Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-14, 21:37
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Nu har jag hittat knapparna igen!

Ja, mina vänner, det har förflutit ett helt år.
–Vart tog tiden vägen?
–Minnen?
–Jo, det kliar i ärret på rumpan där de knyckte skinn för att laga foten.
–Men vad gör det?
–Ingenting jämfört med att vara ”frisk” så gott det går.
Jag kom ”hem” den 24 förra året 2007 som ett ”lik”. 68 kg Wiman, och en skugga av mig själv. Nu har jag repat mig och är uppe i 82 kg och mår relativt bra. Lite ögonproblem kvarstår och ska fixas till med början den 8 januari. Efter det får vi se vad som händer. Jag säger som Lars ”Kriti stin kardia mou” utan tvekan. Landet har tagit tag i mitt hjärta för över 30 år sedan. Kanske var det slumpen, men mest av allt var det nog ”Dino” som knuffade på mig. Jag har fortfarande kontakt med hans vänner på Kreta lite till och från. Det enda som är synd är att han inte är med oss längre (se elogé över en död vän).
Jag har blivit med svensk lägenhet och etablerat mig på nytt. Med allt vad det innebär, Möbler, Tv, DVD, Bredband och ett nytt kök.
Jag tror fler borde ta efter och rensa sina vanor. Detta skadar inte utan fräschar upp ditt liv.
Jag vet inte för vem jag skriver eller för vad (Hep Stars, Mot fjärran Land). Hittar ni den så lyssna och njut.
Läs om ni vill i denna tråd och kommentera om ni har lust. Kalimera är för mig ”livet” i ett nötskal. Alla har samma intresse och frågar om vissa saker. Det jag kan hjälpa till med är Kreta och inget annat.

Men åter till tråden eller rättare sagt mitt forum.
Jag skriver inte så ofta nu för tiden, men jag tänker innan jag skriver. Eller som i ”Descartes” Jag tänker, alltså finns jag.
Efter hemkomsten i lång väntan på en egen lägenhet bodde jag på vår ridklubbs vandrarhem i 6 månader. Klagar inte utan hade en bra tid där om än lite turbulent.
Bekymret var störst när det gällde att få ha mina saker ifred. Jag skulle ju bygga upp ett nytt liv och hemma i Sverige igen och fyllde därför köket med mina saker och matvaror till andras glädje och min förtrytelse.
–Okay, det kunde vara positivt också då det kom folk som inte hade mat och jag kunde mot ersättning för råvaror erbjuda det mesta från hamburgare till lammgryta med feta (mums).
–Vilket vandrarhem har den servicen?
Möjligen ett i Toscana där jag var i min ungdom (23år). Blev inbjuden att delta i familjen måltider under den vecka jag vistades där för ”dyra” 10 kr om dagen. Det ska sägas att det inte var några skitmåltider inte utan fulla italienska middagar. Man fick hjälpa till med disken när maten var färdig, men vilken mat.
Och vilket värdpar, liknande tror jag inte existerar idag.

Nu lite funderingar inför framtiden och ”mitt liv”.

To be or not to be ”single”. That´s the question.
Nu vet jag inte om jag är helt ensam här som är singel frivilligt.
Jag är inte gay eller så utan anser att jag har gjort mitt och det är dags att leva mitt eget liv (hej Peter och katterna). I min umgängeskrets har jag många vänner, men mest väninnor.
De flesta är från Grekland (underbara), England (strictly) och Irland (häftiga, man vet aldrig vad som händer) samt övervägande singlar. Inga i denna grupp är ”sökande” utan alla är tillfreds med sina lotter och liv. Jag är den enda som har barn i gruppen.
–Är det kanske ”radarn” som är påslagen när man är ute och träffar nytt folk?
Jag har efter över 20 års äktenskap och 5 barn valt att i samförstånd med min fru valt att gå skilda vägar sedan 2002. En bidragande anledning var min livsdröm att flytta till Kreta och den gick att uppfylla efter att jag drabbats av en stroke och fick pension (finns att läsa). Jag har efter det inte sökt något nytt, men tycker det är kul att gå på dejt och träffa nytt folk med på förhand givna villkor om att det är en vänträff och inget annat. Skulle däremot blixten slå ner så är det väl karma (ödet) som träder in. Det kan ingen hållas ansvarig för. Framför allt inte jag.

Livet (ur min synvinkel) däremot som ensam är egentligen ganska behagligt. Jag äter när jag vill och vad jag vill. Sover när jag är trött och tar ibland en tupplur mitt på dan (grekisk ovana). Reser vart jag önskar och har råd med, samt sitter med datorn hur länge jag vill och när jag vill. Det var samma sak under åren på Kreta (ångrar ingenting) utan längtar bara ”hem” igen.
–Jag är jag!
Tittar även enormt mycket på filmer och har blivit ganska kräsen genom åren. Älskar riktiga gamla Hollywood produktioner och musicals vilket kanske speglas i mitt utbud. Köper udda film ibland som är lite lurig att få tag i. Tala om att föreningen fick ett lyft när jag stormade in!
Jag kan väl erkänna att storhelger är lite tråkiga då alla verkar koncentrera sig på kärnfamiljer och släkten.
Kvar blir vi soloartister.
–Men livet på toppen är ensamt och blåsigt!
Tilläggas ska att jag är lejon och hela livet varit i centrum utan att för den delen blivit 100% egotrippad.
Det som är verkligt för mig idag är mitt eget liv med mig som regissör och skådespelare (stand up). Kan inte skylla på någon annan utan jag får ta alla smällar själv. Även det positiva naturligtvis. Har under de senaste åren drabbats av någon filosofisk ådra och börjat fundera över livet, det kanske borde vara fler som skulle vara ensamma i stället för att försöka hålla samman något som är dödsdömt. Det gör inte ont att vara solo och det är inte farligt där ute i otryggheten.
Det är livet.
Jag besvarar inga ”mail” med nickname, de hamnar i papperskorgen.
Våga vara DU.

Uffe (trygg i mig själv)
  #2  
Gammal 2009-01-14, 22:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Härlig läsning Uffe! Kul att Du är på G igen.
Att våga vara sig själv är härligt....Man har ETT liv och ska leva det livet så att man själv mår bra...
Så här skrev jag 2001 då jag kände att jag behövde bryta upp ge mitt liv en annan mening; MIN mening.

Dessa löften till mig har jag klarat jättebra!

Jag ska aldrig mer….

Jag ska aldrig mer …
………se ner på mig själv.

Jag ska aldrig mer…
………tro att andra är så mycket bättre.

Jag ska aldrig mer
………göra det jag inte vill för att någon annan ska bli glad.

Jag ska aldrig mer
………låta nå'n göra mig illa.

Jag ska aldrig mer
………be om ursäkt för att jag finns till.

Jag ska aldrig mer
………försöka vara så himla duktig.


Lissi
  #3  
Gammal 2009-01-14, 22:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Helt rätt i alla påståenden Lissi.
Jag har på samma sätt fått liknande insikter.
Du har vänner, jag har vänner, låt oss hålla i dessa.
Det är så enkelt, ett telefonsamtal eller ett mail.

Uffe
  #4  
Gammal 2009-01-15, 09:34
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Härligt att höra av dig igen Uffe och läsa dina kloka, ärliga tankar !
Jag tror också, att det är "karma" som träder in. Åtminstone med Thassos var det så såsom hos dig med Kriti!
Tack Lissi också för dina "löften"!
Gott och lyckligt Nytt År till er båda!

mvh/Eija
  #5  
Gammal 2009-01-15, 13:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Nog gäller det att leva så bra man kan medan man bestämmer själv. Jag har jobbat på sjukhus och såg där så mycket tråkigt som drabbade folk i vilken ålder som helst. Somliga hade inte hunnit med att leva alls, kunde man förstå, och så hände något .

Även om man inte är frisk kan man ha ett bra liv förutsatt att man har lust att vara i farten och är rädd om sina vänner, inklusive släkten.

Jobbiga perioder har vi alla. Jag brukar få ny inspiration av mina glada katter, aldrig en sur min där. Natt och dag. Regn och solsken . Brist och överflöd. Våra villkor är ju såna.
  #6  
Gammal 2009-01-15, 16:29
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Oh, så roligt, att få höra av dig igen.

Bra, att du har repat dig såpass. Ögonen ordnar nog sig ska du tro.

Jag och gubben är ju ålderspensionärer (Han fyller 73 i dag), så vi har samma (o)vana att ta oss en tupplur, när det känns bra.

Vi reser också varje år, men har inte bestämt ännu vart kosan ska ställas. Troligen blir det Palma Nova på Mallorca i maj-juni och Kos i september. Det är alltid så spännande, att planera och se framåt.

Ha det så bra och jag önskar verkligen att få höra av dig många gånger om.

Gilla
  #7  
Gammal 2009-01-15, 16:40
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Uffe, underbart att läsa. Du skriver så öppet. Ibland har jag svårt att ta mig tid att läsa långa stycken, men här rann det på av bara farten.
Tack för insikterna.

/JANET som tydligen är inloggad som mamma Vågen (och Janna heter jag egentligen)

Senast redigerad av Vågen den 2009-01-15 klockan 16:41. Anledning: Fel användare
  #8  
Gammal 2009-01-28, 15:56
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: Nu har jag hittat knapparna igen!

Hej Uffe
Kul att höra från dig igen och hoppas att du kryar på dig. Om jag förstår det så är du hemma i Sverige sedan länge. När får du åka "hem" till Kreta igen?
Apropå att du skriver att det är Kreta du kan hjälpa till med: Känner du till någon som hyr ut en större villa vi skulle kunna hyra några veckor, 6 vuxna och 4 barn. Det vore fantastikt att få åka med hela familjen till Kreta igen, det var några år sedan vi var där senast.
Fortsätt håll oss uppdaterade.
Hälsningar
Peter Kjernholm
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT