Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-08-12, 22:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Less is more …

Less is more.

Läste i vår lokaltidning om en matskribent som skrev att mindre är mer (handlade inte om retsinaglasens storlek) I stället handlade det om skillnaden mellan en god tsatsiki och en fenomenal, något skribenten lärt sig av en grekisk tsatsikivirtuos. Det handlade om hålla igen på vitlöken. Hon skrev att det vanligaste misstaget var att använda för mycket vitlök då vi fått för oss att vitlökssmaken ska sitta som en käftsmäll av värsta vampyrmått. En klyfta kunde räcka långt och få smakerna att bättre harmonisera. Det skulle göra att vitlöken inte tog över hela föreställningen utan sakta sippra ut i yoghurten och börja dansa efter egen pipa i svängig bouzoukitakt.
Idag har vi lagat Gemista och till det tsatsiki, bröd och retsina. Ska bli spännande att se om vitlöksklyftan bjuder upp till dans. Hur som helst kommer det svänga rejält bland smaklökarna. Vad föredrar ni: en rejäl käftsmäll eller en svängig bouzouki?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-08-12, 22:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Less is more …

En käftsmäll föredras MEN........en rätt stor "piff" med tzatziki är att blanda i en rätt hygglig mängd dill och........ouzo. Några exakta proportioner har jag inte att ange men en matsked ouzo till en sats på kanske en halvliter (volymmått) blir tämligen ok enligt min mening.


/ Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-08-13, 02:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Less is more …

En svängig bouzouki är aldrig fel!
Mitt recept är: 1/2 liter GREKISK yoghurt, drygt 1/2 grovriven, urvattnad, "slarvigt" skalad gurka, lite salt, nymalen blandad peppar (rätt mycket) och 1 mediumstor pressad vitlöksklyfta. MUMS!
Sen har vi det lilla problemet, alla vitlökar är olika starka. Bäst är att helt enkelt lukta på den och, kan ha fel, vitlök med röda strimmor i skalet är bäst.
Och, naturligtvis, ingen tzatziki utan ett gott nybakat bröd......
Catlady, som är tzatziki-fantast........
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-08-13, 10:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Less is more …

Åt tzatziki igår kväll. Tillagad av dottern, som ju övertagit mitt recept och gör det med bravur!

- Youghurt. Tycker faktiskt den turkiska är bäst numera. Ofta behöver den inte rinna av heller.
- Gurka. Skalad, innanmätet borttaget, grovriven. Snåla inte.
- EN vitlöksklyfta. Gärna av en färsk vitlök.
- Salt och VIT-peppar.
- En gnutta MYCKET FIN olivolja

Kan med fördel garneras med en kalamataoliv och en liten kvist timjan.

Förr höll jag på med utsvävningar som dill, morot, squash mm, men det har jag kommit ifrån och är numera bokstavstrogen.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-08-13, 13:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Less is more …

Jag är ingen fantom i köket. Men en av de saker som alltid faller på min lott är att fixa tzatsikin som alltid blivit mycket uppskattad. Jag tycker inte om att krångla till med för mycket ingredienser utan den ska vara rak och ren i smakerna.

Till c:a 1/3 - 1/2 stor burk TURKISK (godare än den grekiska) yoghurt grovriver jag en hel gurka av hyfsad storlek efter att den har kärnats ur. I ett durchslag blandar jag gurkan med salt och låter den stå länge och rinna av. Under tiden pressar jag 1 - 1,5 klyfta vitlök i youghurten och låter det stå och dra ett par timmar tills gurkan har runnit av och kan blandas i. Klart! En bit gott bröd med olivolja och oliver vid sidan om är inte fel.

Tycker att det ger rena smaker av gurka, youghurt och vitlök. Viktigt att gurksmaken blir tydlig.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-08-14, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Less is more …

Jag är, tror det eller ej, inte alls förtjust i tzatsiki.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-08-14, 18:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är, tror det eller ej, inte alls förtjust i tzatsiki.
Jag säger som en inte helt obekant statsman sagt ...... "Oj, den såg jag inte komma!"

Så konstigt vi tänker ibland! Av någon märklig anledning så tänker man ju att alla Greklandsfantaster gillar tzatsiki. Men det är ju så klart lika galet som att tro att alla gillar ouzo eller retzina. Så är det alls inte. Vi är ju alla olika, och det är det som är tjusningen med att träffas.

Själv är jag väldigt glad i tzatsiki. När vi är i Grekland är det faktiskt ingen överdrift att säga att det finns på bordet BÅDE till lunch och middag i 99 % av fallen och ENDERA till lunch eller middag i 100 %.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-08-14, 19:33
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Less is more …

Då är vi överens igen, Masse! En grekisk måltid "på plats" kräver tzatziki
Dessutom mår magen, och gommen, bra av det!
Minns en speciell: skulle bila från Rethymnon till Paleochora och var, av någon anledning, röriga i magen båda två (sällsynt för oss). Stannar halvvägs i Kandanos för en lätt lunch. Den äldre farbrorn som har den lilla restaurangen (mycket trevlig man när han insett att vi inte var tyskar!) serverar oss horiatiki (egenodlade grönsaker!) och tzatziki gjord på getyoughurt och vitlök (vampyrmått!). Det kurerade våra magar bums!!
Så, mer tzatziki till folket!! Synd att du inte gillar det, Janne, du missar något...
Catlady, tzatziki-fantast...........
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-08-14, 21:20
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är, tror det eller ej, inte alls förtjust i tzatsiki.
Men va? Är det möjligt? Tzatziki hör ju till grekisk mat. Gurkan är slut i växthuset så nu blir det zucchini i stället. Går lika bra, för tzatziki ska vi ha!!!
Kerstin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-08-14, 23:23
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Less is more …

Jag är inte heller förtjust i tzatsiki..... kan jag räkna med att få vara kvar här ändå? Hoppas på det, när nu Janne så frankt kom ut ur garderoben.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-08-15, 09:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Less is more …

Ja, det var som tusan. Vem hade trott att Greklandsgurun No 1 inte gillar tzatziki!

Kommer ihåg fotbollsproffset Andreas Andersson, som i intervju sa att han var totalt ointresserad av fotboll.... Ungefär samma där

/Netwolf - som inte har Ouzo som favorit, men dricker gärna om jag blir bjuden
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-08-16, 09:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag är inte heller förtjust i tzatsiki..... kan jag räkna med att få vara kvar här ändå? Hoppas på det, när nu Janne så frankt kom ut ur garderoben.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-08-16, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Less is more …

Vi beställer aldrig in tzatsiki i Grekland. Ibland gör Camilla det här hemma, och då äter jag.

Jag tycker tzatsiki är lite som moussaka och andra klassiska maträtter, det är gott om det är rätt tillagad, men det tycker jag det vara sällan i Grekland, och vi vill inte chansa.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-08-16, 13:41
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Less is more …

Jag håller med Janne,

Tzatziki beställdes alltid in till förrätter förut, men jag tycker kvaliteten varierar, så vi har hoppat över den allt oftare nu..
När det gäller Moussaka så är det på många platser svårt att få den "in a clay pot". De lagar den i långpanna och skär bitar som värms upp. Den kan vara ganska "torr" framåt midnatt.
På resan nu i juli till Parga så var jag tvungen att beställa in en portion (tårtbit) på slutet av resan, bara för att.....
Det var lika svårt med detta som att hitta en restaurang som spelade grekisk folkmusik....

//Conny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-08-17, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
När det gäller Moussaka så är det på många platser svårt att få den "in a clay pot". De lagar den i långpanna och skär bitar som värms upp.
Jag äter numer bara moussaka hos Julia på Santorini, hon lagar dem från grunden i lergrytor och de smakar himmelskt gott.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-08-17, 11:36
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag äter numer bara moussaka hos Julia på Santorini, hon lagar dem från grunden i lergrytor och de smakar himmelskt gott.
Det verkar som att det varierar en del gällande hur rätten serveras. På Skiathos ex.vis, har det varit mer förekommande att man får den i en lergryta. Vissa restauranger skriver dessutom på menyerna, utanför på gatan, "Vi serverar Moussaka i lergryta".
Det verkar som om de har förstått att väldigt många gäster vill få rätten på detta viset.

//Conny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-08-17, 23:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Less is more …

Jag är inte så jätteförjust i tzatsiki. Kanske har jag förätit mig på det. Men plockar gärna ut eventuella oliver som brukar va ett garnityr för jag älskar oliver!
Har letat efter svarta, torkade i påse men inte hittat dessa "muslortar" nån stans. Vet att de finns men var?! Vilken delikatess!
Ikväll har jag gjort en gratäng med succini, tomater, lök, vitlök, ädelost, riven ost, grädde, basilika, salt o peppar. My god!! Den blev mumma.
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-08-18, 10:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Less is more …

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag är inte så jätteförjust i tzatsiki. Kanske har jag förätit mig på det. Men plockar gärna ut eventuella oliver som brukar va ett garnityr för jag älskar oliver!
Har letat efter svarta, torkade i påse men inte hittat dessa "muslortar" nån stans. Vet att de finns men var?! Vilken delikatess!
Ikväll har jag gjort en gratäng med succini, tomater, lök, vitlök, ädelost, riven ost, grädde, basilika, salt o peppar. My god!! Den blev mumma.
/ Kajja
Den gratängen låter toppen! Ska pröva den.

Det sägs att man ska äta 3 av dessa "muslortar av oliver varje dag, så håller man sig frisk. Dom måste finnas på välsorterade affärer där dom har manuell disk samt på marknader. Jag erhåller mina av Katerina på Waters Edge Cafe, Paleochora, Kreta.

Birgitta.

Birgitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-08-18, 11:35
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Less is more …

Birgitta, då är jag ännu mer angelägen att hitta såna! Hoppas på att inleda min jakt nån gång i september.
Om gratängen: 200 grader i 15 min. Häll av ev vätska. Sen på med grädde o riven ost, in 15 min till. Jag gjorde den "på en höft" så inga mått.
Bara ös på😋
/ Kajja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-08-18, 14:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Less is more …

”Muslorten” - liten som min lillfingersnagel är även min favorit. Har tyvärr bara hittat den på Kreta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT