Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-01, 14:53
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Vad har jag gjort..?!

Jag bara måste till en ny grekisk ö varje sommar. I år verkade det inte som någon i familjen ville åka med mej. Det var golfresor och allt möjligt annat. Dock föreslog till slut äldsta sonen att vi skulle åka, bara vi två. Jättetrevligt, tyckte jag, och började leta resor. Hittade hyfsat billig med lagom bra boende på Zakynthos. Efter att ha läst inläggen här börjar jag undra om vi verkligen valt rätt. Jag tycker nästan att det låter som om det bara finns inkastare och galna engelsmän där. Stranden i Argassi, där vi ska bo, är bedrövlig o s v... Muntra upp mej någon!!

/Anette (15 dagar kvar)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-01, 15:20
Maartina Maartina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 105
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Hejsan Anette!

Kul att du har valt Zakynthos, en underbar ö enligt mig! Jag har bott tre gånger i Argassi + en gång i Laganas, och kan definitivt tänka mig att återvända till båda orterna.

Som du skrev så har Argassi en ganska bedrövlig strand, det stämmer, men den duger att bada vid om man inte har lust att ta sig till någon annan strand. Något jag rekommenderar är att ni tar gratisbussen som går från baren Mushroom (om jag inte minns fel) och åker till Agios Nikolaus. Underbar strand! Man får betala solstolar på plats för att få biljett till återresan, men det är det värt! Kul som variation om inte annat!

Dessutom kan jag verkligen rekommendera att ta en av de lokala ö-rundturerna med båt, där man bland annat får se det berömda skeppsvraket!

Det finns en mängd underbara stränder som man kan besöka på Zakynthos, och har ni möjligthet att hyra moped ska ni definitivt göra det! Porto Zoro, Gerkakas m.fl. är värda besök! Vassilkoshalvön har många fina stränder och ligger inom bra avstånd från Argassi. Den lilla mysiga byn Keri är också trevlig att besöka, bra lunchstopp!

Passa också på att besök Zakynthos stad, kul med annat än sol och bad!

Inkastare och engelsmän finns överallt, men jag tror att det inte är lika mycket engelsmän i Argassi som i Laganas (kan bero på att Laganas är partystället nr 1).

Hoppas jag har kunnat hjälpt dig lite med dina funderingar och att ni kommer att trivas bra!

Hojta till om du undrar över något mer
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-01, 16:53
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Hej!

Om du bokat charter kan du ju alltid ändra resmålet kostnadsfritt (tror jag)

Har tyckt mig märka att många som bokat och kanske sen ångrar sig,
drar sig väldigt för att boka om?

Jag själv ångrar eller ändrar mig ibland, och bokar då om både en och två gånger!

Ditt resmål har jag dock ingen uppfattning om.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-01, 18:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Citat:
Ursprungligen postat av Anette
Jag tycker nästan att det låter som om det bara finns inkastare och galna engelsmän där. /Anette (15 dagar kvar)
Innkastere, hva er det for noe tull? Sikker på at disse stedene hadde hatt flere gjester om de lot folk være i fred...
Bare overse dem, eller si BAAA med lang, dyp a. Fikk det rådet av en greker for lenge siden, og det hjelper.
Tror ikke det hjelper mot galne engelskmenn, men man kan jo aldri vite...

Kjenner ikke Zakynthos i det hele tatt, men det virker jo som om man kan ha det fint der, bare man leter opp de bra stedene. Og sånn er det jo stort sett over alt!

God tur, Anette!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-01, 21:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
hva er det for noe tull?
Hej vad betyder det här??

// Nyfiken Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-01, 21:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Tull betyder dumheter eller struntprat.
Uttrycket "Hva er det for noe tull?" används på norska ungefär som "Vilka dumheter!" på svenska. Tanken är alltså egentligen inte att ställa en fråga utan det är snarare ett påstående att något är riktigt dumt.

Anette: Det finns lugna ställen med grekisk atmosfär överallt och turistiska ställen överallt. Ofta behöver man bara gå runt hörnet för att komma till "en annan värld". Leta er till de ställen på Zakynthos och i Argassi som passar er, så kommer ni säkert att få en härlig resa!

Senast redigerad av Elisabet den 2006-06-01 klockan 21:46.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-01, 21:47
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
hva er det for noe tull?
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Hej vad betyder det här??
He-he! Norsk tull er ikke det samme som svensk tull. En ordbok jeg fant på nettet oversetter norsk tull til svensk struntprat eller dumheter. Kanskje ikke så merkelig at vi nordmenn ofte ler litt når vi kommer til svenskegrensa og ser skiltet med Tull.

(Elisabet, du var visst litt raskere på Skicka-knappen enn jeg …)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-01, 22:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Alltid lär man sig något...

Ok, då vet jag, tack
Hur låter då tull-tjänsteman i norrmäns öron

// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-02, 08:20
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Tack alla! Nu känns det lite bättre. Vi ska absolut ta oss till Vassilkoshalvön. Dessutom ska jag börja öva på att säga BAAA med riktigt djupa A:n... Grekland är ju alltid Grekland, och ännu har det inte hänt att jag tyckt att ett resmål varit helt hopplöst. Det finns alltid något bra på alla ställen. Tänk om man kunde få blanda ihop lite från varje ö då skulle det bli stränderna på Lefkas, lugnet och gemytet på Tilos och Chora på Naxos = den perfekta ön. Oj då, nu är jag utanför ämnet..!

Ha en skön sommar!

/Anette
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-02, 13:46
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Vad har jag gjort..?!

Det som är tråkigt med Argassi är att det är så engelskt!Nu under vintern har det kommit till många matställen som nästan uteslutande serverar engelsk/amerikanskmat."Big Plate",på gatan rakt upp från hotell Castello bjuder fortfarande på god grekisk mat.Deras Giros i pita är super!"Peters" är också OK på samma gata.
Agda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT