Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Bilder (ej grekiska)

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-23, 23:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Gran Canaria med andra ögon

Jag har varit på Gran Canaria i sex dagar. Det var inte en solochbad-semester, utan jag åkte dit för att hälsa på min bror med familj som bor, arbetar och går i skola där i höst. Hade tanken varit att åka dit för en "vanlig" solsemester så hade jag blivit besviken. Jag hade låga förväntningar på turistorterna, men de var mycket värre än jag hade kunnat föreställa mig.

MEN inte långt borta finns, som överallt, ett helt annat liv. Jag hade sex dagar fyllda med upplevelser som jag kommer att värdera högt länge.

De karga bergen och de bördiga dalarna. De hisnande vägarna och de små städerna.



Altenara är Gran Canarias högst belägna stad, byggd på kraterväggen.



De flesta hus i staden är grotthus, där man grävt ur det lösa vulkanberget och byggt på en framsida på huset. Det finns både äldre och nya grotthus, små och stora.






Från 1900 meters höjd över havet är utsikten milsvid. I fjärran syns Teide på Teneriffa, Atlantens högsta topp.




Där uppe kan vädret växla snabbt.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-23, 23:26
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Elisabet vilka underbara bilder, jag kan bara hålla med dig, det är helt underbart där uppe bland bergen. För mig är det Grekland på sommaren och Gran Canaria på vintern. Men jag gillar faktiskt turistorterna på Gran Canaria också

//Ingela
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-23, 23:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

I staden Vecindario i Santa Lucia kommun, var det Sant Rafael-festival i två veckor. Vi åkte dit på söndagen. Från Santa Lucia-dalen kom hantverkare och livsmedelsproducenter och sålde sina varor på torget.





Det var uppvisningar i herdesporter som fåraherdarna förr höll på med för att fördriva tiden.

Herdehoppning från klippor:



Styrketest:









Det ska böjas i tid...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-23, 23:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Och så ko- och tjurrace!



De skulle springa en bana fram och tillbaka på gatan och dra 600 kilo mjöl på en träsläde!





Alla var förståss inte på springhumör:

Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-24, 09:37
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Flotte billeder... Jeg har været på Grand Canaria én gang, og søgte også op i bjergene. Der er smukt, og dagligdagen går sin gang.

Mette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-24, 09:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
MEN inte långt borta finns, som överallt, ett helt annat liv. Jag hade sex dagar fyllda med upplevelser som jag kommer att värdera högt länge.
Det förstår jag när jag ser bilderna! Kul att se ett annat Spanien. Tack för väldigt fina bilder Elisabet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-24, 09:46
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Dina bilder ger ön rättvisa, naturen på Gran Canaria är verkligen vacker.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-24, 11:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Så minns jag Gran Canaria från mitt första besök 1979 då vi åkte runt bland alla byar. Förra året såg bara Puerto de Mogan samt Las Palmas. De andra turistorterna räckte det med att se från bussfönstret. Mogan var trevligare än förväntat och även huvudstaden.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-24, 13:06
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Mycket vackert Elisabet och annorlunda. Framför allt husen i grottor.
Har ej sett något liknande tidigare och inte ens hört talas om det förutom en bekant till mig från Malta där det finns några "hus i berget". Klart häftigt.

Uffe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-10-24, 14:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Åh så fina bilder! Gran Canaria har så många sidor och en jul var vi i Santa Lucia som var otroligt vackert.. Jag glömmer aldrig en fantastisk julkrubba som fanns utanför en kyrka....
Kommer man bara bortom de värsta turistställena är ön helt underbar!! Än en gång tack
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-10-24, 15:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Jättefina bilder! Det måste ha varit festlig stämning vid de där tilldragelserna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-10-24, 16:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Jättefina bilder, vi åkte också runt när vi var där, det är väldigt vackert.
Har bara varit där en enda gång (-91) och på Teneriffa (-04). Det lockar inte att åka tillbaka till någon av öarna så som det suger i Grektarmen på mig.
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-10-25, 10:10
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Härliga bilder Elisabet.

Detta missade jag de 2 gånger jag var på Gran Canaria på 80-talet.
På den tiden var det sol, bad och party som gällde.
Skulle vara kul att åka tillbaka och uppleva det verkliga Gran Canaria.

Barbro
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-10-26, 01:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förra året såg bara Puerto de Mogan samt Las Palmas. De andra turistorterna räckte det med att se från bussfönstret. Mogan var trevligare än förväntat och även huvudstaden.
Jag såg hela södra kusten med alla badorterna från buss, båt och till fots och fick ett klart intryck att Puerto de Mogan är den trevligaste av dem. Det är den enda som är en gammal bostadsort, eller åtminstone den enda där något av den gamla bebyggelsen är bevarat. Gränder och gamla fiskebostäder finns kvar på vikens ena bergssida.



I området närmast stranden är det också fint.





I Las Palmas promenerade jag runt i några timmar i de gamla stadsdelarna. Gamla staden är väldigt fin och intressant och den äldsta shoppinggatan är varsamt renoverad med moderna butiker i fina gamla hus. Jag är ju ingen stadsmänniska och det ska mycket till innan jag känner att jag skulle gilla en stad, men Las Palmas gav faktiskt den känslan.

En levande shoppinggata med butiker i vackra gamla hus:



Gränderna i gamla staden lockade.



I slutet av många gränder finns havet.



Och så alla dessa fantastiska kanariska balkonger:




Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Framför allt husen i grottor. Har ej sett något liknande tidigare och inte ens hört talas om det förutom en bekant till mig från Malta där det finns några "hus i berget". Klart häftigt.
Det skulle ha varit intressant att få titta inne i något hus. Jag vet inte om de har innerväggar eller om rummen verkligen är grottor. Jag såg ett hus som de höll på att bygga och där hade de murat innerväggar inne i grottan. Jag vet inte om det skulle bli ett bostadshus men jag gissar att de nya husen har innerväggar, medan de äldre kanske inte har det.
I staden finns en grottkyrka, den hade inga innerväggar. Så här ser den ut utifrån:



Och så här innuti:



I taket växte det murgröna, vilket ju inte kändes särskilt hälsosamt om det hade varit en bostad...

Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-10-26, 01:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det måste ha varit festlig stämning vid de där tilldragelserna.
Ja, folk hade gått man ur huse och språkade och hade trevligt!





De lagade mycket mat:





Och en folkmusikorkester spelade:

Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-10-26, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Vi var också en hel dag i Las Palmas och hann med både shopping både i det berömda varuhuset samt i ett annat område, cafésittande, vandringar och besök på museum. Vi gick en guidad promenad. Barnbarnet var så pass liten då att han gillade att sitta länge i vagnen. Här skulle jag kunna tänka mig att tillbringa en vintervecka och gå på konserter, klubbar etc tillsammans med en väninna.

Ett av fotona jag tagit i en av gränderna i Mogan påminner mycket om Grekland. Branta trappor, färgglada dörrar och smala gränder. Maten var mycket bra i Mogan med möjlighet att pröva många spanska och italienska läckerheter. Det var enkelt att promenera från hotellet till centrum där det var underhållning på kvällarna med exempelvis jazzuppträdanden. Tyvärr har många gäster helpension eller kanske tom AI så många tillbringar kvällarna på hotellområdet. De som drev restaurangerna klagade över detta precis som grekerna brukar göra. Viss turism fanns det där folk bodde i lägenheter och mindre hotell. När vi var där höll en jättebungalowanläggning på att färdigställas så hur det blir i framtiden kan man fundera över.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-10-26, 09:27
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Fina bilder igen Elisabet!

De kanariska balkongerna är fantastiskt vackra. När vi var där fanns det en by uppe i bergen där vartenda hus var utrustade med dessa balkonger. Vackert var det att promenera omkring där... Jag har varken varit i Pourto de Mogan eller Las Palmas, men bilderna lockar. Det ser fint ut!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-10-26, 09:52
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Bettan, vilka härliga bilder! Tack för att vi får se dom
Moster
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-10-26, 20:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
en jul var vi i Santa Lucia som var otroligt vackert.. Jag glömmer aldrig en fantastisk julkrubba som fanns utanför en kyrka.
Stadens skyddshelgon är Lucia och varje år den 13 december firar de henne, tillsammans med en lucia från Norrbotten! Staden utser en egen lucia och lionsklubbarna i Luleå utser tillsammans med Norrbottens-Kuriren en lucia som åker dit och de två lussar tillsammans på olika ställen i staden.
Hur denna tradition har kommit till vet jag inte, men det är rätt märkligt eftersom den 13 december inte har någonting med Heliga Lucia från Syracusa att göra, och hon firas inte heller av den romerska kyrkan den dagen. Att fira Lucia då är ett svenskt påfund som härrör från att det datumet inföll årets mörkaste dag i den fornnordiska tideräkningen. Trots detta har alltså staden valt att fira sitt skyddshelgon den 13 december.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Här skulle jag kunna tänka mig att tillbringa en vintervecka och gå på konserter, klubbar etc tillsammans med en väninna.
Hade jag hört någon säga det innan jag varit där, hade jag nog skakat misstroende på huvudet. Men nu vet jag bättre; Las Palmas har ett rikt kulturliv. Jag såg bland annat på afficher att Cosi fan tutti ska sättas upp där snart, och varje år arrangerar de en operafestival.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-10-27, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Gran Canaria med andra ögon

[QUOTE=Elisabet;149990

Hade jag hört någon säga det innan jag varit där, hade jag nog skakat misstroende på huvudet. Men nu vet jag bättre; Las Palmas har ett rikt kulturliv. Jag såg bland annat på afficher att Cosi fan tutti ska sättas upp där snart, och varje år arrangerar de en operafestival.[/QUOTE]

Jag känner några som åker dit varje år för mixen av stad, bad och bra kulturliv. Vi upplevde också att människorna var väldigt trevliga i Las Palmas
och trafiken var välorganiserad.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT