga favorit i den joniska övärlden är helt klart Lefkas, där Porto Katsiki snor hem titeln över vackraste stranden av de platser jag varit på.

Angående båtförbindelser till Kefalonia från Zakynthos så finns det dagliga turer från norra delen av Zakynthos till södra delen av Kefalonia. Det är inte särskilt långt mellan öarna och jag uppskattar restiden till kanske 60 minuter.

Du skrev också och undrade om Kalamaki, jag befann mig aldrig där men enligt uppgifter ska det vara en relativt lugn by. Laganas är öns partyby nummer ett. Argassi innehåller två nattklubbar och en mängd barställen, medan Laganas har uppemot 25-30 nattklubbar och lägg därtill alla barer. Jag vågar inte uttala mig om Kalamaki, men är du ute efter håll-igång så är Laganas stället att festa på.

Jämförelsevis så ligger Kykladerna i en helt egen klass, när det gäller sevärdheter och liknande, även om de joniska öarna är vackra också.
Jag föreslår att du sätter dig ner och läser lite om de olika öarna, Skiathos och Zakynthos/Kefalonia, jag skulle säga Zakynthos, i och med att det är en grönare ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-17, 13:45
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Zakynthos?

Tack så mycket för dina svar!
Zakynthos verkar kunna locka mig men ändå inte.... ... menatt kunna kombinera Zakynthos - Kefalonia verkar som ett bra val tror jag.

Nu är situation mera komplicerad då jag har fått reda att vi kan åka några dagar tidigare än vad vi hade tänkt.
Så jag letade och hittade, främst genom Apollo, resor till Parga, Ios, Lefkas, Santorini och Karpathos.
Han ska till Grekland för första gång i sitt liv och jag vill att han ska få uppleva en vacker ö med underbara stränder.... och sedan är ju Zakinthos och Skathos med på listan.

Jag vet inte vad jag ska välja :-S jätte svårt att bestämma mig har jag.
men tack än en gång..... förresten efter det du skrev blev jag lite sugen att åka till Lefkas.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-17, 13:46
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Zakynthos?

Karpathos Är mitt val till er !!!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-17, 13:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Zakynthos?

Muffins, bara en sak: gå inte för mycket på vad andra säger! Vad man tycker om en ö är så subjektivt att det är nästan omöjligt att ta råd av folk man inte känner.

Även om några här inte gillat Zakynthos finns det mängder av människor som älskar även den ön! Fast de mest anslående stränderna har nog Skiathos av de öar du räknar upp - om stränderna är väldigt viktiga för er. Däremot är det hårt tryck och festande på Skiathos i augusti, liksom på Ios.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-18, 11:43
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Zakynthos?

Tack för era svar!!! Det blev någonting annat till slut...
Igår bokade jag biljetter till Lefkas. Det var svårt att välja, så jag visade min pojkvän några foto från de olika öarna och bad honom berätta vilka kändes mest lockade.... så det blev Lefkas.... längtar till den 26 augusti...

det känns som om det vore evigheter sen jag var sist i hemlandet--- men det vara bara ett år sedan. Ska bli härlig.

Tack än en gång för era åsikter.

Senast redigerad av inkfish den 2006-06-18 klockan 22:15. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-19, 20:39
MSSM MSSM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 5
Standard Sv: Zakynthos?

Se till att _inte_ missa Porto Katsiki nu.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-26, 16:59
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Zakynthos?

GRATTIS!! En underbar ö om man gillar vackra stränder. Porto Katsiki i all ära, men Egremni tar andan ur en.
/Anette
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT