Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-09-15, 09:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Elbilar i Grekland

Nåt som slog mig när vi var på Karpathos härförleden, var den totala avsaknaden av elbilar. Jag såg inte en enda. De tre mackarna hade heller inga ladduttag.

Jag förstår ju att något måste göras, för att få ned utsläppen för att nå målet i Parisavtalet, då bilismen står för 60% av transporterna.

Men. Hur ska EU få grekerna att gå över från förbränningsmotorer till batteridrift, när det inte ens finns infrastruktur utbyggd? Tvivlar på att det ens finns på pappret. Elnätet var ju dessutom totalt överbelastat i den fyrtiogradiga värmen, då alla slog igång sina A/C. Tänk om alla skulle ladda sina bilar med. Det kommer ju aldrig att funka.

Om åtta år räknar man med att 6 av 10 sålda bilar inom EU har eldrift. Jag säger bara lycka till...



/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-09-15, 09:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Elbilar i Grekland

I taxien tll Nea Chora forrige uke diskuterte vi med vår unge sjåfør dette med elbiler. Det trodde han neppe ble så mye av i Hellas. De bruker kullverk for å skaffe elektrisitet, så hva blir gevinsten? Blant annet. Og så var det prisen på disse bilene da, hvem hadde råd til dette?
Et annet land vi har vært i er Vietnam. Hvordan man i sånne land skal kunne gå over til elbiler, er meg en gåte. Men for all del, i Norge er det snart vanlig å bytte ut til elbil og det reduserer jo utslipp. Årsaken til den store iveren etter elbiler skyldes nok ikke miljøet, men det at vi ha så lave avgifter på elbiler at det er veldig lønnsomt å kjøpe og ha. Ladestasjoner derimot, er et problem i utkanten - spesielt hvis du ikke kjøper Tesla.
I sommer har vi vært endel over grensa til Sverige. Litt fleipete sier vi at Sveriges nasjonalbil er Volvo, mens vår er Tesla.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-09-15, 12:41
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Elbilar i Grekland

Elbiler har jeg heller ikke set, men her på Samos har jeg set nogen køre på el-scooters, så måske er biler også på vej.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-09-15, 21:19
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Elbilar i Grekland

De kan ju göra som i Sverige o rikta om fokus mot flyget istället, som står för 1-2 % av totala utsläppen lite plastpåseskatt sen ovanpå det så är de biff
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-09-16, 08:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Elbilar i Grekland

Här på Tilos har jag sett en elbil (laddningsuttag vid turistinformation)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT