Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-23, 11:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Den magiska floden Styx

Innan jag reste till Parga första gången hade jag bestämt mig för två saker: att jag skulle se Meteora och att jag skulle vandra längs den mytomspunna floden Styx, eller Acheron som den heter idag. Förväntningarna var höga, alltför höga misstänkte jag, men förväntningarna infriades, och det med råge. Både vad det gäller Meteora och Styx.



Restaurang längs floden Styx.

Vandringen uppför floden är ett fantastiskt äventyr och ett oförglömligt minne. Floden rinner från Sulibergen och mynnar ut strax väster om Necromanteion nära stranden i Ammoudia. Det spektakuläraste stycket av floden är det parti som rinner igenom Glikiravinen, här är de teatrala naturscenerierna så vackra och uppseendeväckande att det nästan känns overkligt.

Har du vandrat i floden Styx?

Massor med bilder från floden Styx finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-23, 15:07
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Den magiska floden Styx

Vandrade i floden Styx när vi reste runt på grekiska fastlandet i höstas och det var en av höjdpunkterna på resan. Bor man i Parga får man absolut inte missa det.
Kerstin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-24, 11:03
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Den magiska floden Styx

Vi var i Parga 2019 samt 2022. (Jag har beskrivit Styx-äventyret i min rese-summering från juli 2019).
Styx var otroligt häftigt. Svinandes kallt i början, ca 16 grader, men längre upp i floden blev det något varmare. Jag doppade mig helt under vattnet, så därvidlag borde jag ha blivit odödlig! .
Lunchen vid restaurang Panorama i Gliki var nästan som att sitta och äta i paradiset. Jag har aldrig upplevt något liknande.
Detta samt en utflykt till Meteora är i princip måsten om man besöker Parga.

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT