Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-27, 14:15
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2006, april

Den första veckan i april kom turisterna till Kreta. Det kunde man se, eftersom ”blekingar” med shorts började synas på Ierapetras gator. För greker och ”övervintrare” gäller dock fortfarande: långbyxa på. Skillnaden mellan kreter och övervintrare är: grekerna har 4 lager kläder på överkroppen, medan vi övriga nöjer oss med 2. I skuggan kan det nämligen fortfarande kännas svalt liksom på kvällarna.

De övriga grannarna kallar Pelagias och Georgios destillationsrum, paréan, bakom vårt hus, för byns bästa kafenio. Där bjuds det grekiskt kaffe till alla som passerar. 2-3 ggr i veckan inbjuds också vänner och släktingar på mat och rummet blir taverna. De två har stort behov av umgänge och det hörs på ljudnivån, om männen druckit raki. Dock aldrig för mycket! Georgios vet att det ryms 50 cl i rakiflaskorna.

Den 10:e april blev vår nya dörr äntligen insatt! Det krävdes dock ytterligare besök på företaget, som påminnelse. Nu är det inte längre någon springa under dörren och därmed kan inga insekter ta sig in den vägen. Det tog över 6 månader mellan beställning och leverans. Produktion och hopsättning tar inte många dagar. Resten är väntetid för oss. Nu återstår bara att få hem en murare, som kan snygga till runt dörröppningen. Vi har redan påmint om hjälp 2 ggr och varje gång vi besöker firman blir vi bjudna på kaffe! OK då!

Under månaden har det utbrutit krig här! Mellan oss och naturens små tanks, sköldlössen! Vi upptäckte bland blommorna på vårt nektarinträd massor av flugor och upp längs stam och grenar ”vägar” av små myror. Eftersom myrorna ”mjölkar” lössen och inte slåss mot dem, blev det vi som angrep med kemisk krigföring. Vi köpte ett medel som storodlare använder. För våra fåtaliga träd kommer medlet att räcka i 100 år. Eftersom myrorna ändå fortsatte att vandra, ägnade vi oss under flera dagar åt angrepp på sköldar, en och en i sänder. Varje hona gömmer sig med sina 100-tals ägg under en brun sköld som hårdnar. Det blev mycket jobb i ett stort träd. Men vi vill vinna slaget, så det blev ännu mer kemisk krigföring. Vi gillar blomman gladiolus mycket mer än insekten sköldlus.

Jag måste bekänna en sak, fast det känns svårt! Jag, som under så många år raljerat kring golfbanor på Kreta, har för första gången beträtt en golfbana. Ännu värre är att det var sonen, Niclas, som kom hit för 5 dagars golfspel. Ibland faller päronet långt från äppelträdet! Men någon bandybana för ”vintergolf”, tror jag inte det blir här. Är det någon som vill veta mer, så heter anläggningen The Crete Golf Club med E-mailadressen: info@cgc.gr Den ligger några km från Hersonissos. Vi gick med under de första 9 hålen en av dagarna. Jag imponerades över anläggningen, över spelarnas förmåga till långa slag och tempot mellan hålen. Jag kunde dock konstatera att alla, utom Niclas och hans spelkamrater, körde golfbil. Jag som har hört golfarna snacka om de långa slitsamma rundorna. Nu avslutade man dessutom ”motionen” i baren. Barer fanns varken i tennishallen eller i sporthallarna, då jag spelade tennis respektive volleyboll! Men om ni golfspelare kommer på besök, ställer jag gärna upp som caddie, åtminstone i baren!

Dags för lite allvar? Veckan efter den katolska och protestantiska Påsken, var det påskvecka för den ortodoxa kyrkan. Då är det inte bara Långfredag och Påskdagarna som är kyrkodagar, utan det är gudstjänster under hela veckan. Har man inte tid för kyrkobesök, kan man se gudstjänsterna på TV. Stämningen stegras under veckan. De första dagarna hjälps kvinnorna åt att förbereda helgens mat. På Skärtorsdagen är det gudstjänst med blomsterinsamling. På Långfredagen är det epitafievandring genom staden till höjdpunkten under Påskaftonkvällen. Efter gudstjänsten släcks vid midnatt ljuset i kyrkan och av prästen välsignad eld, som kommer med flyg från Jerusalem, överförs från honom till vart och ett stearinljus, som besökarna har haft med sig innanför och utanför kyrkan. Prästen förkunnar att Kristus är uppstånden. Människorna kramar om varandra och önskar varandra lycka till. Därefter ska Judas skrämmas bort med massor av smällare och av brasor. I den ortodoxa tron betonas underverket, att Jesus kunde återvända till Guds rike, medan katoliker och protestanter betonar lidandet. Tack och lov behöver väl inte barnen till de troende lida, på samma sätt som jag under barndomen.

Årets längsta dag var Långfredagen, dagen då man inte fick leka, bara sitta vackert på en stol. Se hur illa det har gått för mig! Nu sker mina kyrkobesök oftare här än i Sverige. Kanske för att mitt tålamod är större nu, eller att kulturen känns starkare här. Även veckan efter Påsk fortsätter folk att önska varandra lycka till. Veckan före säger man: ”God uppståndelse”! Nu säger man: ”Jesus är uppstånden”. Rött är Påskens färg. Ytterligare en iakttagelse var att flaggorna var på halv stång i början av veckan, för att sedan dras upp i topp på Påskdagen. På Påsk- och Annandag är det stora familjefester med helgrillat lamm och massor av mat. Det är lätt att bli inbjuden. Gäller också oss. Man vill väl ha några, som man lätt kan spöa i äggpickning.

Det har naturligtvis varit mycket kul och trevligt att ha sonen på besök! Det är andra gången för honom i Koutsounari, men första gången tillsammans med oss. Bra för honom, att få se hur vi lever här och hur vi fungerar tillsammans med kretensiska grannar och vänner. Jag tyckte att jag hörde honom säga, när vi satt på ”Posten”: ”Det är så avspänt, så jag förstår att pappa vill vara här”! Dessutom sa han i ett svagt ögonblick, att han skulle börja läsa grekiska. Det här är ett skriftligt bevis på detta. Vi får se, om löftet gäller även i Sverige!

/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-27, 16:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2006, april

Heja, Jannis och Ylva, lika roligt varje gång att läsa breven!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-02, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2006, april

Vet du hur det går för golfbanan? Spelar greker golf idag, eller är det mest turister som är där?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-02, 19:00
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2006, april

Nej Janne, jag vet inte. Golf är en sport som tar för lång tid för mig. Sonen spelade under lågsäsong och då var priset acceptabelt, men under högsäsong passade priset bara för rika greker och golftokiga turister. Jag kan tro att man hittar golfspelarna i dessa kategorier.
/Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-05, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2006, april

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Nej Janne, jag vet inte. Golf är en sport som tar för lång tid för mig. Sonen spelade under lågsäsong och då var priset acceptabelt, men under högsäsong passade priset bara för rika greker och golftokiga turister. Jag kan tro att man hittar golfspelarna i dessa kategorier.
Ok, tack för info.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT