Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-01-01, 09:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra december 2022

Hoppas Jul- och nyårshelgerna har varit fröjdefulla. Efter alla dessa år av kriser, är säkert brunnarna fyllda av önskningar och förhoppningar. Jag väntar och ser hur det blev! Nästa nyår!

Här kommer en viktig upplysning i juletid från en icke troende! En skillnad mellan ortodox tro och katolicism är följande: ”Den helige anden” utgår från Gud enligt de ortodoxa, medan för protestanter och katoliker kommer den från Jesus. Jesus är både människa OCH Gud, men blev Gud först när han dog. I Islamsk tro finns bara en Gud och Muhammed är endast människa och Guds profet. Vad ska jag tro? Ändrar det något i ert tänkande? När jag fick höra talas om ”den helige anden” under konfirmationen, tappade jag tron och har inte återfunnit den!

Jag trodde däremot, att december skulle bli en månad med återkomst av moln. Det blev också fel. Det blev mest sol och en enastående härlig månad med dygnsmedeltemperaturer på 13-19 grader. Högsta temperaturer runt 19 de flesta dagarna och +9,4 var den lägsta. Hårda vindar endast ett par dagar med stormbyar på 100 km/h i Réthymnon-området den 20 dec. med inställd båttrafik till och från ön. Månadens regn var 37 mm vid tre tillfällen. Årets nederbörd i Ierápetra var sammanlagt 437 mm. Nyårsnattens köld är hård, +16, Jag får vänta med ”Baby, it´s cold outside” till nästa år!

Det kom två sorgebud under månaden. På morgonen den 2:a nåddes vi av dödsbudet, att Effie (vår vän Nikos exfru) hade avlidit och att begravning skulle ske i Ierápetras stora kyrka kl. 15 samma dag. Effie, den vackra kvinnan, låg där i sin öppna kista. Kyrkostunden varade i 25 minuter inför ett 50-tal sörjande och vad de två prästerna samt en sångare sa, är för oss omöjligt att förstå. Pussar på Effies huvud och på närliggande foton, när vi passerade och framförde kondoleanser till barn och släktingar. 4 släktingar trängde sig in i baksätet på vår bil för transport till gravsättningen. Kistan sänktes ned i graven och förslöts med cementblock runt omkring, som sedan cementerades fast och täcktes med jord. Efter 2-3 år rengörs benen och förvaras i ett gravrum. I dotterns läkarmottagning trakterades vi sedan med nötter, kakor och alkohol, för de som så önskade. Själva tog vi bilen hem, men kände oss nöjda med att vi kunnat vara med och delat sorgen med de tre barnen och övrig släkt. Senare under månaden avled min systerson, som jag följt sedan han föddes. Så tragiskt. De båda avlidna hade redan innan svåra sjukdomar, men jag är innerligt och djupt berörd.

Det är alltid bra att vara ute i god tid och inte vänta med att betala bilskatten, vilket grekerna brukar göra. Vi hade bestämt träff med LiNo på ”Posten” kl. 10.30 den 5:e och Ylva hade lämnat gymmet 50 minuter tidigare för att betala räkningen. I rätt tid satt jag på ”Posten” när LiNo kom och undrade var Ylva var. När männen runt omkring undrade var min hustru var, svarade jag att jag hade bytt ut henne. De blev nöjda, när Ylva anlände 10 minuter senare. Hon delgav oss då denna typiskt byråkratiska historia, som tog en timme. ”Först gick jag på banken, för att betala. Där sa de att handlingen var för gammal, så jag måste gå till försäkringsbolaget och få ett nytt bevis. Från försäkringsbolaget gick jag tillbaka till banken för att betala. De frågade, om jag hade konto på banken och bankkort. Ja, det svenska. Det tar vi inte! Jag har kontanter. Det tar inte vi, då får du gå och betala i betalmaskinen! Där fick jag hjälp av en anställd, men eftersom jag inte hade rätt valör, fick jag gå tillbaka till kassan och be dem växla, så att jag kunde stoppa lämpliga sedlar i maskinen. Det blev i alla fall betalt och klart i den kontantlösa banken”!

Det kan finnas förstadier t.o.m på något så ålderstiget som jag. T.ex. av hudepitelscancer. Jag har ju plågats och behandlats förut både uppe på huvudet och i ansiktet. Den 8:e var det dags igen hos hudläkaren Nikos, som jag nu besökte för fjärde gången. Behandlingen genomförs med nedfrysning av de angripna områdena med flytande kväve, som övergår från flytande fas till gasform, när det sprutas ut ur ett munstycke. Efter 3 veckor har nu de flertaliga, röda såren läkt och jag ser normal (?) ut igen. Till folk som undrade, sa jag att det var botox jag injicerat och att det inte var slutstadiet (som för Putin)!

Fredagen den 8:e var det dags för återuppstånden söndagslunch. Vi behövde inte vänta till Påsk!

Vid midvintersolståndet den 21:a säger vi i Sverige, att nu vänder det mot ljusare tider. På Kreta säger man att nu börjar vintern.

Vi har fått oliver, som vi har börjat avvattna, plockat myrtenbär för att smaksätta raki och plockat örter (xorta) och t.o.m. kungschampinjoner. Vår greklärare på 90-talet ansåg att vi svenskar var dårar, som inte tog tillvara på de fantastiska maskrosbladen för att göra kokt sallad smaksatt med olivolja, citronsaft och salt. Vi försökte det en gång, innan vi reste ner och tog med oss till grannarna Pelagia och Georgos. Det blev ingen succé. Xórtan vi gjorde nu blev mycket bättre. Vinrankor och träd är klippta. Under olivträden finns en ljusgrön matta av den endemiska klövern (oxalis) med sina gula blommor. Olivoljan betalas nu för ett bra pris c:a 5 euro/kg till producenten för den bästa kvaliteten. Olja har vi köpt av Akram och fått av Effies syster Rena. Nu har vi totalt 25 liter. Det kommer att räcka.

Det händer allt oftare att t.o.m. jag får beröm för språket, ”Du pratar väldigt bra grekiska”. Det händer att jag svarar: ”Det gör du också”. Är det kvinnor svarar de förnärmat: ”Jag är ju grekiska”, medan männen skrattar och svarar: ”Det var en bra kommentar”!

VM i fotboll tog slut och det kändes att det räckte. Med ännu fler deltagande lag nästa gång, blir man uttråkad innan slutspelet kommer. Roligast var Marockos kunnande och oväntade framgångar. Det var rock, rock, rokoko för Marockoko! Barockt nog blev det inte ens brons och inte heller silver för Argentina, utan guld! Ag = Argentum har givet namnet till landet Argentina. Deras guldmedalj blev rättvis och finalen var underbar att se.

Angelinas och Jannis hus är ännu inte inflyttningsklart. Vår f.d. granne Georgios trivs i Ierápetra och Manolis, lantbrukaren, får god tillsyn i sitt hus.

Premiärminister Mitsotakis planerar att parlamentsvalet skall ske på palmsöndagen den 9 april. Regeringen går ut hårt med el-subventioner och vallöften och oppositionen letar olagligheter. Samtidigt försöker premiärministern förändra sjukvården från regionala till privata sjukhus. I Lasithi-området (med 75000 innevånare) finns fyra; Agios Nikólaos, Sitia, Neápoli och Ierápetra. Alla lider brist på personal. Det är upprorsstämning även här!

På julaftonen grillade vi calamares och lammkött tillsammans med Akram. En svensk julskinka har vi ätit upp (för grisrövarpris) samt egen inlagd sill. På nyårsaftonen uppskattade vi lugnet över att ännu en gång kunna dela årsövergången tillsammans. Tack, ”helige ande”!

Att ni alla får en önskan om ett GOTT NYTT ÅR, hoppas jag ni har fattat!


/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-01-01, 10:11
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack för ännu en härlig uppdatering av livet på Kreta. God fortsättning på det nya året och jag hoppas att det kommer fler månadsrapporter.

Marilene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-01-01, 12:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Oj, där var mycket intressant att läsa.

Jag får beklaga sorgen, efter dina vänner.
Det här med att benen ska rengöras, efter några år så så bisarr. Ja, när man nämner det för svenska icke så grekkunniga vänner, så tror dom mig inte.

Hoppas din hudepitelscancer går åt rätt håll med.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-01-01, 14:03
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack, Jannis, för intressant läsning och information!
Beklagar sorgen! Visst är det konstigt att även om man "vet" att det går år fel håll så inser man alltid att man inte var beredd ändå när det slutligen sker.....

Ett riktigt Gott BÄTTRE Nytt År till dig och Ylva!
Catlady, som längtar så efter Grekland.........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-01-02, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack för rapport och Gott Nytt År!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-01-04, 15:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack snälla för rapporten, även delar av den var sorglig.

Hudepitelscancer går jag också och behandlas för och ser alltid ut som en prickig korv efteråt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-01-04, 18:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack Jannis för din som alltid så trevlig rapport!
Julaftonens meny tycks falla mig särdeles väl i smaken.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-01-05, 09:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hudepitelscancer går jag också och behandlas för och ser alltid ut som en prickig korv efteråt.
Du med? Oj, då får jag önska även dig god bättring

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-01-05, 09:35
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack för ytterligare en månadsrapport från Kreta, med både tråkigheter och roligheter, precis som livet är.

Önskar er en god fortsättning på det nya året

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-01-05, 13:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Du med? Oj, då får jag önska även dig god bättring
Har haft det många år och därför undviker jag solen så mycket jag kan, även här hemma.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-01-06, 11:41
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra december 2022

Tack för positiva genmälen och önskningar. Speciellt glad blev jag av Masses svar! Du har alltid varit den mest positiva besvararen, så du har varit saknad ett tag. Nu hoppas jag, att du är på bättringsvägen och hänger med oss på Kalimera! Peristika Masse!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT