Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-26, 08:47
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Ett sammelsurium av frågor:

a) Agios Minas: Tar man sig dit någolunda lätt i år? Går Zaharias-båten fortfarande? Hur är det landvägen nu när Olymposvägen tydligen åtminstone delvis fixats till?

b) Produceras olivolja och eller vin ännu på Karpathos? Lokal olivolja tror jag mig ha köpt 2005 (i Olympos), men något lokalt producerat vin hittade jag inte. Finns sådant?

Skulle gärna hämta hem lite lokala produkter i år

btw. vad månne de mindre apartementosarna tar för luftkonditioneringen per dygn i sommar? Har ett vagt minne av att det låg på ca 7 € / dygn 2005. Försöker göra upp budgeten

Senast redigerad av Stefulainen den 2007-07-26 klockan 09:05.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-26, 09:30
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin

Hei

Jeg var på Agios Minas i juni i år. Nydelig strand!
Vi kjørte bil, men veien var kjempedårlig.
Båten Zaharias lå der, så den går fra Pigadia hver dag.
Sikkert mye mer behagelig å ta båten dit, det var ikke behagelig å kjøre bil!
God tur!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-26, 10:33
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Hej!!
Lokalt producerat vin har jag köpt i tavernan uppe i Othos.Det är/var ett Mavrodaphne-liknande, sött vin,gjort på röda druvor.Lite åt Maderia-hållet, men jag är ingen konnässör.....helt drickbart dock.
Olivolja pressas lite varstans på ön.I Pigadia, eller närmare bestämt nära generatorstationen på vägen mot Aperi ligger visst den modernare olivpress-fabriken eller vad man ska kalla den. Sen finns det pressar i Menetes, etc.
Jag brukar köpa olja av English Jon, d.v.s Jonathan Preece, en engelsman som slagit ner sina bopålar på ön sedan nåt tiotal år eller så. Han har ca 400 olivträn som han INTE besprutar, utan sätter ut fällor för olivflugorna i varje träd, sen gödslar han inte med handelsgödsel, utan naturligt sådant.
Pressningen per se kan sen ske på olika sätt.Förr så krossades fruktköttet men inte kärnorna i stora,koniska trattar av metall.Där fanns två stora hjul av sten och sen ramlade de krossade oliverna ner på nån sorts tyg, som sen sveptes ihop och lades i en mekanisk press, som sen klämde ihop paketet och oljan pressades igenom tyget.Numera mals alltihop ner till en pasta eller gröt, som upphettas och sen centrifugeras.Då får man ut mycket olja fast av sämre kvalité......Ett sätt att avgöra kvalité är visst att mäta syrahalten, och ju lägre halt, ju bättre olja. English Jon´s olja ligger visst runt 0.5% om jag minns rätt. Fråga runt lite efter olja,det finns alla varianter.....
Mikke

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-26 klockan 13:12. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-26, 11:01
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin

Var får man tag på English Jon ifall man skulle bli på humör att köpa lite olja?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-26, 14:57
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Ett sammelsurium av frågor:

a) Agios Minas: Tar man sig dit någolunda lätt i år? Går Zaharias-båten fortfarande?

Vad månne de mindre apartementosarna tar för luftkonditioneringen per dygn i sommar?
Vi åkte med Zaharias-båten 26 juni och det kostade 12 euro per person. Var ganska skönt att få lite fläkt på sig för dagen före på stranden i Ammopi blåste det i stort sett ingenting.

Där vi bodde ökade priset med 5 euro per dygn för ac:n. Vi gillar inte ac (blir lätt hostiga och snuviga av den) så tack vare att vår studio låg rakt mot norr och inte hade någon sol in, klarade vi oss faktiskt utan.

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-26, 16:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Vi åkte med Zaharias-båten 26 juni
Jasså blev det så att ni gjorde det?! Var det efter sms från mig eller hade ni redan varit där då? Hoppas ni gillade utflykten - och att man snart får höra mer om vad ni hade för er
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-26, 16:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Var får man tag på English Jon ifall man skulle bli på humör att köpa lite olja?
Tja...för tillfället har jag för mej att han är med och utvidgar Café Galileo åt höger,mot Olympic´s kontor till, så där kan man fråga efter honom. Kvällstid är han gärna på Café Karpathos, alldeles ovanför,eller bakom Scala i hamnen. Sen far han fram i en mörkröd Toyota-truck med flak, är försedd med mustasch, ganska slank.
Förr eller senare fåru säkert tag i honom och hälsa från mej. Förra årets olivskörd var visst inte så stor, men en och annan liter har han nog förhoppningsvis kvar...
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-26, 18:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jasså blev det så att ni gjorde det?! Var det efter sms från mig eller hade ni redan varit där då? Hoppas ni gillade utflykten - och att man snart får höra mer om vad ni hade för er
Vi hade kollat på vilka turer som fanns innan ditt sms kom men det blev avgörande för vårt val . Rapport kommer men har lite för mycket att göra på jobbet f n för att hinna berätta om allt just nu (fast jag har tydligen tid med Kalimera vilket väl tyder på att jobbet inte är såååå kul... ).

Celbe
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-26, 21:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: agios minas + olivolja & vin + luftkonditionering

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen
btw. vad månne de mindre apartementosarna tar för luftkonditioneringen per dygn i sommar? Har ett vagt minne av att det låg på ca 7 € / dygn 2005.
Tant Maritsa på Blue Sky Apartments tar 5 €/dygn.

Karin
nyss hemkommen efter en månad på Karp....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT