Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-16, 15:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2018, maj och några veckor i juni

Hur många av er har inte levt efter mina råd från förra månadsbrevet i april? Om inte, hoppas jag att ni ändå lever i högönsklig välmåga.

Den första maj letade vi blommor för sedvanliga blombuketter till Nifikó och Pelagia under morgonpromenaden, men växterna var detta år borttorkade. Samma dag bytte grannarna sittplats, från baksidan av huset till framsidan, precis som de brukar. Vi däremot reste till Móchlos, som vi brukar. Det är fantastiskt att se den glädje och avspändhet grekerna visar denna dag. Man kan verkligen fira sin ledighet.

Före den stora flytten på 60-talet ner till havet fanns det i bergsbyn Agios Ioannis
700 invånare, varav 100 skolbarn. Där fanns då 13 kafenior. Nu finns ett fåtal boende, huvudsakligen turister, en taverna och en ”nöjesbar”. Odlingarna i ravinen nedanför byn har man dock behållit och dem sköter man om genom ständiga besök.

Alla i området hade väntat och väntat en hel månad sedan den 7 april. Äntligen skulle det komma, det efterlängtade regnet. Timme efter timme gick, spänningen ökade. Enligt internet och TV-sajter skulle det starta den 7:e vid 14-tiden och träd, folk och fä gladde sig….
Men resultatet blev bara 0,2 mm i Ierápetra. I vår by kom dock en åskskur senare på kvällen. Vattenbristen är enorm med en del begränsningar i I-a. Nu den 15:e juni stiger förväntningarna igen. Enligt vanligtvis välunderrättade källor (It och Tv) ska det komma åska och regn de närmaste dagarna. Alla hoppas - utom turisterna,

På gymmet har det skett förändringar. Manolis, kroppsbyggaren, var försvunnen med alla sina pokaler, när vi anlände förra månaden. Det sägs att han har övertagit ett annat gym. Men eftersom en ensam karl inte klarar av alla önskemål en personlig tränare brukar ställas inför, har Dimitris anställt en 29-årig kille. Han visade sig vara ambitiös och frågade mig omedelbart, om han kunde hjälpa mig med något. Eftersom jag tyckte att jag klarade av alla maskiner, jag utnyttjat de senaste 7 åren, svarade jag nej, med tillägget: ”Här är det bara kvinnor som behöver hjälp” och tänkte på den flicka han servade och på kronprinsessan. Jag är inte äldst. En man som haft stroke är daglig gäst. Tyvärr märks ingen förbättring av den halvkroppsförlamning han har. Han söker social kontakt och många gånger har han berättat om de år han jobbade i Tyskland. Om mig säger han: ”Du kommer att leva till 100!”

Det kanske kan hända något inom den närmaste tiden med bonussonens uppehållstillstånd. I den familj som tidigare har hjälpt honom med advokat i Aten, har mannen dött. Men innan dess sa han till sin kusin: ”Lova mig att du gör allt du kan för att hjälpa Akram.” Kusinen, en dynamisk kvinna i en grannby, har nu fått fatt på en advokat i Ierápetra och de skall tillsammans påverka den svårhanterliga, byråkratiska myndigheten. Att ordna ansökan om telefonkontrakt, bankkonto och underskrift av hotellägare angående tidigare anställningar tar flera veckor. Vår uppgift har gällt verifierande, att vi känner honom sedan flera år tillbaka. Alla papper är nu inlämnade hos immigrationsmyndigheten i Agios Nikólaus. En annan familj i byn, där han från början bara skulle förbättra huset under några dagar, förlängde hans arbete upp mot 4 veckor i alla de fem hus de äger här. Hans utmärkta jobb belönades också med skörd kommande vinter av ett 40 tal olivträd. Tyvärr gör vattenbristen, att skörden nog blir skral detta år.

Vi har under månaden fått fungera som sjuksköterskor. Nifiko har nämligen också drabbats av diabetes (något som är mycket vanligt på Kreta). Med sin höga ålder fick hon problem att komma ihåg alla moment, för att kunna genomföra blodtester. Vi kunde vid våra dagliga morgonpromenader hjälpa henne under flera veckors tid, att ta prov och avläsa och skriva upp resultaten. När hon äntligen skulle klarade sig på egen hand vände hon apparaten bakfram och tyckte hon fick enormt höga värden. De två sönerna med familjer verkar inte bry sig. Men vi upptäckte att 90-årige Manolis hängde familjens tvätt. Det är naturligt att hjälpas åt åtminstone i den äldsta generationen.

Månadens satir. Vår granne påminner om en viss president. Han hälsar gärna, om man kallar honom kirios (herr), när man träffar honom. Men sedan får man höra från sociala medier, att han pratar illa om en. Han blir också osams med andra grannar och då sprids rykten. Han skryter om, att han har en älskarinna, vilket alla i byn känner till. Men när han tillfrågas om henne av bekanta, så blir det krig. En annan gång är han åter sams och beredd att ge och få gåvor av sina bekanta. Han håller sin hustru hårt. Han vill gärna bli skjutsad till något kafenio, där han löser världsproblemen. Ingen mur är rest än, men twittrar gör han inte!

På en grekisk sportkanal visade man ett reportage om Graham Potter och hans flytt från Östersund till Swansea. Hans karriär som ÖFK:s tränare följdes upp med arena- och stadsbilder, vinter och sommar, liksom de kulturella inslag som är välkända för oss svenskar. Bra reklam för vår stad, för landet och för honom själv.

Det har varit en underbar period, men en het och tidig försommar. Även om det är +28 nattetid använder vi inte ”air condition” utan endast takfläkt och öppna fönster. Under en vecka i slutet av maj var det dock kraftig nordlig vind. De ”svenska flyttfåglarna” har allt eftersom lämnat ön, kanske i förhoppning om, att det skulle vara svalare hemmavid. Men de fick bestämt fel. Det stora problemet på stora delar av Kreta är vattenbristen, som verkar tillta för varje år som går. I vårt område försörjer många sig av odlingarna i växthus förutom av turism. Redan nu är vattenförråden nästan tömda och odlarna tar nu sommarsemester för att jobba med turister. Hur ska de kunna starta upp igen i september, om inget vatten finns? En del växthusägare har dock egna vattenkällor och i vår by kommer dricksvattnet från bergen mot norr. Hoppet lever och tron på gud är stark.

Ja, jag vet att jag kommer hem för sent till den svenska sommaren. Men jag har ju haft en grekisk i 1½ månad nu och får minst två till i höst. Nu skall jag hem och se, om jag kommer att sitta lika ofta på den nu inglasade balkongen, som jag gör i Koutsounári utan glas.

Det kanske är så, att om man bloggar, blir man gammal? Jag tänker på Dagny, 106. Min syster med samma namn använde inte dator och gick bort 18 år yngre. Därför tänker jag nog fortsätta i höst! Ja ska ju bli 100, men inte än! Först vill jag se hur barnbarnen utvecklas.

Med önskan om en fin sommar i Sverige eller Grekland! Samt ett lyckosamt VM i fotboll.

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-16, 16:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, maj och några veckor i juni

Jannis , samma tillönskar jag er båda! Skulle ni åka förbi Lit kan ni ju vinka från mig.

Via media känns det inte särskilt långt till hemlandet, massor av vackra bilder att beskåda.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-17, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2018, maj och några veckor i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
På en grekisk sportkanal visade man ett reportage om Graham Potter och hans flytt från Östersund till Swansea. Hans karriär som ÖFK:s tränare följdes upp med arena- och stadsbilder, vinter och sommar, liksom de kulturella inslag som är välkända för oss svenskar. Bra reklam för vår stad, för landet och för honom själv.
Jag blev faktisk lite ledsen när han lämnade. Men jag förstår honom, och undra hur det ska gå för ÖFK nu.

Citat:
Med önskan om en fin sommar i Sverige eller Grekland! Samt ett lyckosamt VM i fotboll.
Tack detsamma, och så håller vi tummarna för att det kommer regn i Grekland!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT