Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-17, 09:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Greklands flyktingpolitik

UNHCR har kommit med ett uttalande om landets flyktingpolitik.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=181853

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-17, 09:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Ja de får hård kritik nu från olika håll. ECRE ( European Council on Refugees and Exils) gjorde nyligen ett uttalande som finns här och Röda Korset gick ut med samma information här.

Verkligen bra att problemet uppmärksammas. Men svenska migrationsverkets lama vi-ska-se-dem-torteras-med-egna-ögon-innan-vi-tror-på-det-politik är verkligen också ett problem.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-04-17 klockan 09:58.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-17, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Verkligen bra att problemet uppmärksammas.
Exakt. Det är lite konstigt att de agerar som de gör med tanke på hur många greker som flytt Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-17, 22:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är lite konstigt att de agerar som de gör med tanke på hur många greker som flytt Grekland.
Måhända är jag dum Janne, men jag förstår inte riktigt vad du menar här?

Men det är ett STORT problem. Vi har ju sett, och läst om, hur flyktingar och andra behandlas i Grekland. Och det är inte kul att se.

Men det är ett problem på många nivåer. Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra. Ett annat är de bestämmelser som finns. Tex Dublinreglerna där det sägs att asyl ska sökas i första EU-landet man kommer till. Det finns en viss logik i det, samtidigt som man borde få söka i det land man vill till. Svår fråga.

Ska man hårddra det så ska vi som medlemmar i EU följa de lagar, regler och bestämmelser som finns. Oavsett om de är rätt eller fel i våra ögon! Om vi bara struntar i det så ger det också frihet att strunta i alla andra saker som gäller EU. Och då faller ju hela tanken med EU! Då kan vi lägga ner det hela och återgå till att vara enskilda länder.

Det är politikernas sak att lyssna på vad folket i medlemsländerna tycker och därefter ändra lagar och bestämmelser.

En annan sak är att dra in Norge i det hela. Om det inte hände något igår som både tidningar och TV missat att rapportera så är inte Norge medlem i EU! Jag kan högakta deras inställning till att inte sända tillbaka flyktingar till Grekland, men det har inget med EU att göra! Norge lyder inte under de lagar och bestämmelser som medlemstaterna i EU måste följa och kan därför göra precis vad de vill.

Jag tycker inte det är rätt, rent mänskligt, att sända tillbaka flyktingar till Grekland med tanke på hur de behandlas där. Men det finns bestämmelser som säger att vi ska/måste göra det. Ska vi då bryta mot dessa och låta dem stanna här eller ska vi följa bestämmelserna, mot vårt bättre vetande?

Jag har inget bra svar. Personligen brukar jag följa de lagar och bestämmelser som finns. I alla fall när det passar mig... Men det är en stor skillnad på personlig och nationell nivå.

Det krävs två saker för att få till en förändring. Den första, och svåraste, är att förändra Greklands inställning till asylsökande. Den andra är en förändring av de regler som gäller inom EU just nu. Och det kan enbart politikerna få till stånd.

Samtidigt tror jag att vi gör så mycket vi kan och orkar i Sverige. I förra veckan var ett kommunalråd från Södertälje och höll ett tal i USA. Jag tror det var i FN. Han berättade där att enbart Södertäljekomun beviljade fler uppehållstillstånd för flyktingar från Irak än hela USA gjort under samma tid... Det ger lite perspektiv...

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-18, 08:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Måhända är jag dum Janne, men jag förstår inte riktigt vad du menar här?
Ett stort antal greker har flytt sitt hemland på grund av bland annat fattigdom och krig. Precis av samma skäl som många människor idag flyr från Irak. För att nämna ett exempel av många kan jag ta Kastelorizo. Ön drabbades hårt under andra världskriget. De flesta flydde ön. Först till Turkiet, där fick de inte stanna, sedan till Cypern, som inte kunde ta emot alla så många flydde vidare till Palestina där de bodde i tält i flera år innan de kunde återvända hem. Men ”hem” fanns inte längre, allt var sönderbombat. Då valde en majoritet av öborna att flytta till Australien. Under Kastelorizos storhetstid bodde det mer än 10000 på ön, idag bor där cirka 200.

Citat:
I förra veckan var ett kommunalråd från Södertälje och höll ett tal i USA. Jag tror det var i FN.
Han talade i amerikanska senaten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-18, 17:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

OK. Då förstår jag hur du menar. Jag tänkte dumt nog bara i ett kortare tidsperspektiv där du tänker i ett längre. Anledningen till att jag frågade var att jag inte känner till någon större flykt från Grekland idag, men historiskt sett så har ju väldigt många flytt/flyttat därifrån av av olika anledningar.
Aha, var det senaten. Jag visste det var något stort ställe...

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-18, 18:41
Alrutss avatar
Alruts Alruts är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 110
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
En annan sak är att dra in Norge i det hela. Om det inte hände något igår som både tidningar och TV missat att rapportera så är inte Norge medlem i EU! Jag kan högakta deras inställning till att inte sända tillbaka flyktingar till Grekland, men det har inget med EU att göra! Norge lyder inte under de lagar och bestämmelser som medlemstaterna i EU måste följa och kan därför göra precis vad de vill.
Vel, Norge er jo med i Schengen-samarbeidet og har undertegna Dublin-konvensjonen (se her), så jeg skulle tro at vi i prinsippet ikke står helt fritt til å gjøre hva vi vil … Trur eg.

Alruts
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-20, 14:28
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

"Men det är ett STORT problem. Vi har ju sett, och läst om, hur flyktingar och andra behandlas i Grekland. Och det är inte kul att se."

Tyvärr så finns det vissa Idioter inom bland annat poliskåren och kustbevakningen, men de flesta invandrare och flyktingar blir INTE behandlade på det här sättet.

"Men det är ett problem på många nivåer. Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra."

Vad menar du Peter,känner du till Greklands och Grekernas inställning till
invandrare? Jag är övertygad om att du inte har en aning.

"Det krävs två saker för att få till en förändring. Den första, och svåraste, är att förändra Greklands inställning till asylsökande. Den andra är en förändring av de regler som gäller inom EU just nu. Och det kan enbart politikerna få till stånd."

Du är väldigt dåligt "påläst" när det kommer till invandrare i Grekland
Miljontals invandrare har kommit till Grekland legalt och illegalt de senaste 20 åren.Jag har träffat och träffar många invandrare när jag är där och de
flesta har lyckats mycket bra,som exempel så har väldigt många lyckats köpa lägenhet både i Grekland och i sina respektive hemländer och det efter endast 8-15 år i Grekland (hur många invandrare i Sverige har lyckats med det på så kort tid!??)
För 4 år sedan så talade jag med en man av Albanskt ursprung, han nämde att han hade bekanta som hade flytt till Sverige samtidigt som han tog sig till Grekland.
Skillnaden bestod i att han redan hade byggt en stor villa hemma i Albanien samt skickade pengar till sina föräldrar,medans deras vänner i Sverige hade suttit på en flyktingförläggning i ett antal år och hade varken arbete eller sparade pengar, däremot så var de rejält nedstämda och frågade ifall det fanns möjlighet att komma till Grekland. (Det ger lite perspektiv!)
Hans fru berättade om sina 6 bröder som hade flyttat till Aten med sina familjer och inom loppet av 8 år hade köpt och ÄGDE sina lägenheter.

Det jag vill säga med det här är inte att alla har det på samma sätt som familjerna jag beskrev, men oerhört många har på kort tid i Grekland lyckats
att bygga upp sina liv och parallellt även sina hemländers ekonomi genom pengar de investerat där.


"Samtidigt tror jag att vi gör så mycket vi kan och orkar i Sverige. I förra veckan var ett kommunalråd från Södertälje och höll ett tal i USA. Jag tror det var i FN. Han berättade där att enbart Södertäljekomun beviljade fler uppehållstillstånd för flyktingar från Irak än hela USA gjort under samma tid... Det ger lite perspektiv..."

Så du menar att Sverige gör mer? Sverige har misslyckats med sin integration, så jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-20, 20:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Tyvärr så finns det vissa Idioter inom bland annat poliskåren och kustbevakningen, men de flesta invandrare och flyktingar blir INTE behandlade på det här sättet.
Förhoppningsvis så överstiger antalet vettiga myndighetspersoner de ovettiga. Men det finns många flyktingar som vittnat om misshandel och annat otrevligt. Om du såg TV 4:s inslag från Grekiska flykingförläggningar för några månader sedan så såg du också att de levde under mycket svåra förhållanden.

Citat:
Vad menar du Peter,känner du till Greklands och Grekernas inställning till
invandrare? Jag är övertygad om att du inte har en aning.
Och du anser dig ha rätten, och kompetensen, att bedömma mina kunskaper? Och dessutom ta dig rätten att nedvärdera dem!? Efter ca 40 resor till Grekland, total vistelse uppåt 2 år, där jag tillbringat många timmar tillsammans med Grekiska goda vänner, anser jag att jag har viss erfarenhet och kunskap om Grekernas inställning, ja.

Citat:
Du är väldigt dåligt "påläst" när det kommer till invandrare i Grekland
Miljontals invandrare har kommit till Grekland legalt och illegalt de senaste 20 åren.
Nja. Jag tycker du ska vara försiktig med vad du påstår om mina kunskaper eftersom du inte har något underlag att bedömma dem. "Miljontals invandrare"? Möjligt, men jag betvivlar att det är så många... Men om jag uppfattat tråden rätt så är det Greklands flyktingpolitik som kritiseras. Inte antalet invandrare som sådant.

Citat:
Så du menar att Sverige gör mer? Sverige har misslyckats med sin integration, så jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Jag är övertygad om att Sverige gör mer och på ett bättre sätt än de exempel vi sett från Grekland. Men jag håller med dig om att Svensk integrationspolitik är en total katastrof. Och vi har mycket att jobba på när det gäller rättssäkerhet och godtyckliga bedömningar av asylärenden.

Sedan finns det framgångshistorier i Sverige på samma sätt som i Grekland.

På tal om påläst. Detta stod i artikeln från Röda Korset:

Citat:
I fjol beviljades endast 0,04 procent flyktingstatus av drygt 25 000 asylsökande i Grekland. År 2006 uppgick motsvarande siffra till 0,05 procent, det vill säga 39 flyktingar. År 2005 och 2004 erhöll endast 39 respektive 11 personer flyktingstatus.
Och jag är tämligen övertygad om att vi har en generösare inställning till flyktingar här än Grekland...

Vad tror du...?

Peter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-22, 13:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Här kommer en länk som handlar om ett tragiskt flyktingöde. Fruktansvärt att sådant händer inom Europas gränser.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=182983

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-22, 15:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Om det nu är några fler här som är "dåligt pålästa" kan de ju läsa igenom dessa artiklar. Jag vet en som verkligen behöver det....


Ur Ekathimerini:

No place for refugees

By Nikos Konstandaras

Greece’s treatment of refugees and asylum seekers is drawing serious criticism from other European countries and international organizations. The issue, which is not widely covered in Greece, highlights the problems that pertain to the issue of political asylum in Europe as a whole but also to the structural problems that plague Greece on so many levels.
On January 31, 2008, the European Commission lodged a complaint against Greece at the European Court of Justice for not meeting its obligations to carry out a substantive examination of the asylum claims of people who have been sent back to Greece from another country. (The procedure, known as the Dublin II regulation, demands that asylum seekers have their case reviewed in the first EU country they entered, which, in many cases, results in their remaining in endless limbo in Greece.) Also, on April 17, 2007, the European Court found that Greece had failed to implement an EU directive establishing minimum standards for the reception of asylum seekers while their requests are being processed.
Last Wednesday, the UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) took the drastic step of calling on other countries not to send asylum seekers back to Greece because conditions here are inadequate. In January, Norway decided of its own accord to ignore Dublin II where Greece was involved. All this is a black mark against Greece but it also shows what critics of Dublin II have been saying for a long time: The whole procedure is flawed because it is based on the false assumption that conditions for refugees are the same across Europe.
The UNHCR commented that “When up to 90 percent of Iraqis seeking asylum in Sweden are recognized and zero percent get protection in Greece, they will move accordingly.” Also, Greece has often deprived asylum seekers of basic rights, such as the provision of an interpreter, legal aid, allowances and residence, the UNHCR noted. The UN (as do other organizations) acknowledges that Greece has made some progress lately but notes that this is not enough and calls on the European Commission and other European countries to help.
Some other international organizations are even more critical. In February, Amnesty International published a press release titled “No Place for an Asylum-Seeker in Greece.” It detailed the charges that have been leveled at Greece and urged Athens to comply with its obligations under international human rights, refugee and European law. At the same time, it urged other countries not to return asylum seekers to Greece. A few weeks ago, the secretary general of the European Council on Refugees and Exiles (ECRE), Bjarte Vandvik, declared: “Greece is not a safe place for those in need of protection.” The ECRE, which represents 63 refugee-assisting organizations in 28 European countries, is at the forefront of criticism of the Dublin II procedure.
Under this hail of accusations, Greece asked for the issue of political asylum to be discussed at the meeting of EU ministers of justice and home affairs in Luxembourg last Friday. There, in obvious acceptance of the EU-wide problem and Greece’s weakness, the ministers decided on closer cooperation between member-states, including the creation of an Asylum Support Office which would help move toward a Common European Asylum System that the EU envisions.
The subject is complex and no one can pretend to have simple solutions. Although many acknowledge that Greece is in a difficult geographical situation and could be swamped by refugees, the exasperation of other countries and organizations is focused on Athens’s almost total rejection of asylum requests as well as the inadequate (and sometimes brutal and criminal) conditions which asylum seekers face. At present, 20,000 people have requested asylum in Greece. Last year, only eight were granted refugee status (up from five in 2006), which is 0.04 percent of requests.
Is this the result of the general mismanagement and indifference of a state machinery that is incompetent at every level? Or is it perhaps a cynical tactic which makes it loud and clear that no refugee should expect anything in Greece and so should just keep moving on to another country? Either way, the situation is shameful and must be corrected. It is a blot on both our country’s past and its present.


Ur Athens News:

Immigrant entrepreneurs depend on their compatriots to help them get their business off the ground, but tough bureaucracy is making it difficult for them to keep it


KATHY TZILIVAKIS

Athens is home to dozens of immigrant-owned shops, which have greatly contributed to the resurgence of many of the city's neglected inner-city neighbourhoods

IMMIGRANT shopkeepers in Greece rely on their friends, relatives and other compatriots for survival, but tough regulations and bureaucracy are choking many of them out of business, according to a survey of African and Albanian immigrant entrepreneurs conducted by the Hellenic American University in Athens.
Based on their preliminary findings, most (40 percent) of the immigrant entrepreneurs who participated in the survey said they depend on friends and relatives for financial assistance. The livelihood of their business also seems to depend mainly on immigrants, as 51 percent of their customers are compatriots. A whopping 90 percent of the immigrants expressed that their immigrant community has been "very supportive".
Researchers discovered a similar situation in an earlier survey conducted among Albanian immigrant entrepreneurs, who also said they turned to relatives for a loan in order to set up shop.
But while a spirit of entrepreneurship is high among the African and Albanian immigrants surveyed, many see a rather bleak future. Of the Africans polled, 20 percent said their business is heading for closure and that they would like to try their luck in another country.
They blamed a series of bureaucratic obstacles, namely legislation passed in 2005 requiring immigrant shopkeepers to prove they have at least 60,000 euros deposited in their bank account in order to create a business in Greece. This requirement applies to any kind of business an immigrant is planning, no matter how small. And, when it comes time for them to renew their residence permit, they have to prove they have invested this money in their business and that they are making a suitable income.
"Almost every Albanian immigrant entrepreneur interviewed stated that the 60,000 euro minimum bank deposit required by law to start up a business in Greece is now the greatest obstacle immigrant entrepreneurs face in business ownership," says the Hellenic American University.
Other obstacles immigrant entrepreneurs must overcome, according to the research, include cultural exclusion, money problems, competition and customer relations. Many of the immigrant entrepreneurs surveyed said they believe xenophobia among Greeks impeded their cultural and social assimilation when they started their business. Many Albanian immigrants, for instance, decided to change their name to sound more Greek. Several immigrants reported discrimination as a major barrier towards starting their business.
Despite the problems, immigrant entrepreneurship appears to have increased rapidly in Greece. In downtown Athens, dozens of immigrant-owned shops (restaurants, cut-rate clothing stores, greengrocers, long-distance calling centres and video rentals) crowd Evripidou St between Koumoundourou Square and Athinas St. Many more shops are located on central Menandrou St near Omonoia Square. Owned and run mainly by Chinese, Pakistanis, Indians and Arabs, these ethnic shops have greatly contributed to the resurgence of many of Athens' neglected inner-city neighbourhoods.
In 2006, officials at the finance ministry reported that several thousand Chinese shops operate in Athens, Piraeus and the surrounding suburbs. An estimated 10,000 non-EU nationals are registered with the Athens Chamber of Commerce and Industry. This is roughly how many are insured by TEVE - the social insurance fund for the self-employed.

Det är intressant att se att Grekiska tidningar själva beskriver situationen på detta sätt. Eller hur Pao?

Peter - långsint...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-22, 18:55
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Tack Peter, du vet, jag vet, förhoppningen är att alla ska veta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-27, 23:25
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Först och främst så vill jag säga att problemen existerar och det är inte det vi diskuterar här.De metoder som vissa idioter använder avskyr jag minst lika mycket som du gör.

Men man ska vara försiktig med att utmåla ett land som om en stor del
av befolkningen inte tycker om invandrare och som har satt i system att misshandla människor,vilket det låter som när du skriver:"Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra".

Sen så har jag en fundering kring ditt resonemang när du skriver:
"Nja. Jag tycker du ska vara försiktig med vad du påstår om mina kunskaper eftersom du inte har något underlag att bedömma dem".
Då vill jag fråga dig vilket underlag du har för att kunna skriva som du gör om situationen i Grekland, utöver de 40 resorna till Grekland samt dina goda vänner.
Jag har lite svårt att tro att du med någon semestervecka per år samt
samtal med dina vänner har en fördjupad bild av problematiken.

Jag har goda vänner som arbetar inom olika myndigheter i Grekland
och sitter med kunskap om både invandrings/flyktingpolitik och juridik inom dem områdena, vi resonerar om de här frågorna ofta och de själva säger att det självklart finns utrymme för förbättringar och det arbetas på det området men problematiken är komplex (se nästa stycke för lite kortfattad info). Sen så har jag även många kompisar med utländsk bakgrund som arbetar och lever i Grekland och de har inte stött på dem här problemen och tro mig det finns gott om invandrare i Grekland med positiva erfarenheter.

För att nu beröra flyktingströmmarna till Grekland så talar vi om stora okontrollerade flyktingströmmar, de flesta har betalat för att kunna genomföra "resan" och många är inte flyktingar enligt FN.Väldigt många uppehåller sig illegalt i landet och det uppstår vissa problem som du säkert vet,bland annat har kriminaliteten och den organiserade brottsligheten ökat markant. Sen är det som så att oerhört många inte har id-handlingar och det är väldigt svårt att kontrollera om de verkligen ska ha ett uppehållstillstånd.
Grekland kan omöjligen ta emot alla flyktingar och ge dem asyl på grund
av att det är det första landet de anländer till -enligt Dublinförordningen-
som i praktiken innebär att Grekland helt enkelt får hantera problemen helt ensamma.

Sen skriver du:"Möjligt, men jag betvivlar att det är så många... Men om jag uppfattat tråden rätt så är det Greklands flyktingpolitik som kritiseras. Inte antalet invandrare som sådant".
Du tror inte att det kan finnas ett samband?

Antalet asylansökningar ökade under 2006 med 35%.
Asylsökningarna placerade Grekland på tredje plats över mottagna ansökningar i EU.
Cirka 70 000 illegala invandrare hade gripits i Grekland till och med augusti 2007,en ökning med 45% från 2006.
Inströmningen från Turkiet har tredubblats.

Det här är från en kort tidsperiod (2006-2007), lägg till ett ordentligt mörkertal så kan man få en uppfattning om vad det rör sig om för siffror i ett längre perspektiv.

Det ursäktar ALDRIG hur vissa behandlar flyktingarna,men ska
man diskutera ett allvarligt problem så måste man få ett djup i resonemanget och inte hänvisa till ett inslag i tv4 eller någon tidning.

När det kommer till tidningsartikeln så förstår jag inte vad du vill säga, är det att i andra länder som till exempel Sverige så står folk i kö för att hjälpa invandrare med bland annat stora lån och stödja dem i deras företagande??


Till sist så tänkte jag kommentera följande inlägg:
"Och jag är tämligen övertygad om att vi har en generösare inställning till flyktingar här än Grekland..."

Angående Sveriges "generösa" flyktingpolitik så får jag det inte riktigt ihop det med den usla integrationen, om man nu har en generösare inställning så borde verkligheten i Sverige vara den motsatta av vad den är idag, hyckleriet får jag bevis för varje dag.

Personligen så har jag har oerhört många kompisar och bekanta som antingen är uppväxta eller som har kommit hit senare, det gemensamma för dem är att många (majoriteten) får uppleva den Svenska "generösa" inställningen endast på pappret.

Så det jag tror Peter, är att vi ska försöka få ett djup och bredd samt balans i vårt resonemang, speciellt vid allvarliga ämnen som det här.

Senast redigerad av pao den 2008-04-27 klockan 23:30.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-28, 02:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Suck... Alla har vi väl varit idealister vid något tidpunkt i våra liv... När vi var unga kanske... Jag hoppas det i alla fall! För det är berikande. Engagemang är oftast en god sak. Om man är vaken och medveten och inte sticker huvudet i sanden...

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Så det jag tror Peter, är att vi ska försöka få ett djup och bredd samt balans i vårt resonemang, speciellt vid allvarliga ämnen som det här.
Tja Pao. Det verkar inte som du läst artiklarna jag kopierade in i inlägget här ovan. Synd. Men vårt resonemang slutar här! Av hänsyn... Jag avstår och viker ner. Men att dömma av de mail och PM jag fått så kämpar du i en redan förlorad strid.....

Om ni bara visste vad detta kostade i självbehärskning.......

Peter
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-13, 21:34
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Greklands flyktingpolitik

Situation för flyktingar i Grekland är inte det bästa (men vart är det bra egentligen?)
Men ingenstans har jag sett lokalbefolkningen och armen engagera sig så mycket då en båt med flyktingar kom till ön (evia).... en kille från arme sa att de tänkte inte rapportera dem "vi låter de till deras öde" och människor kom med filtar och mat.

En bild av Grekland som media i Sverige inte visar
Och problemets omfattning visas inte heller
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT