Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-12, 14:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra (1997-1998)

Iakttagelser lite från "sidan om".

5 januari och näst sista semesterdagen och altanläge i solskenet på förmiddagen.

En del längtar efter jul med svensk julmat och svenska traditioner. För mig har jullovet blivit miljöombyte och en tid till olivernas lov. Under tre dagar kring årsskiftet har jag slitit från morgon till kväll och hjälpt kreterna med olivskörden. Varför slita undrar Du?

1. Då det är soligt och svensk försommartemperatur nästan varje dag, uppskattar jag när solens strålar når mitt bleka skinn. Solen, värmen, att kunna vara ute i naturen.

2. Att kunna jobba är ju också skönt, mest efteråt när värken försvunnit.
Använda kroppen, vila knoppen.

3. Eftersom GewrgoV ( min greklärare i Östersund men olivträdsägare på Kreta ) aldrig plockat en oliv, tycker jag att jag måste ställa upp för honom.

4. Det jag uppskattar mest är samvaron och samarbetet med övriga. Man känner sig precis som i arbetslaget John-Eric.

Jag har i år hjälpt Manolis (69) pensionerad polis och hans familj med olivskörden. Vi har varit 6 vuxna som jobbat. Det som är typiskt är att tre generationer är tillsammans. Även de små barnen får vara med. De leker, sjunger och pratar med mormor och morfar, fast dessa hela tiden är i arbete. Något liknande hade väl vi i Sverige en gång i tiden under slåttern.

Jobbigast har skolungdomarna. De vet att oliverna betyder inkomster. Hjälper man inte till under lovet, hinner oliverna falla till marken och då är de ju inget värda. Fast lättsammast är att vara uppe på nätterna och sova på dagarna. Det finns ju massor av kaféer och barer i Herapetra, som är öppna så länge det finns gäster.

Lunchen, under ett olivträd i solens sken, är en skön stund av vila. Lunchen består nästan helt av grönsaker och frukt. Just nu är det apelsin- och mandarintid. För 100 drx = 30 kr får man 10 kg apelsiner av högsta kvalitet. Drycken till maten består, i den här familjen, endast av vatten. Det är ordning på polisen.

Jag måste dementera påståendet att greker skulle vara lata. De som helt pensionerat sig och de som inte är olivträdsägare kan man se på kaféerna. Landsortsbefolkningen jobbar vad jag sett från morgon till kväll med olivskörden. För mig är det inga problem. Mitt tålamod har jag fått genom lärarjobbet.

Manolis, polisen, har bara ett öga. Han förlorade det ena, då han föll från ett olivträd under skörden. En kvist trängde in i ögat. Trots bristande syn kör han bil, som om han fortfarande var på utryckning.

Oliver är alltså smörjan i Kretas ekonomi, både för pengar och för familjernas sammanhållning. Ett olivträd för plantering kostar 25 kr. Det behöver planteras, gödslas, vattnas ordentligt 2 ggr under sommartid och skördas vid jultid. 300 olivträd ger acceptabel inkomst för en familj att leva på, sägs det.


Dessutom kan ju ett träd leva upp till 1.000 år. Vilken familjeinvestering!! Därför ser föräldrarna till att barnen får mark med olivträd att skörda och ta ansvar för. Arvsskatten är mycket stor i Grekland och därför ger man barnen gåvor t.ex. hus, lägenhet, mark innan man själv pensionerat sig.

Som Du säkert vet flödar maten på Kreta av olivolja. Förutom till matlagning används den som sololja, som huskur mot reumatism och allehanda sjukdomar och som afrodisiakum när lusten tryter! På Kreta förbrukas 31 liter olivolja per person och år! Kretensarna är i gemen inte tjocka. De har också det lägsta insjuknandet i cancer och hjärt- och kärlsjukdomar enligt nya undersökningar. Troligen beroende på olivoljans stora mängd av enkelomättade fettsyror
(83-84% av fettet).

Nu har jag sjungit olivträdets lov. Förutom olja har jag med mig svarta, rensade oliver för inläggning. De skall räcka ett år. En gång på hemvåg från Kreta blev en knarkhund på Arlanda intresserad av min ryggsäck. Till hans stora besvikelse var det bara olivolja som runnit ut. Hoppas att man inte lär upp olivhundar i framtiden.

Under de sista resorna hit har vi märkt att det är många bulgarer, rumäner, polacker och albaner här. Kreterna är inte diskriminerande utan släpper villigt in dem (dock kanske som billig arbetskraft). Dock har Charley, tyskskotte, med taverna Syrtaki fått avstå sitt vinterjobb i olivfabriken, eftersom det är unga greker som nu ställt upp på det hårda jobbet som säcktömmare.

På några områden står Kreta utvecklingsmässigt långt efter Sverige. Det gäller bl.a. arbets-verktyg. En såg, hammare, spade eller skottkärra verkar vara gjord på samma sätt som för 100 år sedan. Spaden är vinklad 90° mot skaftet. Det tog mig en halv dag att gräva upp och flytta ett litet apelsinträd, därför att spaden inte kunde trampas ned i marken. När jag flyttade jord förra sommaren var den lånade skottkärran felkonstruerad. All tyngd las på armar och rygg och blev inte kompenserad enligt hävstångslagen F1l1 = F2l2. I affärerna säljs enbart sådana kärror.

Ett annat eftersatt område är datorer. Nästan alla affärer var stängda inte bara 1 januari utan även 2 januari. Inventering av varulagret. Datoriseringen av affärerna har just startat. Om 10 år…

Långt före oss i Sverige står kreterna på det känslomässiga planet. Värme, närhet och omtanke finns det massor av. Så mycket kakor, apelsiner och kramar vi fått under de 2 veckorna räcker i Sverige under ett helt år.

Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på grannen, den pensionerade folkskolläraren allmänt kallad Daskale = lärarn. Han har ett stort jättefint hus med mycket stor trädgård (vår är 15 m2). Han har många olivträd. Men framför allt är han uppskattad och respekterad i byn. Han har säkert gett en god start för många barn i byskolan och nu kan han leva gott. Jag önskar att alla lärare på Wargentinskolan också kan få känna motsvarande nu och i framtiden. Som det känns idag i Sverige är inte ens skolledare uppskattade i skola och samhälle. Här på Kreta kallas jag ofta kirioGiannhV = herr Janne.



Epilog
Nikos, vår gode vän, höll upp med raki under 4 månader. När hans hustru Effie berättade att hon inte tänkte återvända från Aten, började han dricka sina karafakia raki igen. Men jag tror han blir 90 år ändå.
/ Jannis

TÄVLING på grekisk afton.
Öppen för alla utom matematiklärare.

Fråga 1: Kreta har drygt ½ miljon innevånare men 25 miljoner olivträd.
Hur många träd blir det per person?

Fråga 2: Ett "vuxet" olivträd ger i medeltal 5 liter olivolja.
Hur många liter blir det om 20 miljoner träd kan anses vuxna?
(Barba Kosta fick dock 350 kg på sina 25 träd.)

Fråga 3: Producenten får c:a 25 kr/liter (fast man räknar i pris per kg).
Hur mycket är de skördade oliverna värda?

Fråga 4: Anta att 5 personer klarar 10 olivträd per dag.
Hur många personer behövs för att klara Kretas olivskörd på 30 dagar
(25 miljoner träd)?

Fråga 5: Nu är det så att bara 125.000 är arbetsföra.
Hur många dagar behöver de för att klara skörden av 25 miljoner träd?

Fråga 6: Det regnar var 10:e dag (i medeltal och då kan man inte jobba)
Under hur lång tid pågår skörden om man tar hänsyn till detta?

Lös om du kan / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-12, 17:29
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Er man i Ierapetra (1997-1998)

Som delvis mattelärare svarar jag ej men om man leker med att dom jobbar 8 timmar om dagen under denna tid så blir timinkomsten förvånande låg. Sen tillkommer all övrig tid att sköta oliverna.


Olle
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-13, 07:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra (1997-1998)

Rolig läsning!
Jag hade lagt märke till de oergonomiska spadarna, så jag har en utmärkt svensk spade som man kan trampa till med. Skottkärran vi lånade av grannen är som beskrivs alldeles felbalanserad...
Känslomässigt är det som vädret här, varmt och gott med hastigt övergående oväder...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-13, 11:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Er man i Ierapetra (1997-1998)

Intressant läsning om olivplockningen. Tänk att 300 träd kunde försörja en hel familj. Jag har plockat oliver på Naxos. Jag hade en romantiserad bild av plockningen innan dess. Det var mycket jobbigare än vad jag hade trott, men så var jag ju ovan. Trevligast var när vi åt medhavd lunch i olivlunden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT