Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-26, 17:33
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Är alla stränder på Skiathos...

...packade med folk i augusti eller finns det någon/några där det är lite lugnare och man inte behöver nödvändigtvis ha solstol?

Vi har nämligen, precis som förra året, konstaterat att om vi jobbar väldisciplinerat och duktigt (gör vi iofs väl alltid ) denna vecka finns det möjlighet att åka ännu en sväng till Grekland . Då blir det ingen båtluff utan en chartervecka istället, helst till en ö som vi inte har luffat till. Utbudet är dock begränsat under nästa vecka men vi har i alla fall hittat ett alternativ till Skiathos (fanns även Skopelos först men det hann naturligtvis någon annan boka).

Det ultimata alternativet hade säkert varit att åka första veckan i september istället men då finns andra saker på schemat så det går inte.

Att stränderna är bra har vi förstått men är det lika mycket folk överallt? Har Jannes ö-guide sedan tidigare, som studerats väl, och av den framgår att det i alla fall ska vara lugnare på ett par stycken.

Eller har den ekonomiska krisen slagit till även på denna ö så att det är mindre folk ? Vad säger ni som varit där?

Celbe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-26, 22:34
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Hej Celbe ska till skiathos 30 aug och har varit där ett antal gånger både sommar och höstmånader vet vet ej hur den ekonomiska krisen påverkat antal turister på skiathos iår men det går alltid att hitta stränder med lite folk på kan med förkärlek rek Elias beach om ni har tillgång till vespa el bil stort långt brett och aldrig packat bra bad tycker vi med många finns en liten taverna där om man vill köpa något.

Mvh Robban
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-27, 10:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Jag har aldrig varit på Skiathos i augusti men jag kan tänka mig att det inte är lika trångt på västkusten som på östkusten. När vi var på Skiathos nu i juni var det byst med folk på Banana, och Little Banana, på de andra stränderna var det inte lika mycket folk. På Elias, Mandraki och Agistros (på västkusten) var det knappt en människa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-27, 15:32
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

De gånger jag varit på Skiathos i aug har det varit knökafullt på just Koukounaries och banana men upplevde att ag Eleni inte var lika proppad som just dessa...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-28, 10:32
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Hej!

Har precis kommet tillbaka efter tre veckor på Skiathos och Skopelos och kan bara hålla med ovanstående. Mina två absoluta favoriter, Mandraki och Elias, bjuder även under högsäsong på ett ganska lugnt badliv. De är två riktiga pärlor som oftast dessutom bjuder på lite svalkande bris när det blir för varmt. Jag tycker även mycket om Ag. Eleni som nämnts ovan dock förstörs denna upplevelse något när väl badbåtarna kommer in, det blir då helt plötsligt ganska trångt kring solstolarna, ja nästan lite som Banana.

När det gäller den ekonomiska krisen så märkte jag inte direkt av denna. Det var ungefär lika mycket folk som tidigare år jag varit där. Dessutom verkar de inte höjt priserna sedan jag var där senast för två år sedan.

Hoppas att ni får en underbar resa, saknar redan Skiathos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-28, 22:37
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Ja, nu har vi bokat så det må bära eller brista. Det blir en helt annan upplevelse än förra årets restis till Lesbos, det är vi inställda på. Men eftersom vi inte hade någon ny ö på årets båtluff känns det här ändå bra . Och jag som aldrig skulle åka till Grekland i augusti... Vad är det man säger, en gång är ingen gång, två gånger är en vana .

Är det någon mer som siktar in sig på en restis med angivet boende till Skiathos kan jag säga att vid avresa från Kastrup kan det finnas mycket bättre priser hos Spies än hos svenska Ving. Det är samma plan och boendealternativ. Vid betalningen påförs det dock gebyr när man använder utländskt kort (och hur många i Sverige har danskt kreditkort?) men det blev ändå väldigt bra pris.

Celbe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-28, 22:53
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Hoppas du fick ett riktigt bra pris!

I morse hörde jag på nyheterna att det kommer att bli MÅNGA resor till riktigt bra priser de sista 3 veckorna i augusti och den första veckan i september. Det är Star Tour (Fritidsresor) som säljer ut 4000 resor (om inte jag minns helt fel) och resten av resebranschen upp till 10000 resor totalt med upp till 50% rabatt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-28, 23:46
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Åker också till Skiathos nästa vecka Ifrån Oslo är nästan alla restresor slut nästa vecka, så inte blev det billigt inte.. Men restresan i juni blev för runt tusenlappen så jag skall väl inte klaga...
Som nämnt tidigare är västkusten mycket lugnare än de mest populära runt Kokounaries.
Andra gången till Skiathos vid denna tiden och visst är det skillnad ifrån när jag varit där i tex juni. Mycket folk och rörelse. Men jag gillar det
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-29, 10:26
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Hoppas du fick ett riktigt bra pris!
Vi är helt nöjda med vad vi fick betala, gebyr eller ej . Hamnade t o m lite under vad vi tyckte var prisvärt för en vecka. Gratis motion ingår också, det ska vara en brant backe upp till hotellet. Vi får väl se vad det innebär . Är det fin utsikt gör det absolut inte något.

Det är bara att konstatera att första veckan i augusti är den dyraste men ska vi åka iväg en vecka till är det den veckan som gäller.

Celbe
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-10, 14:26
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Hej!
Vi var nere några veckor mitt i juli och mest folk var det på Koukonaries och Banan-stränderna. Vi badade inte ens på K iom att det är för trångt där och vi har ju varit där flera ggr förr. B var vi på 1 gång.
Elias & Mandraki har ju nämnts, där är det lugnt.
En överraskning var Vromolymnos beach som har övergått från att vara värsta ungdomsstranden till en ganska lugn dito. Den ena "disco-tavernan" var stängd pga att några "höjdare" på ön tydligen köpt tomter i närheten och sett till att "städa upp" lite. De mer livliga har ist flyttat till Banana och till Abelia.

Sen var vi på Hidden Beach. Där var vi 6 pers totalt . Dock var det jättemycket med tång som flutit in där så det var ju inte så fint... Sen var Stighero beach (närmare flygplatsen) ganska tom oxå. Där var vi 10 pers. Stranden var inte sand (som jag älskar), men det var små stenar som inte gjorde ont. Det var en ganska lång strand utan faciliteter och visst nakenbad förekom.
Annars var några av favoriterna Maratha och Kolios. Det var en lagom stora stränder som var barnvänliga. Kolios var långgrund. Mycket fin sand och inte så mycket med folk. Tavernan hade oxå ganska bra priser.
PÅ Tsougrias är det en del folk, men det är ju ett paradis i sig

//C@nny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-15, 11:36
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Väl hemma igen kan jag ju passa på att svara på min egen fråga:

Jovisst finns det stränder på Skiathos med lugn och ro även i augusti . Mandraki, Agistros och Elias är utmärkta exempel på detta. Promenaden genom pinjeskogen från hållplats 23 var dessutom helt underbar. Om Banana beach kan jag bara säga ! Vi var där också och låg i "pensionärshörnan" längst till vänster. Fin del av stranden (rent framför allt, ingen tång eller annat skräp) med utmärkt bad och vacker bakgrund med allt det gröna. Det var ungefär vid tresnåret som musiken började höras på allvar, de höjde volymen i takt med att folk kom (och de grekiska ungdomarna kommer ju sent). Men som min väninna kommenterade i ett sms vårt val av strand "ibland kan det vara kul att vara på en strand med extra allt".

I övrigt är vi bara så nöjda med vår vecka ! Bra boende helt i vår smak (d v s enkelt men rent och snyggt), fantastiskt väder med härligt varma kvällar, utmärkt mat och fina stränder. Dessutom har vi deltagit i tävlingen "hur många går det egentligen in i en grekisk buss" vid vissa tillfällen. Svaret är "fler än vad man tror!!!".

Priserna tyckte vi var detsamma som vid båtluffen tidigare i sommar. Om det var lika mycket folk eller mindre än vanligt är något som vi inte kan bedöma, men det var i alla fall absolut inte för mycket någonstans (förutom i bussen då kanske ). Med så mycket tavernor m m ska det vara mycket folk, annars blir det lätt ödsligt och inte så inbjudande.

Att vi är på Skiathos igen en vecka i augusti 2011 är nog ingen dålig gissning. Eller också att vi börjar en båtluff här och sedan tar oss neråt i ö-världen. Tillbaka ska vi!

Celbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-15, 12:54
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Celbe! Är det någon gång jag kan få panik så är det på dessa bussar - det värsta är när man ska stiga av. En gång blev det för mycket för min man
som då ropade; stanna buss ... #^*¤!! Sen promenerade vi sista biten.
Kanske tävlar chaufförerna om vem som får in flest turister ...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-15, 17:31
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Är alla stränder på Skiathos...

Jo dom bussarna har ett eget liv har prövat några gånger tur att man inte har cellskräck för då är det en rysare ,vet inte men första åren på Skiathos fick vi höra att dom kallades grisbussar pga någon konstig tuta som hördes ibland. Vi hyr dock bil nuför tiden vilket är ett äventyr i sig på Skiathos där alla säger sig vara billigast och bäst
Mvh Robban 15 dagar kvar till Skiathos
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT